Kultúra

Józsefváros nem ellenzi a tervezett új Pázmány-kampusz környezetében várható nagy változásokat

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu
Nemcsak zöldebb, de gyalogos- és kerékpárbarátabb utcák születnének, vannak azonban még nyitott kérdések a témában.

A Palotanegyed szívébe, a Múzeumkert mögött állt egykori Magyar Rádió-tömbbe tervezett új Pázmány-kampusz ügye hosszú hónapok óta osztja már két táborra a helyieket, illetve az építészszakmát. A témában írt korábbi cikkeinkben részletesen mutattuk be a projektben várhatóan eltűnő épületeket, azok történetét, várható utódaikat, illetve azt a tényt, hogy az építtető Építési és Közlekedési Miniszterium, illetve a terület tulajdonosává vált Magyar Katolikus Püspöki Konferencia állításuk ellenére az elmúlt években sem Józsefváros önkormányzatával, sem a kerület lakóival nem kezdtek konstruktív párbeszédbe.

A projekttel kapcsolatban rendelkezésre álló információk jó része épp ezért nem az állam vagy az egyház kommunikációjának köszönhetően, hanem egy novemberi, szerkesztőségünk egy tagjának részvételével zajló hatósági bejáráson elhangzottaknak, valamint a decemberben szerkesztőségünkhöz eljutó bontási engedélyezési tervcsomagnak köszönhetően került napvilágra. Ezt a sort folytatta egy, nemrég a 24.hu-hoz eljutó információköteg is, aminek középpontjában a december 11-i, semmiféle lényegi változást nem hozó közmeghallgatáson Lánszki Regő építészeti államtitkár által prezentálni tervezett előadás állt.

Az ennek részleteit összefogó írásunk szerint az építtető minisztérium

  • a munkák során ültetendő fák jó részét a Pollack Mihály téren, illetve a Szentkirályi utcában, nem magán-, hanem közterületen – sőt, utóbbi esetben az úttesten – ültetné el, életben maradásukat pedig gyökércellás rendszerrel biztosítaná,
  • a Szentkirályi utcában csak engedéllyel rendelkezők számára engedné a járműforgalmat, a kampusz központi terének szánt új teresedés burkolatát a mai aszfaltcsík egy részére is kiterjesztené,
  • a Pollack Mihály téren is elzárná a forgalmat, így csak a mélygarázs be-, illetve kijárata lehetne autóval elérhető,
  • megszüntetné a tömböt körülvevő parkolóhelyek egy részét: a Bródy Sándor utcában csak a páratlan, míg a Múzeum utcában csak a páros oldalon lehetne csak letenni az autókat.

Ez nem jelentene feltétlenül negatív változást, noha a kimaradó helyeket a környéken élők parkolása érdekében valamiképp pótolni kell: kitűnő megoldás lehet erre a Pollack Mihály tér alatti, szintén a Pázmány birtokába került mélygarázs egy részének erre a célra való leválasztása, a célul kitűzött átalakulás végrehajtásához azonban a forgalmi rend teljes átszabására is szükség van.

Egy belvárosi kerékpáros és gyalogos zóna – aminek ötletét, ha a kerület fejében született volna meg, a kormányoldali sajtó feltehetően azonnal autósüldözésnek nevezte volna – mindezek mellett kitűnő lépés egy élhető belváros felé, a gondot azonban az jelenti, hogy szerkesztőségünk információi szerint

a témában korábban nem született végső megegyezés a kerület, illetve az állam közt.

Cikkünk megjelenésekor úgy gondoltuk, hogy a fenti jelek szerint szerint a kormány saját kezébe akarja venni az irányítást – anélkül, hogy bármilyen lényegi kommunikációt folytatna volna a kerülettel és a lakókkal, minden oldalról bemutatva a terveket.

Az ügyben épp ezért kérdéssort juttattunk el Józsefváros önkormányzatához, amelynek válaszai cikkünk keddi megjelenését követően rávilágítottak az ügyben maradt fehér foltokra.

Eszerint a kerület vezetése nyilvánvalóan nem ellenzi a fák ültetését, hiszen az elmúlt években is mindent megtettek a fásítás érdekében. A Pázmány-álom első egyeztetésre küldött tervein kevés fa és zöldterület szerepelt – tették hozzá, így ezek felülvizsgálatát ők kérték, noha

arról nem számoltak be, hogy látták volna a nemrég kiszivárgott információk nyomán született látványterveket.

Pázmány Campus A legfrissebb látványterveken már látszik az autómentes Pollack Mihály tér, illetve a parkolóhelek a Bródy Sándor és a Múzeum utca egyik oldalán való megszüntetésének terve.

Az önkormányzat sajtóosztálya elmondta: faültetési engedélyekhez a közműszolgáltatók engedélyére, majd az önkormányzat tulajdonosi és közútkezelői döntésére van szükség, más hatóság nem dönt a kérdésben.

A Pollack Mihály tér kapcsán Józsefváros szintén nem zárkózik el a felvetett terven látható megoldástól: annak összefüggően sétálható térré való átalakítása ugyanis már legalább tizenöt éve napirenden van, városépítészetileg pedig szerintük mindez indokolt is.

A kerület vezetői elviekben egyetértenek tehát az iránnyal, bár a részletek terén is itt lehetne még mit faragni, az átalakítás ugyanis

minden bizonnyal növeli majd a Szentkirályi utca autóforgalmát, ezzel kapcsolatos részletes vizsgálatról pedig nem tudnak.

Az ügyben fővárosi forgalomtechnikai kezelőként a Budapest Közút Zrt. az engedélyező hatóság, de egy hasonló átalakításról az önkormányzat adja ki a végső tulajdonosi és közútkezelői döntést – tették hozzá.

A kerület a Bródy Sándor és Múzeum utcák információink szerint tervezett parkolóhely-megszüntetései kapcsán is elmondta a véleményét: eszerint ebben a témában tavasszal, illetve nyáron is volt társadalmi egyeztetés, illetve lakossági konzultáció, nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy

az egyetemi beruházás akkora gyalogosforgalmat generál a környékre, ami nehezen képzelhető el a járdák szélesítése nélkül, ami viszont csak a parkolósávok helyén történhet a szűk utcákban.

Farkas Norbert / 24.hu A kép bal oldalán rövidesen talán már senki sem parkolhat szabályosan.

Az önkormányzat szerint ha ezek a tervek valóra válnak, úgy körülbelül 33 (15+18) parkolóhely szűnhet meg a két szakaszon, ez pedig

már olyan mennyiség, amit mindenképpen kezelni kell a közeli garázsokban.

Google Earth A Pollack Mihály térre autóval csak a mélygarázsig lehet majd behajtani, a Szentkirályi utcában pedig csak engedéllyel lehet majd közlekedni. A projektben születő térrel egyező burkolatú utcarészt külön színnel jelöltük.

Ennek mikéntje egyelőre még nem ismert, hiszen

a Pollack mélygarázs pontos hasznosításáról egyelőre még nem történtek egyeztetések,

az azonban biztos, hogy a változásokra előbb a Budapest Közút Zrt-nek, majd az önkormányzatnak kell rábólintania – írják.

A kerület válaszával szinte egyidőben Pikó András polgármester saját Facebook-oldalán tette közzé a némi optimizmusra okot adó hírt, miszerint a héten újraindulnak a kormány és Józsefváros közti, a beruházással kapcsolatos tárgyalások, így kedden Lázár János miniszter a józsefvárosi polgármesteri hivatal épületében tűnt fel, a közös munka pedig

csütörtökön, Lánszki Regő államtitkár és Rádai Dániel alpolgármester találkozójával indul majd.

A kerületi és állami vezetők találkozása remélhetőleg jó hatással lesz majd a bontási engedéllyel már a tavalyi év vége óta rendelkező projektre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik