Szigorította a zenerészletek másolásának, az úgynevezett samplingnek a szabályait precedens értékű döntésével az Európai Bíróság. A döntés szerint idegen hanghordozóról származó nagyon rövid részletek sokszorosítása is engedélyköteles – írja az MTI. Az ítélet előzménye egy húsz éve tartó jogvita a Kraftwerk zenekar és Moses Pelham zenei producer között.
A testület a Kraftwerk számára hozott kedvező döntést, a bírák azonban egy kivételnek teret engedtek: egyetlen hangszelet használata megváltoztatott és fel nem ismerhető formában nem számít „idézésnek”, így nem sérti az eredeti mű szerzőinek jogait.
A Kraftwerk és Pelham közötti vita a Kraftwerk Metall auf Metall című, 1977-es slágerének egyik üteme miatt kezdődött el. Pelham 1997-ben egy két másodperces részt engedély nélkül használt fel Nur mir című, Sabrina Setlur rapperrel közös dalában, a két másodpercnyi rész ismétlése adta a dal alapját. Emiatt Ralf Hütter, a Kraftwerk egyik alapítója szerzői jogsértés miatt beperelte Pelhamot.
A hosszú jogi vita végig ment a német igazságügyi rendszeren, és a Német Szövetségi Bíróság kérte a luxemburgi testületet, hogy foglaljon állást az EU szerzői jogi szabályozásában. A DJ-k és producerek rendszeresen alkalmazzák a sampling technikát, ez az ügy pedig jellegűnek tekinthető a művészi szabadság kérdését illetően.
Kiemelt képünkön a Kraftwerk a 2018-as Lollapalooza fesztiválon. Fotó: Europress/Gregor Fischer/DPA/dpa Picture-Alliance