Kultúra

A Jégkirály, aki Amerikából szállított jeget Indiába

A világ legélelmesebb vállalkozója a környékbeli tavak fagyott vizét hajóztatta át a fél világon.

A portugálok nyomában Indiába érkező britek a XVIII. század folyamán egyre nagyobb területeket nyertek az óriási országban, az 1803-1804-es hadjárat eredményeként pedig a Brit Kelet-indiai Társaság egyre nagyobb terület felett veszi át az uralmat. A folyamat a következő évtizedekben tovább erősödött: az 1857-ben levert szipojlázadás után a britek jelenléte jóval meghatározóbb lesz, hiszen óriási fejlesztésekbe kezdenek, hatalmukat pedig egészen 1947-ig fenntartják.

Az első évtizedek azonban egyáltalán nem voltak könnyűek a Brit Birodalom koronaékszereként emlegetett Indiában, hiszen a perzselő nyarak megviselték az esős szigetről érkező hivatalnokokat.

Az elviselhetetlen időjárás idején legtöbbjük a hegyek közé menekült, vagy különböző, többé-kevésbé hatékony trükköket eszeltek ki:

vizes ruhákban aludtak, jeget vágattak az észak-indiai folyókból, majd azt óriási összegekért a városokba hozatták, külön embereket (abdar) tartottak arra, hogy az italaikat kálium-nitráttal hidegen tartsák, vagy épp az átlagemberekhez hasonlóan az évszázadok óta hűtésre használt khus fűből készült szőnyeget akasztottak az ajtókra és ablakokra.

Egyik megoldás sem volt azonban elég effektív ahhoz, hogy a britek tényleg otthonosan érezzék magukat – ekkor érkezett a képbe a bostoni Frederic Tudor, aki hosszú időn át arról álmodott, hogy a hideg New England-i tavakból vágott jégtömbökkel látja majd el a forróbb országokban élőket.

A bostoniak kimondottan szkeptikusan viszonyultak Tudor álmához – lehetetlennek tartották, hogy a jég túlélné a több napon, vagy héten át tartó óceáni utakat.

Egyáltalán nem lett azonban igazuk: a férfi első, nyolcvan tonnás szállítmánya sikerrel elérte a karib-tengeri szigetvilág ma is Franciaországhoz tartozó tagját, Martinique-ot, az utat pedig némi nehézség és rövid börtönlátogatások után továbbiak tucatjai követték: előbb Kubába, majd a Karib-tenger többi szigetére, végül pedig a déli államok nagyvárosaiba, így Charlestonba és New Orleans-ba.

Jégvágás a Rockland Lake-en, 1846 / fotó: Kongresszusi Könyvtár

Tudor ennél persze jóval messzebbre vágyott: 1833-ban ezért száznyolcvan tonna jeget vágott Massachusetts tavaiból, a tömböket a fenyőkitermelés melléktermékeként teljesen feleslegesnek tartott fűrészporral borította, majd duplán becsomagolva, a New England egyik legfontosabb exportcikkét jelentő Baldwin almák kíséretében elindította őket Kalkutta felé.

A Tuscany négy hónappal később, szeptember 6-án érkezett meg az úticéljához, az indiaiak pedig hitetlenkedve figyelték a jókora rakomány kirakodásának pillanatait. Tudor óriási sikert könyvelhetett el, sőt, az üzlete hirtelen elképesztően gazdaggá tette, ehhez pedig hozzájárult a brit kormány által adott üzleti monopólium, valamint a jégárusítás adómentessé tétele.

Csakhamar az érkező jégmennyiség tárolására és darabolására szolgáló épületek százai jelentek meg Madrasz, Kalkutta és Mumbai utcáin. A jég két hajó érkezése közt nagy mennyiségben csak orvosi ajánlásra vált elérhetővé – azt ugyanis lázra, valamint gyomor- és vesepanaszokra használták –, a friss szállítmányokból azonban bárki vásárolhatott. Az indiaiaknak erre nem igazán volt lehetőségük, bár rögtön az első szállítmányt egy farszi cég rendelte meg, aki aztán darabolva továbbadta azt a briteknek, később pedig egy dúsgazdag fárszi kereskedő is rendelt belőlük, elsőként készítve fagylaltot az országban. Óriási tömegek álltak értük sorban, néhány nappal később pedig jó részüket ledöntötte a lábáról a torokfájás.

A Jégkirályként emlegetett vállalkozó élete a következő másfél évtizedben csúcsra ért: hatvanöt évesen, 1849-ben százötvenezer tonnányi jéggel látta el a már meghódított szigeteket, Dél-Amerikát, az Egyesült Államok déli nagyvárosait, valamint Perzsiát.

Az újdonság varázsa lassan aztán elmúlt, de az üzlet is hanyatlani kezdett, hiszen a tengerentúlon egyre nagyobb területet felfaló vasút gőzmozdonyai szennyezni kezdték a tavakat, ezzel egyidőben pedig megjelentek az első indiai jéggyárak is.

A Vivekakanda House / Fotó: B. Balaji

Az egykori üzlet emlékét ma már csak néhány jégraktár őrzi – így az előbb egy bírónak otthont adó, majd szegény gyerekek iskolájaként működő, ma pedig a Rámakrisna Misszió egyik központjaként működő Vivekakanda House.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik