Kultúra

A világ legnagyobb reklámfelirata valójában egy fenyőerdő

Vincze Miklós
Vincze Miklós

újságíró. 2018. 03. 13. 09:50

A nyolcvan éve született betűk természetesen csak egy repülőgép ablakán kinézve válnak olvashatóvá, de az erdősáv a felett átrepülő utasszállító gépek számának gyors emelkedésével egy pillanat alatt tökéletes reklámfelületté változott.
Korábban a témában:

Az autó- és motorgyártás közel százötven éves történetéből korábban már számos alkalommal mutattunk be egy-egy furcsa fejezetet: az első világháborús gumihiány idején acélrugókkal helyettesített abroncsokat, a mindenen átmenő szovjet terepjárókat, vagy épp a földrésznyi kommunista ország legérdekesebb prototípusait. Mindezek azonban eltörpülnek az Egyesült Államok legnagyobb hintógyárából előbb az első reneszánszát a századfordulón élő elektromos autókat (1902-1905), majd hosszú évtizedeken át benzinzabáló szörnyeket ontó Studebaker mellett, akik a húszas évekre az Egyesült Államok egyik legmeghatározóbb autóipari cégévé lettek.

Furcsa történelmi tényeket, valamint elfeledett eseményeket és pillanatokat bemutató sorozatunk, a Bizarr történelem legújabb epizódjában a Studebaker fénykorába utazunk vissza, hogy megismerjük az 1966-ban megszűnt vállalat ma is látható nyomának történetét.

A gyár 1926-ban elsőként nyitott saját, zárt tesztpályáját, ahol az új modelleket csiszolhatták tökéletesre. Szuper ötlet volt, hiszen az autók végső finomhangolásával az új modellekkel sokkal jobb vezetési élményt kínáltak. 1929-ben, az első nagy gazdasági világválság előtti percekben megvették a luxusautók világában egykor kitűnően hangzó Pierce-Arrow márkát, a világ legtöbb országát sújtó pénzügyi krach miatt azonban kis híján belebuktak.

A harmincas években aztán rájuk mosolygott a szerencse: a cégvezetés 1935-ben új irányt jelölt ki, így a felsőkategória leigázása helyett olcsó, de az utolsó csavarig a XX. század egyik leghíresebb formatervezője, a Lucky Strike, a Shell, a NASA logóját, valamint a Nemzetközi Űrállomást megelőző amerikai Skylabet is tervező Raymond Loewy által megálmodott modellek, így az 1963-ban bemutatkozott Avanti kerültek a gyártósorra:

 

Az Indiana állambeli New Carlisle mellett lévő, közel öt kilométeres, kanyarkombinációkkal, emelkedőkkel, rossz útminőségű szakaszokkal, lejtőkkel teli tesztpálya nélkül mindezek az autók azonban sosem váltak volna tökéletessé, arról pedig a Studebaker nem is álmodhatott volna, hogy 1938-ra az Egyesült Államok vezető autógyárává válnak.

A csőd árnyékából piacvezetővé lett vállalat vezetői úgy döntöttek, az eredményt mindenképp méltóképpen kell megünnepelni – a Civilian Conservation Corporation segítségével tehát 8259 darab, alig tizenöt centiméter magas fenyőcsemetét ültettek a pálya mellett kijelölt hatszáz méter hosszú szakaszra, melyek a levegőből nézve a cég nevét adták ki.

A felirat tavasszal látszik a legjobban / fotó: Google Earth

 

Az ötlet első hallásra teljesen feleslegesnek tűnhet, de az Egyesült Államokat épp ekkor kezdték behálózni a különböző légitársaságok járatai, a világ legnagyobb élő reklámja pedig minden bizonnyal számos utast indított arra, hogy legalább egy pillantást vessen a gyártó termékpalettájára – és ki tudja, talán még vásárolt is tőlük egy autót.

Ennek már nyolcvan éve, a fák azonban még mindig helyükön állnak, és immár hetvenöt méteres magasságba törve hirdetik Amerika legendás, 1966-ban végleg megszűnt gyárának nevét.

Fotó: Junkyard Kahrs

 

A terület az 1954 óta már a Packard autógyár tulajdonában lévő Studebaker csődje után a Bendix Corporation tulajdonába került, akik az erdős részét aztán közcélokra ajánlották fel – ennek nevét őrzi mai neve, a Bendix Woods County Park. A tesztpályát 1996-ig a Bendix használta, majd előbb a Bosch-hoz, 2015-ben pedig a legendás amerikai buszok gyártóját is magában foglaló Navistar holding tulajdonába került.

A betűket jelentő rengetegben természetesen sétálni is lehet, ez a kép például az U és D betűk közti út részletét mutatja:

A feliratot természetesen ma is karbantartják: 2012 és 2015 között például önkéntesek távolították el a halott fenyőket, és újabb csemetékkel helyettesítették őket, hogy a Studebaker név még hosszú évtizedeken át fennmaradhasson.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Szkopje, 2018. október 5.
Nikola Gruevszki volt  macedón miniszterelnök a macedón fellebbviteli bíróságra érkezik Szkopjéban 2018. október 5-én. A bíróság megerõsítette a Gruevszki ellen hivatali visszaélés miatt kiszabott kétéves börtönbüntetést. A politikust májusban ítélte el egy szkopjei bíróság amiatt, hogy miniszterelnökként befolyást gyakorolt egy páncélozott Mercedes beszerzésére kiírt pályázat kimenetelére, és a gyõztesnek kihirdetett autókereskedõ utólag jutalékot fizetett neki, illetve õ maga személyes használatra is igénybe vette a luxusautót. (MTI/EPA/Georgi Licovszki)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.