Kultúra

Oscar 2022: Hollywood behódolt a streamingnek, és már feliratokat is olvasnak

Kirsty Griffin / Netflix
Kirsty Griffin / Netflix
Tizenkét jelölésével A kutya karmai között az idei Oscar éllovasa, pedig az igazi meglepetést nem Jane Campion filmje okozta. Sokkal inkább egy gyászoló rendező meg egy meleg afgán menekült, valamint az, hogy az Amerikai Filmakadémia a szokásosnál jóval nagyobb távolságot tartott a hollywoodi közönségsikerektől. Milyen változások számlájára írhatjuk az idei Oscar-trendeket, és mely kategóriákban várható a legnyíltabb verseny?

Aki még mindig hisz benne, hogy az Oscar-gála nemcsak az éves hollywoodi pofavizitről, hanem a jó filmek ünnepéről is szól, örülhet a kedden bejelentett, 2022-es jelölteknek. A díjvárományos filmek listája alapján ugyanis az utóbbi évek egyik legkiegyensúlyozottabb, egyenletesen magas színvonalú mezőnye alakult ki a legfontosabb kategóriákban.

Két tendencia világos: a nagy streamingszolgáltatók által gyártott, moziban legfeljebb csak a tisztesség kedvéért bemutatott filmek nélkül már értelme sem lenne kiosztani az Oscar-díjakat, másrészt a nem angol nyelvű filmek is kitörtek a „nemzetközi filmek” gettószerű csoportjából, és egyre látványosabban menetelnek előre a fontosabb kategóriákban.

A két jelenség összefügg, és minden bizonnyal az Amerikai Filmakadémia megfiatalodásával és diverzifikálódásával magyarázható. 2015 után átalakították a nevezés rendszerét – az új szabályok értelmében például már csak olyan film nevezhető Oscarra, amelyben legalább egy fontos szereplő etnikai kisebbséget képvisel. Ugyanakkor az Akadémia vállalta, hogy 2020-ig megduplázza a női és a kisebbségekhez tartozó tagjainak számát, ami azt is jelentette, hogy a korábbinál nagyobb arányban vettek fel a soraikba fiatal alkotókat. A 2022-es jelöltlistát böngészve világos, hogy valóban megváltozott a tagság összetétele: a mozibemutató presztízshatása már egyáltalán nem érvényesül, és egyre többen szentelnek figyelmet az Egyesült Államokon kívül készült filmeknek is.

Lássuk, hogy mik a legnagyobb meglepetések és a legfontosabb trendek az idei Oscar-díjak körül!

A streaming győzött, a szuperprodukciókat mellőzték

Látványos a streamingóriások előretörése a legfontosabb kategóriákban. A trend persze már az utóbbi években is világos volt, de eddig leginkább a Netflix térnyeréséről szólt. Az idén is netflixes filmek kapták a legtöbb jelölést a streaming-vállalatok által gyártott produkciók közül – az összes kategóriát figyelembe véve összesen 27-et –, mégis jobban mutatja a változásokat, hogy a legjobb filmes kategóriában a két netflixes jelölt (A kutya karmai között, Ne nézz fel!) mellett az Apple TV-n bemutatott Codát is ott találjuk.

A színészi kategóriákat vizsgálva pedig végképp egyértelmű, hogy bárki nyerje is végül a díjakat, a streamingcégek máris győztek. Újabb netflixes filmek (Az elveszett lány, Tick, tick… Boom!) és a Prime Videón bemutatott Being the Ricardos mellett olyan produkciókat is jelöltek itt, amelyek a mozipremierrel egyszerre kerültek fel az HBO Maxra (Dűne, Richard király).

A streaming-oldalakon bemutatott filmekben közös, hogy valójában nem tudjuk, ezek a filmek mennyire sikeresek a közönség körében.

Persze, nyilvánvaló, hogy ekkora médiafelhajtás és az eddigi díjeső után A kutya karmai közöttet sokan megnézték, mint ahogy a Ne nézz fel! is a Netflix nagy sikerei között van, de ezek a cégek nem közölnek olyan pontos nézettségi adatokat, mint a mozik. Ezen kívül nincsen a hagyományos értelemben vett bevételük, helyette előfizetőket hoznak a streaming-platformoknak.

Chia Bella James / Collection ChristopheL / AFP Dűne

Így aztán mindössze egyetlen olyan filmet találunk a fontosabb kategóriák Oscar-jelöltjei között, amely a régi, jól bevált hollywoodi modellben aratott sikert. Ez a Dűne, ami a legjobb filmes kategória tíz jelöltje közül egyedüliként ért el százmillió dollárnál nagyobb amerikai mozis bevételt (és aminek révén magyar Oscar-jelöltért, Sipos Zsuzsanna látványtervezőért is izgulhatunk). Összehasonlításként: a kategória 2019-es jelöltjei közül a Fekete Párduc 700 millió, a Csillag születik és a Bohém rapszódia 200-200 millió dollárt hozott az amerikai mozikban.

A tavalyi év legsikeresebb amerikai filmjei közül ezzel szemben egyáltalán nem, vagy csak technikai kategóriákban jelölték a Nincs idő meghalni című James Bond-filmet és A Gucci-házat, a legnagyobb hiányzó pedig a világjárvány dacára órási bevételi rekordokat döntögető Pókember: Nincs hazaút.

Nem arról van szó, hogy ezek a filmek annyira jók, hogy mindenképp megérdemelték volna a jelölést, hanem arról, hogy Hollywood az utóbbi években sokkal jobban ügyelt a szuperprodukciók szimbolikus elismerésére.

Idén ez nincs így, viszont több jelöléssel vigasztalták Steven Spielberget és a nagyot bukó West Side Storyt. Rég tűnt ilyen nagynak a távolság a nagyközönség ízlése és az Oscar-várományos filmek között.

Gyászoló rendezőre és afgán menekültre figyel a világ

Ha már a nagyközönség ízlésétől távolabb eső filmeknél tartunk: máris az idei Oscar egyik legnagyobb győztese egy háromórás japán film, amiben egy gyászoló színházi rendező Hirosimában színpadra állítja Csehov Ványa bácsiját. A Murakami Haruki Vezess helyettem című novellája alapján készült Drive My Cart nemcsak a nemzetközi filmes kategóriában jelölték – 99 százalék, hogy azt meg is fogja nyerni –, hanem a legjobb filmek és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriájában is, sőt a rendező, Hamagucsi Rjúszuke is kapott jelölést.

Bitters End – Camp Entertainment / Collection ChristopheL / AFP Drive My Car

Hamagucsi elképesztő menetelés végére érhet az Oscar-gálán. Egy éve berlini Ezüst Medvét nyert másik 2021-es filmjével, a Wheel of Fortune and Fantasyvel, majd forgatókönyvírói díjat Cannes-ban a Drive My Carral, az utóbbi film első komoly elismeréseként.

Valószínűleg a Drive My Car nem tarol olyan nagyot, mint két éve a koreai Élősködők, mert annál sokkal inkább tekinthető művészfilmnek. De már ebben sem vagyunk teljesen biztosak: a japán film négy jelölése világosan mutatja, hogy az Akadémia tagsága egyre fogékonyabb a nem angol nyelven készült, felirattal követhető filmekre.

A Drive My Car mellett egy másik, nem angol nyelvű film is Oscar-kedvenccé avanzsált kedden. Ez a dán Menekülés, egy Afganisztánból Oroszországon át Dániába érkező menekült története, aminek különlegessége, hogy animációs formában elkészített dokumentumfilm. Még az idei Oscar-esélyeket latolgató cikkünkben is csak óvatosan írtuk le, hogy a Menekülést egyszerre jelölhetik a nemzetközi, az animációs és a dokumentumfilmek között. Mégis ez történt, és nagy meglepetés lenne, ha ezek után egyik kategóriában sem nyerne. Az Oscarra a dokumentumfilmes mezőnyben van a legnagyobb esélye, de még az is elképzelhető, hogy Jonas Poher Rasmussen filmje lenyomja az animációs mezőny három Disney-filmjét, és ott (vagy ott is) győzedelmeskedik. (Mi a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon láttuk a Menekülést, és tényleg jó.)

Végül a nem angol nyelvű filmek növekvő oscaros elismertségét jelzi az is, hogy a Drive My Car szélárnyékában a norvég A világ legrosszabb embere is kapott egy forgatókönyvírói jelölést. Ezzel Joachim Trier filmjét is kiemelték a nemzetközi filmes kategóriából, ahol persze szintén jelölték.

Sokszínű és kiszámíthatatlan színészi mezőny

Az utóbbi néhány évben lezajlott, az Amerikai Filmakadémia fiatalítását és diverzifikálását célzó kampány a színészi jelöléseken is meglátszik. Nem hatalmas meglepetésekre kell gondolni, inkább arra, hogy immár rutinszerűen sokszínűvé, az idén egyúttal különösen kiszámíthatatlanná váltak a színészi kategóriák.

Noha korábban Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között) esélyei tűntek biztosabbnak, a friss jóslatok szerint a férfi főszereplők Oscar-díja inkább a két veterán afroamerikai jelölt, Denzel Washington (Macbeth tragédiája) és Will Smith (Richard király) között dől majd el. Ugyanitt a spanyol Javier Bardem is kapott jelölést (igaz, a Being the Ricardos angol nyelvű szerepéért). Bardem feleségét, Penélope Cruzt a női főszereplők között jelölték a Párhuzamos anyák révén, ugyanott, ahol nagyon megérdemelt jelölést kapott Kristen Stewart (Spencer) és Olivia Colman (Az elveszett lány), viszont némi meglepetésre kimaradt a teljes erőbedobással olaszkodó Lady Gaga (A Gucci-ház). Nem tudjuk, ki nyeri majd a női főszereplők Oscarját, mert Nicole Kidman (Being the Ricardos) és Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) is esélyes – ez idén az egyik legnyíltabb kategória.

Kirsty Griffin / Netflix Jesse Plemons, Kirsten Dunst, A kutya karmai között

A női mellékszereplők között legnagyobb örömünkre ott találjuk a régóta mellőzött Kirsten Dunstöt (A kutya karmai között), ráadásul a kategória talán legnagyobb esélyeseként. A Puerto Ricó-i apától született Ariana DeBose (West Side Story) és az afroamerikai Aunjanue Ellis (Richard király) révén ebben a mezőnyben sem csak fehér bőrű színésznőket jelöltek, és kettejük közül Ellis akár az Oscart is elhappolhatja Dunst elől. Jessie Buckley (Az elveszett lány) és Judi Dench (Belfast) esetében a jelölés is váratlan – az akadémiai tagok talán úgy érezték, utoljára van lehetőségük elismerni az évek óta súlyos szembetegséggel küzdő Denchet.

A férfi mellékszereplői kategória A kutya karmai között házi versenyét hozta (Jesse Plemons és Kodi Smit-McPhee is kapott jelölést ), de egyáltalán nem biztos, hogy kettejük közül nyer valaki. J.K. Simmons (Being the Ricardos) és Ciarán Hinds (Belfast) évtizedek óta nagyra becsült színészek – utóbbinak mégis ez az első jelölése –, de elképzelhető, hogy Troy Kotsur (Coda) meglepetést okozhat. Ő mindössze a második siket Oscar-jelölt színész a díj történetében (Marlee Matlint 35 évvel ezelőtt díjazták az Egy kisebb isten gyermekeiért). Kotsur jelölése, ahogy sokaké az idei Oscar-mezőnyben, azt mutatja, hogy az Akadémia látóköre érzékelhetően szélesebb lett, és ez bizonyára a március 27-én megrendezendő gálán is látszani fog.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik