Kultúra

Új hidakat kaphat a rövidesen állami szórakoztatóipari központtá váló Hajógyári-sziget

Speciálterv Építőmérnöki Kft. / Nautes Építésziroda
Speciálterv Építőmérnöki Kft. / Nautes Építésziroda
A másfél hónappal ezelőtt a Demeter Szilárd irányította Petőfi Irodalmi Ügynökséghez került terület néhány év alatt a magyar könnyűzene központjává válik – legalábbis ez a kormány célja.

Március közepén futótűzként hasított végig a magyar interneten a hír, miszerint a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) könnyűzenéért felelős miniszteri biztosként is működő vezetője, Demeter Szilárd a Hajógyári-sziget déli részén álló, korábban a Vizoviczki-féle szórakoztatóipari birodalom részét képező épületekben, az egykori hajógyári csarnokokban, illetve Hadrianus császár palotájának romjai feletti területen hangolja újra a tágabban értelmezett magyar popkultúrát.

A Petőfi Irodalmi Ügynökség a következő öt évben huszonhárom milliárd forintot költhet majd a római kori örökségének köszönhetően két évvel ezelőtt még kis híján világörökségi területté vált, majd a kormány utolsó pillanatban való visszatáncolása után mégiscsak beépíthetővé vált szigetrészre.

Kapcsolódó
Hajógyári-sziget: eltűnhet a főváros történelmének és tüdejének egy darabja
A sziget a nyáron már a Világörökség része lehetett volna, a kormány azonban visszavonta a pályázatát. De mit kellett volna megvédeni?

A felmerült – egy kiszivárgott belső levelezés szerint az A38 hajó felúsztatását is magában foglaló – terv megvalósítása értelemszerűen jókora akadályokba ütközik, hiszen a kormánynak jó eséllyel a vírushelyzet után sem lesz lehetősége megfelelő összeget fordítani a terület rehabilitációjára, illetve a kialakuló negyed állami zsebből való fenntartására.

A munkák ettől függetlenül most egy lépést haladtak előre – derül ki a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) alelnöke, a 2019-ig Óbudát is vezető Bús Balázs hétfőn megjelent Facebook-posztjából, amit a Népszava vett észre.

A politikus által Európában is egyedülállóként emlegetett leendő központ projektje új fejezetéhez érkezett – olvasható a szövegben –, hiszen elindult a közbeszerzés

a régi, rossz állapotú K híd lecserélésére, illetve egy új átkelőhely létesítésére.

Szabó Réka A nemsokára eltűnő K-híd

A Sziget Fesztivál bejárataként használt K-hídnak egyértelműen mennie kell, hiszen a nevét rácsozatáról kapott, helyét 1955-ben elfoglalt átkelőhely – ami korábban az ideiglenes (1946-1953) déli összekötő vasúti híd egyik darabja volt – soha nem kapott nagyobb felújítást, így nyilvánvalóan rég csereéretté vált, a korábban itt működött szórakozóhelyek látogatói által használt H híd (1968) leendő szomszédja esetében azonban felmerül néhány kérdés, hiszen a látványtervek szerint itt egy, a rakpart, illetve a HÉV vágányai felett nyújtózó kétszintes híd születik, ami a negyed kapujának szánt Fő téri Zichy-kastélyt, illetve annak közvetlen környezetét kötné össze a szigeten lévő galériákkal, próbatermekkel, koncerthelyszínekkel, illetve vendéglátóhelyekkel.

Galéria
Ilyen lehet a H híd leendő, kétszintes szomszédja a Szentlélek tér felől

A hidak nem vadonatújak lesznek – mondta a Budapesti Fejlesztési Központot vezető Vitézy Dávid az Indexnek: a szakember arról beszélt, hogy a közel hetven évet szolgált déli összekötő vasúti híd április közepén bontani kezdett, a gyalogos- és kerékpáros forgalmat kiszolgálni tudó részeit költöztetnék majd a sziget és Óbuda közé.

A helyszínek felmérése, illetve az elemek újbóli felhasználhatóságának vizsgálata azonban még nem fejeződött be, így a két átkelőhely a látványterveken látható formában való megvalósulása még nem vehető biztosra.

Egy óriási előny azonban szól mellette:

az, hogy a régi elemek áthelyezése 20-30 százalékkal olcsóbb hídépítést tesz lehetővé, még azután is, hogy a vasúti híd kiemelt darabjainál felújításra, illetve pályalemezcserére van szükség

– olvasható Vitézy kedd reggeli Facebook-posztjában, amiből a kétszintes,  liftet is magában foglaló híd tervezőinek neve is kiderül.

A Speciálterv Építőmérnöki Kft., és a NAUTES Építésziroda közösen készítette el a látványterveket: előbbi felüljárók és hidak – köztük számos autópályahíd – tervezésével, illetve felújításával vette ki a részét az elmúlt húsz év hazai változásaiból, a NAUTES pedig építészeti és belsőépítészeti munkák mellett számtalan látványterv elkészítésével, illetve dizájnkommunikációval segítette a különböző projekteket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik