Kultúra ismeretlen budapest

A nyári hőségben sajnálhatjuk csak igazán, hogy nem lett csatorna a Nagykörútból

Egy karikatúra azért megmutatja, milyen lenne, ha mégis összejött volna.

Budapest megszületésének, majd hirtelen világvárossá válásának időszakában számos érdekes, akár már megszületése pillanatában is totális tévútnak tekintett ötlet merült fel a városatyákban, illetve a főváros fejlődésén dolgozó mérnökökben. Kevés volt azonban közülük annyira reménytelen, mint a Nagykörút hajózható csatornaként való kiépítése.

A Szent István, Teréz, Erzsébet, József, illetve Ferenc körút mai vonalának ívét a 18. század első feléig még a Duna egyik, nagy esőzések, vagy épp árvizek esetén vizet is látott holtága jelölte ki, a területet Mária Terézia uralkodása alatt azonban szinte teljesen egészében feltöltötték, majd száz évre a létezéséről is megfeledkeztek – leszámítva Reitter Ferencet, a városrendezés egyik legfontosabb szereplőjét, aki már 1842-ben előállt egy, a Duna bal partján futó, hajózható csatorna álmával.

Az ötletet korábban Kossuth Lajos is felvetette, az első rajzokkal azonban a Duna, a Tisza és a Maros feltérképezéséből, majd az Al-Duna szabályozásából is részt vállaló Reitter állt elő. Vázlatainak nem igazán volt visszhangja, épp húsz évvel később, 1862-ben viszont újra próbálkozott, 1866 augusztusára pedig egy komplex tervet is kidolgozott.

Ezt korábban így mutattuk be:

A folyótól zsilipkapukkal elválasztott csatorna nyolc láb mély, illetve százhúsz láb széles lett volna, így a kor legnagyobb dunai hajóinak sem jelentett volna akadályt a rajta való átkelés. Az ötlet annyira Reitter rögeszméjévé vált, hogy 1866-ban még akadémia székfoglaló beszédét is erről tartotta. A terv csodával határos módon egyáltalán nem ütközött kemény ellenállásba, sőt, a kivitelezésre létrejött a Pesti Dunacsatorna Társaság, egy Mention Alphons nevű vállalkozó pedig az előmunkálatok jogát is lefoglalta magának, vállalva, hogy négy év alatt megépíteti a a tizenkét híddal, valamint negyvennyolc rakodóhellyel élhetővé tett, a velencei Canal Grande babérjaira törő víziutat.

Az egyetlen gondot a pénz jelentette: Reitter a kisajátítások összegeivel együtt 15 millió forintra becsülte az építés költségeit, az állam ekkora összegről azonban hallani sem akart, így a Közmunkák Tanácsa 1871-ben végül 1,8 millió koronát kapott a rendezésre. Ezzel megindultak az új útvonal melletti telkek pacellázási munkái, majd a negyedszázadon át tartó, egy pénzügyi válság által nehezített, a millenniumi ünnepségek előtt azonban hirtelen felgyorsuló beépítése.

De mit látnánk ma, ha a pesti oldalt egy csatorna szelné ketté? – ezt a kérdést tette fel magának a 20. századi magyar karikatúraművészet egyik legnagyobb zsenijének tartott Kaján Tibor (1921-2016), akinek megoldási javaslatát az Új Tükör című lap 1983 szeptemberében tette közzé:

Új Tükör, 1983. szept. 4. / Arcanum Digitális Tudománytár

A Nyári városrendezési javaslat címet viselő,

nem ritkán táskájukkal együtt úszó emberek tucatjait, illetve egy villamospótlóvá vált, már akkor is közel száz éve idejétmúlt csavargőzöst mutató

képen a Dohány utca és Erzsébet (akkor még Lenin) körút találkozása látszik, a kép jobb szélén a rendszerváltás után kis híján a Nemzeti Színház otthonává vált, sarokrészén a New York-i Szabadság-szobrot ülve ábrázoló New York-palotával, aminek alsó szintjei akkor a Hungária Kávéháznak adtak otthont.

A mellette lévő ház felirata is érdekes: a HÍRADÓ logó alatt a főváros első, kizárólag híradókat adó filmszínháza működött, ami a Kittner étterem helyén való 1939-es megnyitása után épp negyven éven át sporthíradókat, heti és havi film-, illetve világhíradókat, valamint rövid-, dokumentum-, rajz- és bábfilmeket tűzött a műsorára. A tévékészülékek hirtelen elterjedése a hetvenes évek végére aztán megfojtották az ülzetet, így Horizontra átkeresztelve egészen 1999-ig már szinte csak tévéfilmeket és tévéjátékokat vetítettek benne. Előtere ma egy kávézót rejt, vetítőtermét, illetve egyéb tereit pedig egy keresztény gyülekezet használja.

A világnak a

jobb ma egy karikatúra, mint holnap egy diktatúra

szlogent is adó grafikus a rendszerváltás után aztán újraértelmezte a rajzot: 1994 szeptemberében a Magyar Hírlap hozta le újra, a képszélen Hungária helyett azonban már visszaállt New York Kávéház felirat részlete olvasható.

Magyar Hírlap, 1994. jún. 18. / Arcanum Digitális Tudománytár

A tervek valóra válására józanul mérlegelve persze már százötven évvel ezelőtt, millióktól dagadó pénztárcával sem lett volna igazán esély, a csatorna ugyanis teljesen elvágta volna Budapest belső negyedeit az akkor már létező, de még nem sűrűn lakott, bérházakat nem rejtő külvárostól, a vízi úttal pedig a város az esztétikai értéken túl nem igazán nyert volna semmit. Álmodni ettől függetlenül persze még lehet róla.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik