Kevés olyan oktatási rendszer létezik, amely jól kezelné a szociális különbségeket az iskolában. Itthon pedig sem az oktatáspolitikának, sem az elmúlt években történt szakképzési rendszer változtatásainak (szakmunkásból szakközép, szakközépből szakgimnázium, szakképzésből gazdasági érdek) nem célja az esélyteremtés, az esélyegyenlőtlenség csökkentése, sem a hátránykompenzáció az iskolában.
Így erősödik a szelekció, vagyis azok a gyerekek, akik nem engedhetik meg maguknak a gimnáziumot vagy a magasabb szintű oktatást, kevesebb eséllyel indulnak később a munkaerőpiacon is.
Mi lenne, ha mindenki egyenlő esélyekkel férne hozzá a társadalmi érvényesüléshez szükséges tudáshoz és képességekhez; hogy a világ megismerése és értelmezése ne kiváltság legyen, hanem minden ember szabadon kifejlesztett képessége?
– teszi fel a kérdést a Deviszont Közösségi Tér, akik most szervezik adománygyűjtő sorozatukat oktatástémában, hogy létrehozhassák a szakiskolásoknak szánt kulturális teret.
Az oktatási rendszer nem működik kielégítően Magyarországon, egyenlőtlen, a családi háttér a leginkább befolyásoló tényező a gyerek iskolai teljesítményében. Ez egyszerűen igazságtalanná tesz egy olyan rendszert, ami meghatározza az ember egész későbbi életét. Az oktatási rendszert ketten nem fogjuk tudni holnapra befoltozni, de van egy víziónk arról, hogy nézne ki egy olyan hely, ahol egyszerre lehet tanulni és közösségben lenni.
– meséli az egyik alapító tag. Erre a gondolatra jött létre a Deviszont, amely most ősszel tartja adománygyűjtő oktatásról szóló eseménysorozatát, hogy januárban elkezdhessék a munkájukat Kispesten, ahol elsősorban középiskolás korú szakközépiskolás, szakgimnazista fiatalokat várnak majd.
A Deviszont Közösségi Térben jelenleg heten vannak. Mindenki huszonéves és a társadalomtudományok valamelyikével foglalkozik. Van például szociális munkás, gyógypedagógus, szociológus is közöttük. Gyűjtöttek maguk mellé mindenféle területről szakembereket, akiknek ismerték a munkájukat korábbról és hasonlóan gondolkodtak a társadalomról, egyenlőtlenségekről és az oktatás problémáiról – ami döntő szempont volt a közös munka megkezdésekor.
Az első előadásukat a Kelet Kult fogadta be, maga az iskola szerepéről volt szó. A második a Társadalomelméleti Kollégiummal volt közös szervezésű, a szakképzésről beszélgettek a meghívottak és a közönség. A harmadik előadást az Aurórában tartották a pedagógusképzésről. Ezenkívül a Játszóház Projekt egyik eseményén jelentek meg érzékenyítő társasjátékokkal, és a Gólyában tartottak közös vacsorát és filmklubot.
Legközelebb október 25-én a Mika Tivadar Mulatóban lesz beszélgetés az ún. Taigetosz-törvényről, majd október 31-re pedig a Gólyába szerveznek kocsmakvízt az oktatással kapcsolatban.
Céljuk, egy olyan közösségi tér létrehozása, ahol lehet tanulni és különféle projektekbe bekapcsolódni, hogy elemzően és kritikusan gondolkodó, közösségben szívesen részt vevő fiatalokat neveljenek, akiket az ott eltöltött idő arra is inspirál, hogy a későbbiek során aktívan részt vegyenek saját társadalmi helyzetük formálásában.
Projekteket és foglalkozásokat szervezünk, amiknek fókuszában a csapatmunka, élménypedagógia, készségfejlesztés és társadalomismeret áll, másrészt egy olyan helyet működtetünk, ahova be lehet jönni akkor is, ha az ember csak úgy el lenne valahol, esetleg még csocsózna is egyet.
– írják Facebook-oldalukon.
Az adománygyűjtő sorozattal elsősorban a közösségi tér első félévi bérleti díjára gyűjtenek, ezen kívül leendő önkénteseket is keresnek, lehet csatlakozni!