Kultúra

Russell Crowe nagyon rákapott az ördögűzésre, de ezzel sem a démonok, sem a nézők nem járnak jól

Fórum Hungary
Fórum Hungary
Másfél éven belül másodjára jelentkezik ördögűzős filmmel Russell Crowe, aki ezúttal is papi ruhába bújik, és megviselten ordít bibliai idézeteket dühös démonoknak. Az ördögűzés sokban hajaz William Friedkin klasszikusára, csak épp a minőség terén nem mutat fel semmilyen erényeket. Kritika.

Russell Crowe elmúlt bő másfél évét elnézve joggal hihetnénk, hogy az ausztrál színész mániákusan vonzódni kezdett azokhoz a szerepekhez, amelyekben papi gallérban feszülettel hadonászva kell démont űzni. A tavaly áprilisban bemutatott A pápa ördögűzője első látásra pont egy olyan típusú darab volt, amivel jellemzően az egykor ünnepelt, ám idővel kissé lecsúszott színészek szoktak újabb gyomrost adni a karrierjüknek, esetleg Nicolas Cage-i magasságokba emelkedve elvállalnak minden létező marhaságot, amit az ügynökük az asztalukra tesz. A vatikáni ördögűzőről szóló horror azonban meglepő módon közönségére talált, kellően szórakoztató egyszernézős trash volt ahhoz, hogy meglepően hosszú időre felköltözzön a Netflix toplistájára.

Emiatt ismét joggal hihettük, hogy Crowe elcsípte ezt a fonalat, és máris bevállalta az újabb, nagyon hasonló alkotást, ez azonban a látszat ellenére nincs így, ebben pedig a koronavírus is szerepet játszott. Az ördögűzést ugyanis már akkor leforgatták, amikor A pápa ördögűzője még a kanyarban sem volt: 2019-ben már megvolt a forgatás, a pandémia miatt azonban olyannyira halasztani kényszerültek a projektet, hogy közben Crowe nemcsak leforgatott egy másik nagyon hasonló filmet, de azt be is mutatták. Az ördögűzést a címébe foglaló filmekből egyébként sincs hiány mostanában: tavaly áprilisban bemutatták a nagy klasszikust folytató, borzasztó végeredményt hozó Az ördögűző – A hívőt, amelynek 2025-ben jön is a folytatása, ráadásul a hírek szerint Crowe sem utoljára vedlett ördögűző pappá, a siker miatt A pápa ördögűzője is folytatást kap, a hírek szerint a színésszel a főszerepben.

William Friedkin 1973-as filmtörténeti mérföldköve megkerülhetetlen hivatkozási pont az ilyen jellegű horrorok esetében, azonban a most bemutatott horrorral több kapcsolata van annál, hogy mindkettőben mocskos szájú démonok szállnak meg embereket. Egyrészt az a Joshua John Miller rendezte, akinek nem más az édesapja, mint Jason Miller, Az ördögűző Karras atyája. Másrészt a történetében is konkrét elemekkel idézik meg Friedkin klasszikusát.

A sztori ugyanis egy The Georgetown Project című film körül forog, amely egyértelmű utalás Az ördögűző helyszínére. Ahogy annak idején a film forgatásán, itt is furcsa dolgok történnek, csak itt halállal is végződik egy bizarr baleset: a főszereplő papot játszó színész halálát leli a díszletben. Ekkor jön a képbe Tony, az alkoholizmusa miatt lecsúszott színész, aki a horrorszereppel próbál visszakerülni a köztudatba – nehéz nem meglátni a párhuzamot Crowe-val. Gyerekkora és a közelmúltja is súlyos traumákat rejt, tinédzser lányával sem találja éppen a közös hangot, nem véletlen, hogy egy ilyen labilis embert talál meg egy démon.

Az ördögűzés egy ideig érdekes műfaji hibridként indul: sokkal inkább pszichothrillernek tűnik néhány tankönyvi ijesztgetéssel, és ezen a téren meglepően érdekes szempontot is kínál. Látunk ugyanis diszfunkcionális családot, ahol a feloldatlan traumáit függőségbe fojtó apa csúszik egyre mélyebbre a saját és valós démonjának karmaiba, miközben egy ugyancsak traumatizált, elhagyott és gyászoló tinilány próbál asszisztálni ehhez a pokoljáráshoz. A film kreativitása ezen a ponton ki is fullad, és mindezt a kukába dobva kapunk egy slendriánul megírt forgatókönyvet néhány jelentéktelennek tűnő mellékszállal, valamint egy nagy durranásnak szánt, cserébe dögunalmas és logikátlan ördögűzéssel a végén.

Fórum Hungary

Mindezt Crowe karizmája menti valamelyest, csuklóból hozza a szétcsúszott hőst, ha a vásznon van, még egy ilyen, tehetségéhez igencsak méltatlan alkotásban is rendkívül erős jelenléttel bír, ez azonban nem rántja ki a filmet abból a mélységből, amelybe végül csúszik. Mellette csak kallódnak a tökéletesen semmilyen mellékszereplők, a másik, valamelyest ismertebb névként leszerződtetett Sam Worthington szerepét gyakorlatilag bárki eljátszhatta volna, a bölcs papként feltűnő David Hyde Pierce hasonlóan semmitmondó, ráadásul a film másik főszereplőjére, a Tony lányát alakító Ryan Simpkinsre is csak annyi szerepet osztottak, hogy hol dühösen, hol ijedten nézzen.

Az ördögűzés már a témájából adódóan is nagyon meta akar lenni, mégis úgy lesz az, ahogy nem kéne: egy rendező némi vízióval, de rossz forgatókönyvvel és színészvezetéssel csinál egy bukásra ítélt filmet egy szebb napokat is megélt sztárral a főszerepben, akit hiába teszi, ami tőle telik, nagyjából ugyanolyan langyos teljesítményt nyújt ördögűzőként, ahogy a film ördögűzős horrorként. És bár nagyon úgy fest, hogy pápai ördögűzőként nem kell szögre akasztania a reverendát, Az ördögűzés lecsúszott színészeként nem fogják visszatapsolni sem a nézők, sem a démonok.

Az ördögűzés (The Exorcism), 95 perc, 2024. 24.hu: 3/10

Ajánlott videó

Olvasói sztorik