Kultúra

Pesti vásárcsarnokba repültek a korábban a ferihegyi reptér utasai felett függő színes madarak

Szalay Zoltán / Fortepan és Wladis Gallery / Facebook
Szalay Zoltán / Fortepan és Wladis Gallery / Facebook
Péter Vladimir 1986-ban született munkái most újra a levegőbe emelkedtek.

A sokak által ma is csak Ferihegyként emlegetett Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nyolcvanöt éves története tele van érdekes fordulatokkal, kezdve azzal, hogy a második világháború derekán, ifj. Dávid Károly tervei szerint építeni kezdett épületegyüttes a harcok sűrűjében súlyos károkat szenvedett, sőt, előbb német, majd szovjet csapatok is állomásoztak a félkész területen. A leállított munkák végül 1947-ben, az első hároméves terv keretében folytatódtak, három évvel később pedig megszületett a ma már műemléki védelmet élvező egyes terminál, ahonnan 1956 nyarától már Nyugatra – Bécsbe – is indultak járatok.

Az ötvenes évek második felében folytatott fejlesztések miatt 1960-ra Ferihegy a térség legmodernebb repülőterévé vált, rövidesen azonban egyértelművé vált, hogy a meglévő épületek egyszerűen túl kicsik ahhoz, hogy kezelni tudják az indulók és érkezők rohamát, így osztrák hitelből, az osztrák és nyugatnémet cégekből álló ARGE FULUGHAFEN konzorcium segítségével 1983-1985 közt megszületett a 2-es terminál, amit 1991-ben a kis- és magángépeket fogadó GAT, 1997-1998-ban a 2B, 2011-ben a SkyCourt, az elmúlt években pedig a diszkont légitársaságok által használt terek követtek.

Az 1-es terminálról időközben aztán elfeledkeztek az utasok, hiszen a 2B megnyitása után teljesen feleslegessé vált, a MALÉV 2012-es csődje után pedig előbb rövid időre, majd 2016-ban véglegesen is bezárták, így már csak forgatások, szervezett bejárások, valamint különleges alkalmak miatt nyitják meg. Ez a helyzet rövidesen változhat, hiszen tavaly felmerült az épület teljes felújítása utáni, 2024 tavaszára tervezett újranyitás. Erről nemrég biztossá vált, hogy néhány hónapot biztosan csúszik majd, a látványtervek azonban már 2022-ben megjelentek a tervező KÖZTI oldalán, így tudható, hogy

az elavult technológiákkal megtömött műemléken belüli felújítás és modernizálást egy új, könnyűszerkezetes mólószárny felépítése is kíséri majd.

KÖZTI

Az elmúlt évtizedekben persze nem csak az 1-es, hanem a 2-es terminált is érintették a kisebb-nagyobb változások: az eredetileg Brigitte Pintar osztrák belsőépítész megoldásaival, illetve számos magyar művész képeivel, faliszőnyegeivel és térplasztikájával tömött épület két szintje között eredetileg ugyanis

a most hetvenhat éves Péter Vladimir (1947) színes madárkompozíciója lebegett.

Szalay Zoltán / Fortepan A madarak eredeti helyükön, röviddel a megnyitás után.

Az 1973-ban, az Iparművészeti Főiskola ötvös szakán diplomát szerző, féldrágakövekkel, drágakövekkel, cseréppel, üveggel, csonttal, bőrrel, textillel, kovácsoltvassal és fával egyaránt szívesen dolgozó Munkácsy-díjas művész 50 x 110 centiméteres állatai azóta rég eltűntek a belső térből, nyár végén azonban legalább egy részük újra láthatóvá vált:

tizenhét darabot ugyanis a Klauzál téri vásárcsarnokban függesztettek az emberek fölé

– derült ki az alkotó saját Facebook-oldaláról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik