Kultúra

Szülőgépként kezelt nők és családon belüli erőszak vitte a prímet a tévében

Az Emmy-díjak alapján a tévés szórakoztatásnak, úgy tűnik, alapeleme a társadalmi tudatosság: kemény témák uralták a 69. Emmy-díjátadót. Meg a reklámszünetek.

A nagy nyertesek

Ahogy a tévés produkciók meghaladni látszanak a mozifilmeket minőségben, hype-ban, mindenben, úgy a tévé legnagyobb gálája is lenyomta a mozi legnagyobb gáláját, legalábbis sokszínűségben mindenképpen: a 69. Emmy-gálán minden eddiginél sokszínűbb volt a jelölti kör, és ezt büszkén ki is emelték a megszólalók többször is. A legtöbb díjazott produkció súlyos társadalmi kérdésekre irányít reflektorfényt, úgy tűnik, az Emmy a tévé alapelemének tartja a társadalmi tudatosságot. Soha rosszabb trendeket. Csak a gála lett volna kevésbé dögunalmas.

A hollywoodi tévés szakma megadja a módját az ünneplésnek, az Emmyket külön gálán adják át a napközbeni és a főműsoridős produkcióknak, a háttérmunkásoknak, és így tovább. A logika kissé nehezen követhető, de így esett meg például, hogy ugyan A szolgálólány meséje stábja a vasárnap esti főműsoridős Primetime Emmy-díjátadón elhozott egy halom díjat, de a produkció szintén Emmy-díjas színésznője, Alexis Bledel, aki a sorozat egyik legfontosabb karakteréért kapott elismerést, nem kapta meg ugyanazt az ünneplést, mint nagyobb kategóriákban díjazott kollégái, minthogy a vendégszereplők Emmyjeit egy korábbi gálán adják át. Kár, mert Bledel alakítása az egyik legjobb volt az egész tévés szezonban, nem csak A szolgálólány meséjében, ami egyébként minimum az év sorozata, de én speciel a tévétörténet legjobb sorozata címtől sem riadnék vissza.

A nő csak szülőgép, semmi más
Most épp nem egy nagy bajuszú politikus bácsitól idéztem ugyan, de olyan korban élünk, hogy simán elhinnénk, hogy igen. A szolgálólány meséje épp ezért üt ekkorát.
Fotó: AFP / Mark Ralston

Kapott is a sorozat összesen nyolc Emmyt – legjobb dráma, legjobb női fő- és mellékszerep, legjobb drámai rendezés, forgatókönyv, vendégszereplő, operatőri munka, látványterv –, sokkal többet nem is kaphatott volna, mert ugyan volt ezen kívül még öt jelölése, de abból a kisebb, háttérszakmai jelölések mellett a fő kategóriákban csak egy olyan volt – a legjobb szereposztásé – amelyben nem önmagától kapott ki.

A legjobb női mellékszereplő és a legjobb rendezés kategóriában is két jelölése volt a sorozatnak, mindkettőben nyert az egyikkel: a Moira alakításáért jelölt Samira Wiley és a Lydia nővér alakításáért jelölt Ann Dowd közül utóbbi nyert, rendezésben pedig a pilotot jegyző Reed Moreno kapott díjat – ezzel egyébként több mint húsz év után az első nő, aki drámarendezői Emmyt nyert –, de egy másik epizóddal Kate Dennis is jelölt volt. A legjobb szereposztás díját meg teljesen jogosan csempészte el a Stranger Things, amely egyébként az Emmyk egyik nagy vesztese – de erről később.

A másik nagy nyertese a 69. Emmy-díjátadónak az HBO Hatalmas kis hazugságok című minisorozata, mely úgy hordta haza a díjakat, mintha muszáj lenne: tizenhat jelölésből nyolc díja lett, és itt is volt két olyan fő kategória, a legjobb női fő- és mellékszereplőé, amelyben a sorozat önmagával versenyben nyert. A legjobb női főszereplő végül Nicole Kidman lett Reese Witherspoonnal szemben, a legjobb női mellékszereplők között pedig Shailene Woodley is jelölt volt, ám végül Laura Dern hozta el a kategóriát. Emellett a sorozat elnyerte a legjobb casting kreatív Emmyjét, Alexander Skarsgård lett a legjobb férfi mellékszereplő a minisorozatok kategóriájában, de a rendezői díjat is lehozták Jean-Marc Vallée-val, és ez lett a legjobb minisorozat is.

Nicole Kidman élete egyik legnehezebb szerepét játszotta el tökéletesen
A Hatalmas kis hazugságok című sorozat az HBO egyik meglepetése. Egyet kívánunk, bárcsak ne tudnánk miről szól, hogy újra lehessen nézni. Kritika.

A Black Mirror és a Saturday Night Live is nagyot ment, előbbi ugyan „csak” arányaiban: három jelölésből kettő díj is lett, a minisorozat/tévéfilm kategória legjobb forgatókönyvének és a legjobb tévéfilmnek járó díjat is elhozták. A Saturday Night Live épp fordítva, kilóra szépen termelt az elnökválasztási kampányt és Trump elnöklését kifigurázó epizódjaival, jelölés/díj arányban viszont már gyengébbek a számok: fő kategóriákban hat díj lett meg a tizennégy jelölésből. Azért családi ezüstnek már ez is épp elég, amellett, hogy ez lett a legjobb szórakoztató szkeccs-show, két vendégszínész, Melissa McCarthy és Dave Chapelle, és két mellékszereplő, Alec Baldwin és Kate McKinnon is kapott Emmyt és elhozták a kategória rendezői díját is. Az alelnök is évek óta biztos befutó, a főszereplő Julia Louis-Dreyfusnak ez sorozatban már a hatodik Emmyje, amit ezzel a sorozattal nyer, ami rekordnak számít, és maga a széria is gyakorlatilag, amióta létezik, azóta hozza el a komédia-Emmyket, így volt ez idén is. Donald Glover is duplázott a gálán az Atlantával: rendezőként és színészként is a legjobb lett a komédiasorozatok között.

…és a nagy kihagyottak

Fargo, Viszály, Westworld, Stranger Things – rengeteget beszéltünk főleg a két utóbbiról, az Emmy-gála ugyanakkor relatíve sikertelenül zárult ezen sorozatok számára. A Fargo a legnagyobb vesztes, tizenhat jelöléséből összesen egyetlen díjat sikerült elvinni, a zeneszerzőit, de a Viszály se járt jobban, a Fox antológiasorozatának, mely a történelem híres viszálykodásait vonultatja fel, tizennyolc jelölésből két kreatív díja lett.

A Westworld az ősz sorozata lesz
A széthype-olás nem volt ok nélküli, a pilot mint egy ügyes cowboy, célba talál. Spoilermentes kritika.

A Westworld sem járt sokkal jobban, miután anno a Golden Globe-on kimaradt a szórásból, most az Emmyn is csúnyán alulmaradt: huszonkét jelölésből öt kisebb technikai díjat sikerült mindösszesen behúzni. A Stranger Things is hasonlóképpen járt, tizennyolc/öt a jelölés/díj arány, sajnos díjat a kisebb technikai kategóriák mellett csak a szereposztásra kapott.

Ennél ütősebb sci-fi - horror sorozat idén már nem lesz
Félelem, izgalom, feszültség: ez a Netflix új sorozata, a Stranger Things.

RuPaul volt az év egyik nagy kérdőjele az Emmyn, a kilenc évada óriási sikerrel futó RuPaul’s Drag Race-t idén először jelölték a legjobb reality kategóriában, és a rajongók – köztük én is – nagyon várták, hogy összejöjjön a díj, RuPaul már elhozott tavaly egy díjat a legjobb reality-házigazda kategóriában. Ezt a kategóriát idén is nyerte, ugyanakkor a műsor maga továbbra sem kapta meg a neki rág kijáró elismerést, inkább a The Voice-nak adtak egy sokadik Emmyt.

A világ legjobb realityjét nem nézed, pedig kellene
A RuPaul’s Drag Race-t itthon egy nagyon pici réteg ismeri és nézi, pedig ennél szórakoztatóbb valóságshow nincs a piacon. De miért olyan zseniális?

Steven Colbert is kimaradt a szórásból bár ő hosztolta az eseményt, egyetlen díjat sem kapott a talk show-jával, szentelt is egy kis geget a témának a gála végefelé, melyben azon poénkodott, hogy a John Oliver-féle Last Week Tonight – a nyertes show – olyan minőségi, hogy csak heti egyet bírnak belőle összehozni. Robert De Nirót is sokan kirabolva vélik, minthogy az Oscar-díjas színész idén élete első Emmy-jelölését – amit a Hazugságok mágusa főszerepéért kapott – nem tudta díjra váltani.

A Netflix elképesztő pénzből készült sorozata, a The Crown is relatíve gyengén teljesített az elvárásokhoz képest: tizenhárom jelöléséből csak három díja lett, ebből csak egyetlen fő kategóriás: a legjobb férfi mellékszereplői díjat John Lithgow elhozta Churchill eljátszásáért. Apropó Netflix: nagy meglepetés volt az is, hogy a Stranger Thingsszel felfedezett Millie Bobby Brown helyett Ann Dowd nyerte el a legjobb női mellékszereplő díját, és a streaming-szolgáltató úgy összességében is gyengébben szerepelt, mint várták volna, kilencvenegy jelöléséből csak húszat tudott díjra váltani.

Fotó: Netflix

Hogy volt?

Maga a gála különösebb rendkívüli esemény nélkül zajlott, mondhatni enyhén unalmas volt – már amennyiben az nem számít rendkívülinek, hogy milyen elképesztő mennyiségű reklámszünet van. Stephen Colbert énekelve nyitotta meg a 69. Emmy-gálát, a nóta, mely szerint minden jobb a tévében – mint akár a valóságban, minden enyhe kínossága ellenére is olyan fülbemászó lett, hogy akár a gálán túl is sláger lehet, majd elsütött egy poént a jelen lévő sztárokról, akik ma biztosan nem ettek ma semmit, csak vizet ittak és gyanús fehér csíkokat szippantottak fel.

Természetesen elhangzott némi froclizás arról, hogy a legtöbben egyébként is azért lehetnek jelen, mert a Trónok harca nem lehetett jelölt – minthogy az idei évad túl későn került műsorra. Majd Colbert komolyra fordította a szót, és pár szóban megköszönte mindazok áldozatos munkáját, akik az Államokat sújtó hurrikánokban segítették embertársaikat. A tévés piac jelen állásáról szólva kiemelte a streaming-szolgáltatók sikereit, mint például a Netflix kilencvenkét jelölését, ekkor még nem tudván, hogy a Netflix csúnyán alulmarad az elnyert díjak tekintetében, élcelődött kicsit az HBO hackerbotrányán, kiemelte a Rólunk szól (This Is Us) kiválóságát, és megtudhattuk azt is, hogy ez a mostani a legdiverzifikáltabb gála az Emmy-díjak történetében. Erre egyébként aztán később többen is utaltak, ha volt #OscarsSoWhite, akkor ez lehet most az#EmmysSoColorful.

Végre egy sorozat, ami nem tolja fullba a kretént
Nem ömlik az intrika, nem lőnek senkit halomra, mégis imádja a nép. Amerika új kedvence, a Rólunk szól ma érkezik Magyarországra, megnéztük.

