Kultúra

A sok trash között ott a fény a kereskedelmi tévézés végén

Az éppen futó és nemrég véget ért műsorokat vetettük össze: mennyire fáradt el a Konyhafőnök, és milyen alulértékelt produkciók bújnak meg a Viasat3-on vagy a Spektrum Home-on, de még az RTL Klubon is.

A tavaszi szezonban egymást érik az újabbnál újabb műsorok, de pár régi motoros is fut még. Nemrég ért véget három új évaddal a Viasat3-as Ide süss!, ami még jó, hogy nem akarta felvenni a megfáradt váltótársával, a Konyhafőnökkel a versenyt. A Gyertek át! szintén visszatérő, de nem kap annyi figyelmet, ahogy az átpozicionált Spektrum Home-nak áldozatául esett NőComment! sem. Pedig a fenti formátumok kiemelkednek a mezőnyből akkor is, ha a heti nézettséges lista elejéről rendre lemaradnak. Az RTL Klub például egyszerre gyárt meglepően szórakoztató esti show-t, miközben a Szenzációs négyes után sikerült alulmúlnia önmagát a Főnök inkognitóban című őskövülettel.

Kik ezek a röhejesre maszkírozott alakok az RTL Klubon, és mit akarnak?
Az RTL Klub a mindig stabil Konyhafőnök mellett bepróbálkozott egy ősi realityvel, az álruhás főnökkel, de rég maradt ennyi kérdőjel egy műsor után.

A Konyhafőnök elhitte, hogy ő a király a félszeműek között

Az RTL Klub főzős realityjét már sokszor dicsértük, nincs is szüksége több bókra, így is elszállt a műsorvezetőkkel/séfekkel együtt. Tényleg szuper, hogy 2014 óta töretlen a formátum sikere, de éppen öt év kellett ahhoz, hogy megmutassa a Konyhafőnök az igazi arcát. Vagy ennyire hatásvadász volt mindig, vagy csak ráuntunk, mindenesetre a legújabb évad bicskanyitogatóan túlzó. Legalábbis a kezdet biztosan, és csak a második hétre enyhült valamelyest Sárközi Ákos és Rácz Jenő röhejes drámaisága. Valahogy úgy képzeljük, hogy az összeválogatott versenyzők és majdnem versenyzők (az első hét volt az előválogató) csak nehezen tudták megállni, hogy ne nevessék arcon a szigorú Michelin-csillagos séfeket, mikor azok modoros sértegetésekkel fenyegetnek kieséssel. Éppen ez a túlszkriptelt hatás és elnyújtott adásidő lett a Konyhafőnök veszte egyelőre. Pedig soha nem volt igazi konkurense, egyik csatornának sem ment hasonlóan sikeres főzős show-t letennie az asztalra.

Fotó: RTL Sajtóklub

Egy hétnyi nézettségről vannak fent egyelőre adatok az RTL Klubnál, de ha az elmúlt három évadot nézzük, ez a leggyengébb kezdés. Tavaly év végén a megújult Konyhafőnök (a séfek is csatáznak egymással a választott csapatukkal) bár celebes volt, azért csak mutat valamit, hogy a legalacsonyabb közönségarány 17,5 százalékra sikerült az első héten a kereskedelmileg fontos 18-49-es korcsoportban. A korábbi civiles évad pedig szintén meg tudta közelíteni a premiernél a húsz százalékot, és nem süllyedtek tizenhat alá. Ez azt jelenti, hogy a műsor idején a tévé előtt ülők jelentős hányada az RTL Klubot és a Konyhafőnököt választotta. Ezzel szemben most nem olyan rózsás a helyzet, a leggyengébb adás május elsején 12,3 százalékos közönségarányt hozott. Hogy ez az új szabályokat minősíti vagy azt, hogy nem hírességek állnak a pult mögött, az majd kiderül, mindenesetre kezd nyögdécselni műsor. Még az RTL Most!-on is fárasztóan hosszúak a részek rengeteg körítéssel, fölösleges kitöltéssel és tenyérbemászó kólás termékelhelyezéssel. A kereskedelmi tévézésnek is van egy határa, és most elértük.

Mindennapi kovászunkat add meg nekünk!

A Viasat3 még a Konyhafőnök előtt indította el a Sütimester (The Great British Bake Off) magyar gyártású verzióját három új évaddal. Követték a brit mintát a feladatokkal, a sátorral és a teadélutános hangulattal. Lehet, hogy a Viasat3 képtelen utolérni a nézettségi lista szokásos pontjait tele a TV2-vel és az RTL Klubbal, de legalább nincs is akkora nyomás a hátán, hogy a húsz százalékos közönségarányért cserébe a lelküket is eladják. Maradtak a minőségnél, és leváltották Hajós Andrást Sass Dani mellől. Hajós András a kereskedelmi tévézés egyik legszórakoztatóbb alakja, és sajnálhatják a csatornák, hogy nem foglalkoztatják többet – vagy azt, hogy ő szállt ki –, de lássuk be, hogy neki sem állhat jól minden. A sűtőkesztyű biztos nem. Kedves volt, akadtak viccei, viszont valahogy nem hittük el, hogy őszintén átérzi, milyen az, ha meg kell könnyezni egy lapos piskótát. Ábel Anita szintén kellő távolságot tartott a tésztáktól, viszont akkora lökést adott az Ide süss!-nek, ami reméljük, hogy kitart még jó pár szezonra.

A szerkesztők itt is fokozták a feszültséget, ahogy lehetett, de megálltak egy egészséges határnál, hogy ne adjanak nevetségesen idegen szavakat a kenyérkirály Szabadfi Szabolcs és a MÁK desszertséfje, Baracskay Angéla szájába. Hagyták, hogy hadd legyenek néha esetlenek, mesterkéltek, és hadd kezeljék úgy a kétségbeesett versenyzőket, ahogy jónak látják. Nem dobták ki látványosan a bekamerázott a kukába az omladozó tortákat, hanem biztatták a szereplőket, hogy ez most gáz lett, de legalább finom a krém. Az Ide süss! egy kedves reality  olyan színvonalon, amit még rég megszoktunk a Viasattól.

Fotó: Viasat 3

És ha már Ábel Anitánál tartunk, fontos kiemelni, hogy észrevétlenül lett az egyik legjobb női műsorvezető itthon, és végre nem a TV2 béna műsoraiban használja a humorát (Drágám, add az életed!). Az Ide süss!-ön kívül rendszeresen feltűnik az RTL Klub belterjes, de annál szemétkedőbb show-jában, a Gyertek át!-ban és a Spektrum Home-on szintén jön a NőComment! újabb évada május végén. A csatorna direkt egy érettebb korosztályra koncentrált, és nem az ökörködésre. Egy élő, korábban létező női talkshow-t pedig átemeltek a stúdióba. Elsőre nehéz mindenkinek – főleg persze a női nézőknek – elképzelni, hogy mitől működik a változó összetételű beszélgetés hétről hétre. Aztán rájövünk, hogy Ábel Anita képes összetartani Dobó Katával, Kovács Patríciával, Bódi Margóval, Osvárt Andreával – és másokkal–, illetve egy férfi vendéggel a társaságot. A témákat érdekesen tudják kibeszélni, nem olyan sekélyesen, mint annak idején Várkonyi AndreaMicsoda Nők!-ben a Fem3-on. Nem döntöget nézettségi rekordokat a NőComment!, de ettől még érdemes adni egy esélyt. A Spektrum Home csak ott szúrja el, hogy a 21. században nem rakja fel sehova a műsorait. Így sikkadhat el a Tesztbeszéd vagy éppen a NőComment! is.

Ahol az RTL Klub ad, ott el is vesz

Az RTL Klub igyekszik lavírozni az atombiztos nézettséget hozó langymeleg vagy kínos tartalmak és az igényesebb, vagy annak szánt műsorok között. A mi kis falunk már évek óta biztosíték a számokra – a minőséggel ellentétben –, ahogy az X-Faktor is ügyesen kielégíti a lakosság valóságshow iránt érzett vágyát. Így aztán milyen jó, hogy van lehetőség olyan hullámzó eredményeket mutató (az elmúlt három hétben a közönségarány 8,-1 és 13,6 százalék között ingadozott) formátumokat is leadni, mint a Gyertek át! Sebestyén Balázzsal. A műsor egy vetélkedő és egy late night show között egyensúlyozik ügyesen kicselezve, hogy Magyarországon nem megy a klasszikus late night.

Nem elég az ismertség, olyan arc kell, akiről van véleményed
Lovász Lászlóval beszélgettünk a karrierjéről az Esti Showdertől a Tesztbeszédig, ahol megosztó hírességeket ültetett egy asztalhoz.

Ha valaki, ezt Sebestyén Balázs nagyon jól tudja, hiszen a Vundersőn és Zuperszexi vele és Vadon Jánossal orral állt a földbe. A Gyertek át! foglalkozik általános témákkal, aktualitásokkal – már amennyire egy előre felvett heti műsor megteheti –, és visszatérő híresebb, celebesebb vendégekkel szórakoztat. De még hogy! Világos, hogy a meghívottak Fluortól Hajós Andrásig otthon érzik magukat, és azt látni, hogy egyes adásokban éppen az agyonhasznált arcok (Sebestyén Ági vagy Vasvári Vivien férje, Fecsó) keresik a helyüket. Hiszen itt naprakésznek és szellemesnek kell lenni, hogy okosan, nem bántóan csinálj viccet Pintér Tiborból vagy valamilyen egyáltalán nem PC témából. Mindegyik adásnál lehet a padlót kaparni jó kedvünkben, és idáig érezzük, hogy az őszintén ritkán beszélő hírességek szinte vágytak egy ilyen platformra. Sebestyén Balázs meg az a műsorvezető, akiért még hülyét is mernek csinálni magukból csorgó nyállal.

Fotó: RTL Sajtóklub

Az esti sáv stimmel, a nap és a minőség viszont egyáltalán nem az RTL Klub két hete indított műsoránál. A Főnök inkognitóbannal az első résznél foglalkoztunk, de a következő a Szentkirályival sem erőltette meg magát. A Pizza Kingnél nem nagyon volt értelme ekkora reklámnak, viszont az legalább több érzelmet válthat ki belőlünk, mint a Szentkirályi, egy sima palackos ásványvíz. A maszkosokat meg mintha a méltán népszerű Szenzációs négyesből mentették volna át, ahol olvadózó zombit csináltak Michael Jacksonból. A Főnök inkognitóban a Pizza King-es gyakornokot/főnököt körülbelül az alapszíneket tartalmazó temperával festhették be barnára a sminkesek, és a Szentkirályi jogi igazgatója (a nagyfőnököt túl sokan ismerik) is olyan karikatúra lett a műszakállával, hogy azóta emlegeti. Teljesen jogosan sírhatjuk vissza a Cápák közöttet. Az emberi történetekre, sorsokra utazik az RTL Klub, de egy elavult formátummal, ami inkább paródia, mint komolyan vehető produkció. Persze belefér a műsorújságba, a kezdeti számok alapján még akkora baj sincs, de a csatorna most a képességei alá lőtt rendesen. Még szerencse, hogy van választék bőven a szezonban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik