Július elsején, nyolcvannégy éves korában elhunyt Finta László, a magyar buszgyártást világszerte népszerű típusok egész sorával gazdagító formatervező – írtuk egy héttel ezelőtti írásunkban, melyben bemutattuk az Ikarushoz 1956-ban csatlakozott mérnökzseni néhány megvalósult munkáját – így a világ legnagyobb példányszámban gyártott buszcsaládját, az Ikarus 200-as szériáját – , ma azonban tervasztalon maradt próbálkozásai közül mutatjuk be a leglenyűgözőbbeket.
Hűtőkocsi, 1961
in: Autó-Motor, XV. évf. 1. szám, 1962
Autóbuszterv, 1964
Fotó: Autószektor
Luxusautóbusz-tervek, az utasok által szabadon mozgatható székekkel és tágas belső térrel, 1964
Fotók: Autó-Motor, XIX. évf. 1. szám, 1966
Mindkét végén nyitható rakterű hűtőautó, 1966
in: Autószektor és Autó-Motor, XIX. évf. 21. szám, 1966
Összkomfortos vezetőfülke, hálóhellyel, egyszerűsített műszerfallal és újszerű kormánymegoldással, 1966
in: Autó-Motor, XIX. évf. 10. szám, 1966
“Képzeljük magunkat egy hatalmas méretű, mintegy 40 tonna gördülő súlyú jármű kormánya mögé, amikor több mint 100 km-es sebességgel robogunk az úton. Ilyenkor alapvető követelmény, hogy figyelmünk a forgalomra irányuljon, és ne terheljen bennünket közben sok-sok apró műszer gyakori ellenőrzése. Tehát előnyös lehet, ha — a már nem is kör formájú volán előtt — csupán egy, a haladási tempót feltűnő számokkal kivetítő táblára kell pillantanunk, és tudjuk, hogy mindaddig, amíg a műszerdoboz egyenletes zöld fényt ad, a gépkocsi valamennyi szerkezete rendben működik. Ha bármilyen üzemzavar keletkezik, azt piros színű villanólámpa, esetleg még hangjelző is tudatja. Ilyenkor lassítunk. megállhatunk, és a külön elhelyezett megfelelő műszerekről természetesen leolvashatjuk, mi okozta a hibát, amelyet a “varázsszem” jelzett — és annak megfelelően dönthetünk. Menet közben pedig a kormányt fogó kéz állandóan érintene egy olyan kapcsolót, amelyhez hasonlót a vasúti motoros járműveknél már ma is találni: ha a vezető hirtelen rosszullét vagy elalvás miatt nem tartja kezét a volánon, a kapcsoló automatikusan fékez és riaszt.”
in: Autó-Motor, XIX. évf. 10. szám, 1966
A holnap autója, 1967
in: Autó-Motor, XXII. évf. 12. szám, 1969
Autóbusz a jövőből, 1975
in: Autó-Motor, XXVIII. évf. 5. szám, 1975