Hosszú, a híroldalak mellett alighanem az elnöki Twitter-csatorna figyelmét is kihívó trumpozás után eljutottunk az első kategóriához. A Hatalmas kis hazugságok öt főszereplő színésznője – Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Laura Dern és Zoe Kravitz – a legjobb drámai sorozatbeli férfi mellékszereplő díjat adta át – éspedig John Lithgow-nak. A legjobb komédiasorozatbeli női mellékszereplő kategóriáját Kate McKinnon nyerte a Saturday Night Live-beli szereplésért, aki a szokásos köszönetek mellett Hillary Clintonnak ajánlotta díját.

Fotó: Kevin Winter/Getty Images/AFP

Laura Dernnek nem sok ideje maradt a díjátadás után megmelegedni a székén, ő kapta ugyanis a legjobb női mellékszereplő minisorozat/tévéfilm kategória Emmy-díját. Az első rendezői díjat, éspedig a legjobb komédiasorozat-rendezőnek járó szobrot Donald Glover vitte haza az Atlantáért, majd a Saturday Night Live a legjobb szórakoztató show díját kapta meg. Ez után Steven Colbert egy Westworld-szkeccset vezetett elő, szerencsére a Colbert-robot minőségellenőrzése közben nem mutattak túl sokat a meztelenségéből. Visszatérve a díjazottakhoz a legjobb drámasorozat forgatókönyvíróját díjazták – nem túl nagy meglepetésre A szolgálólány meséje be is húzta első díját Bruce Miller szkriptjével.

A legjobb komédiasorozatban nyújtott férfi mellékszerepért Alec Baldwint díjazták, aki a Satruday Night Live-ban Donald Trumpot alakította, így színpadra lépve azzal kezdte, hogy tessék, az elnök úr végre megkapta az Emmyt, amit annyira akart.

Az Emmy-gála simán felveszi a versenyt a reklámszünetek hosszában és gyakoriságában az olyan nagytesókkal, mint a Golden Globe vagy az Oscar, ám szerencsére itt legalább az élő showelemek ritkábbak – egy kellemetlen zenés-táncos produkció után a minisorozatok rendezői díját Jean-Marc Vallée vitte el a Hatalmas kis hazugságokért. Az HBO sorozata nagyot ment az idei Emmyn, a rendezői díj után ugyanis Alexander Skarsgård is elhozott egy díjat a legjobb minisorozatos férfi mellékszereplők kategóriájában. Úgy tűnik, az HBO akkor is hasít, ha kivesszük a képletből a Trónok harcát, ami a kései évadkezdésnek köszönhetően idén nem lehetett ugyan jelölt, cserébe jövőre alighanem letarolja majd a piacot, és esélyesen 2019-ben is, az utolsó évaddal.

Újabb reklámszünet után megkapta a neki járó reflektorfényt a zseniális RuPaul is, eljátszva magát az Emmy-szobrot is, már amennyire – gyakorlatilag saját magát alakította, de annál szórakoztatóbbat úgysem tud ajánlani a teljes tévé piac. A szkeccset a legjobb talk show-forgatókönyv díja követte, ezt a Last Week Tonight with John Oliver írócsapata kapta, a szobrot Oliver vette át, de színpadra állt a teljes írósereg is, akiknek, mint Oliver kiemelte, nemhogy könnyebb lenne a dolga, amiért ilyen őrült korban kell írniuk, hanem pont hogy nehezebb, mert az őrületnek, úgy tűnik, egyszerűen nincsen vége.

Fotó: AFP / Frederic J. Brown

Az egyik legsúlyosabb kategória következett: a drámasorozatok női mellékszereplő kategóriájában olyan fergeteges alakítások versenyeztek, hogy nem igazán lehetett megjósolni, ki lesz végül a győztes, a díjat A szolgálólány meséjének Lydia nővérének szerepéért Ann Down kapta.

Na, így kell teleszülni egy országot!
A szolgálólány meséje aktuálisabb, mint valaha. És nem csak a sorozat miatt.

Az Emmy-jelölt produkciók rassz-, gender- és orientáció-beli sokszínűségét méltató kisfilm után a felnőtt és az ifjú Sheldon két főszereplője állt színpadra, hogy átadják a legjobb komédiasorozat forgatókönyvírói díját, melyet a Master of None-ért Aziz Ansari és Lena Waithe vett át, igen stílszerűen követve a kisfilmet, ugyanis előbbi indiai származású, utóbbi pedig leszbikus. Wiathe ki is emelte, hogy mennyire hálás azért, hogy egy indiai és egy queer alkotó ilyen díjat kaphatott. Ilyen felütés után igazán szép diverzitás-ünnep lett volna, ha a végre, első alkalommal jelölt RuPaul’s Drag Race elhozza a legjobb realitynek járó díjat, de a történelmi pillanat nem jött össze, az Emmyt a The Voice vitte el.

A legjobb drámasorozat rendezői között is sok volt a brutálisan erős produkció, a díjat végül Reed Morano vitte el A szolgálólány meséjének nyitóepizódjáért. A sokkoló sorozatok jól mentek idén, a következő kategóriát, a legjobb minisorozat-forgatókönyvekét a Black Mirror nyerte Charlie Brooker szkriptjével. A többi nagy gálához hasonlóan az Emmyn is van megemlékezés a legutóbbi gála óta elhunyt alkotókról, itt a kisfilmet élő ének kísérte. A legjobb szórakoztató szkeccs-show írói díja következett, az Emmyt a Saturday Night Live-ért Don Roy King kapta, a legjobb szórakoztató talk show pedig a Last Week Tonight with John Oliver lett, ami már csak azért is remek dolog, mert Oliver köszönőbeszédei fergetegesen viccesek.

A komédiasorozatok legjobb színésze Donald Glover lett az Atlantával, amiért, ugye, már állt ugyanezen a színpadon, ugyanezen az estén, Glover kiemelte druszája, Trump szerepét abban, hogy ő nyert: szerinte az afro-amerikaiak elnyomása miatt kaphatta meg ezt a díjat. A kategória női verzióját Julia Louis-Dreyfus hozta el Az alelnökkel, és ez lett a legjobb komédiasorozat is. A minisorozat/tévéfilm kategória legjobb színésze Riz Ahmed lett az Aznap éjjelben nyújtott alakításával, de még nála is jobban örülhetett Nicole Kidman, aki a Hatalmas kis hazugságokért behúzta ugyanezen kategória színésznői díját, ezzel, hosszú évek siralmas alakításai után ismét kiemelkedő színésznők között említhető.

Fotó: Matt Winkelmeyer / Getty / AFP

A legjobb minisorozat/tévéfilm kategórián a Black Mirror és a Hatalmas kis hazugságok osztozott, a legjobb tévéfilm a Black Mirror San Junipero című epizódja, a legjobb minisorozat pedig a Hatalmas kis hazugságok lett. Azért szerencsére a briliáns Rólunk szól is elhozott egy fontos díjat, a drámasorozatok legjobb színészének járó Emmyt Sterling K. Brown nyerte, a minden irányból tökéletes Elizabeth Moss pedig ugyanezen díj női verzióját hozta el A szolgálólány meséjével. A gála utolsó kategóriáját, a legjobb drámai sorozatét Oprah Winfrey adta át – ismét csak A szolgálólány meséjének. Nem nagy meglepetés, egyértelműen ez volt a legbriliánsabb sorozat a szezonban. A díjátadáshoz színpadra állt a sorozat alapjául szolgáló regény írója, Margaret Atwood is.

Margaret Atwood: "El kell mondani a véleményünket, amíg még megtehetjük"
Az atomkatasztrófa miatt olyan alacsony a termékenység, hogy a még nemzőképes nőket teljes elnyomásban, rabszolgasorban tartják, erről szól A szolgálólány meséje. Interjú a szerzővel.

A díjat átvevő producer-író, Bruce Miller azzal zárta köszönőbeszédét: menjünk is haza dolgozni, rengeteg dologért kell küzdenünk! Jobb végszót nem is találhatott volna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik