Aki még mindig hisz benne, hogy az Oscar-gála nemcsak az éves hollywoodi pofavizitről, hanem a jó filmek ünnepéről is szól, örülhet a kedden bejelentett, 2022-es jelölteknek. A díjvárományos filmek listája alapján ugyanis az utóbbi évek egyik legkiegyensúlyozottabb, egyenletesen magas színvonalú mezőnye alakult ki a legfontosabb kategóriákban.
A két jelenség összefügg, és minden bizonnyal az Amerikai Filmakadémia megfiatalodásával és diverzifikálódásával magyarázható. 2015 után átalakították a nevezés rendszerét – az új szabályok értelmében például már csak olyan film nevezhető Oscarra, amelyben legalább egy fontos szereplő etnikai kisebbséget képvisel. Ugyanakkor az Akadémia vállalta, hogy 2020-ig megduplázza a női és a kisebbségekhez tartozó tagjainak számát, ami azt is jelentette, hogy a korábbinál nagyobb arányban vettek fel a soraikba fiatal alkotókat. A 2022-es jelöltlistát böngészve világos, hogy valóban megváltozott a tagság összetétele: a mozibemutató presztízshatása már egyáltalán nem érvényesül, és egyre többen szentelnek figyelmet az Egyesült Államokon kívül készült filmeknek is.
Lássuk, hogy mik a legnagyobb meglepetések és a legfontosabb trendek az idei Oscar-díjak körül!
A streaming győzött, a szuperprodukciókat mellőzték
Látványos a streamingóriások előretörése a legfontosabb kategóriákban. A trend persze már az utóbbi években is világos volt, de eddig leginkább a Netflix térnyeréséről szólt. Az idén is netflixes filmek kapták a legtöbb jelölést a streaming-vállalatok által gyártott produkciók közül – az összes kategóriát figyelembe véve összesen 27-et –, mégis jobban mutatja a változásokat, hogy a legjobb filmes kategóriában a két netflixes jelölt (A kutya karmai között, Ne nézz fel!) mellett az Apple TV-n bemutatott Codát is ott találjuk.
A színészi kategóriákat vizsgálva pedig végképp egyértelmű, hogy bárki nyerje is végül a díjakat, a streamingcégek máris győztek. Újabb netflixes filmek (Az elveszett lány, Tick, tick… Boom!) és a Prime Videón bemutatott Being the Ricardos mellett olyan produkciókat is jelöltek itt, amelyek a mozipremierrel egyszerre kerültek fel az HBO Maxra (Dűne, Richard király).
Persze, nyilvánvaló, hogy ekkora médiafelhajtás és az eddigi díjeső után A kutya karmai közöttet sokan megnézték, mint ahogy a Ne nézz fel! is a Netflix nagy sikerei között van, de ezek a cégek nem közölnek olyan pontos nézettségi adatokat, mint a mozik. Ezen kívül nincsen a hagyományos értelemben vett bevételük, helyette előfizetőket hoznak a streaming-platformoknak.
Így aztán mindössze egyetlen olyan filmet találunk a fontosabb kategóriák Oscar-jelöltjei között, amely a régi, jól bevált hollywoodi modellben aratott sikert. Ez a Dűne, ami a legjobb filmes kategória tíz jelöltje közül egyedüliként ért el százmillió dollárnál nagyobb amerikai mozis bevételt (és aminek révén magyar Oscar-jelöltért, Sipos Zsuzsanna látványtervezőért is izgulhatunk). Összehasonlításként: a kategória 2019-es jelöltjei közül a Fekete Párduc 700 millió, a Csillag születik és a Bohém rapszódia 200-200 millió dollárt hozott az amerikai mozikban.
A tavalyi év legsikeresebb amerikai filmjei közül ezzel szemben egyáltalán nem, vagy csak technikai kategóriákban jelölték a Nincs idő meghalni című James Bond-filmet és A Gucci-házat, a legnagyobb hiányzó pedig a világjárvány dacára órási bevételi rekordokat döntögető Pókember: Nincs hazaút.
Idén ez nincs így, viszont több jelöléssel vigasztalták Steven Spielberget és a nagyot bukó West Side Storyt. Rég tűnt ilyen nagynak a távolság a nagyközönség ízlése és az Oscar-várományos filmek között.
Gyászoló rendezőre és afgán menekültre figyel a világ
Ha már a nagyközönség ízlésétől távolabb eső filmeknél tartunk: máris az idei Oscar egyik legnagyobb győztese egy háromórás japán film, amiben egy gyászoló színházi rendező Hirosimában színpadra állítja Csehov Ványa bácsiját. A Murakami Haruki Vezess helyettem című novellája alapján készült Drive My Cart nemcsak a nemzetközi filmes kategóriában jelölték – 99 százalék, hogy azt meg is fogja nyerni –, hanem a legjobb filmek és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriájában is, sőt a rendező, Hamagucsi Rjúszuke is kapott jelölést.
Hamagucsi elképesztő menetelés végére érhet az Oscar-gálán. Egy éve berlini Ezüst Medvét nyert másik 2021-es filmjével, a Wheel of Fortune and Fantasyvel, majd forgatókönyvírói díjat Cannes-ban a Drive My Carral, az utóbbi film első komoly elismeréseként.
A Drive My Car mellett egy másik, nem angol nyelvű film is Oscar-kedvenccé avanzsált kedden. Ez a dán Menekülés, egy Afganisztánból Oroszországon át Dániába érkező menekült története, aminek különlegessége, hogy animációs formában elkészített dokumentumfilm. Még az idei Oscar-esélyeket latolgató cikkünkben is csak óvatosan írtuk le, hogy a Menekülést egyszerre jelölhetik a nemzetközi, az animációs és a dokumentumfilmek között. Mégis ez történt, és nagy meglepetés lenne, ha ezek után egyik kategóriában sem nyerne. Az Oscarra a dokumentumfilmes mezőnyben van a legnagyobb esélye, de még az is elképzelhető, hogy Jonas Poher Rasmussen filmje lenyomja az animációs mezőny három Disney-filmjét, és ott (vagy ott is) győzedelmeskedik. (Mi a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon láttuk a Menekülést, és tényleg jó.)
Végül a nem angol nyelvű filmek növekvő oscaros elismertségét jelzi az is, hogy a Drive My Car szélárnyékában a norvég A világ legrosszabb embere is kapott egy forgatókönyvírói jelölést. Ezzel Joachim Trier filmjét is kiemelték a nemzetközi filmes kategóriából, ahol persze szintén jelölték.
Sokszínű és kiszámíthatatlan színészi mezőny
Az utóbbi néhány évben lezajlott, az Amerikai Filmakadémia fiatalítását és diverzifikálását célzó kampány a színészi jelöléseken is meglátszik. Nem hatalmas meglepetésekre kell gondolni, inkább arra, hogy immár rutinszerűen sokszínűvé, az idén egyúttal különösen kiszámíthatatlanná váltak a színészi kategóriák.
Noha korábban Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között) esélyei tűntek biztosabbnak, a friss jóslatok szerint a férfi főszereplők Oscar-díja inkább a két veterán afroamerikai jelölt, Denzel Washington (Macbeth tragédiája) és Will Smith (Richard király) között dől majd el. Ugyanitt a spanyol Javier Bardem is kapott jelölést (igaz, a Being the Ricardos angol nyelvű szerepéért). Bardem feleségét, Penélope Cruzt a női főszereplők között jelölték a Párhuzamos anyák révén, ugyanott, ahol nagyon megérdemelt jelölést kapott Kristen Stewart (Spencer) és Olivia Colman (Az elveszett lány), viszont némi meglepetésre kimaradt a teljes erőbedobással olaszkodó Lady Gaga (A Gucci-ház). Nem tudjuk, ki nyeri majd a női főszereplők Oscarját, mert Nicole Kidman (Being the Ricardos) és Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) is esélyes – ez idén az egyik legnyíltabb kategória.
A női mellékszereplők között legnagyobb örömünkre ott találjuk a régóta mellőzött Kirsten Dunstöt (A kutya karmai között), ráadásul a kategória talán legnagyobb esélyeseként. A Puerto Ricó-i apától született Ariana DeBose (West Side Story) és az afroamerikai Aunjanue Ellis (Richard király) révén ebben a mezőnyben sem csak fehér bőrű színésznőket jelöltek, és kettejük közül Ellis akár az Oscart is elhappolhatja Dunst elől. Jessie Buckley (Az elveszett lány) és Judi Dench (Belfast) esetében a jelölés is váratlan – az akadémiai tagok talán úgy érezték, utoljára van lehetőségük elismerni az évek óta súlyos szembetegséggel küzdő Denchet.
A férfi mellékszereplői kategória A kutya karmai között házi versenyét hozta (Jesse Plemons és Kodi Smit-McPhee is kapott jelölést ), de egyáltalán nem biztos, hogy kettejük közül nyer valaki. J.K. Simmons (Being the Ricardos) és Ciarán Hinds (Belfast) évtizedek óta nagyra becsült színészek – utóbbinak mégis ez az első jelölése –, de elképzelhető, hogy Troy Kotsur (Coda) meglepetést okozhat. Ő mindössze a második siket Oscar-jelölt színész a díj történetében (Marlee Matlint 35 évvel ezelőtt díjazták az Egy kisebb isten gyermekeiért). Kotsur jelölése, ahogy sokaké az idei Oscar-mezőnyben, azt mutatja, hogy az Akadémia látóköre érzékelhetően szélesebb lett, és ez bizonyára a március 27-én megrendezendő gálán is látszani fog.