A Trump-éra alatt a fehér felsőbbrendűséget és egyéb szélsőjobbos eszméket hirdetők kormányzati szinten is feljogosítva érzik magukat arra, hogy fullba tolják a kretént. Ám most kisebb akadály hárult eléjük, ugyanis a Spotify letiltott néhány bandát a felületéről. Mindezzel a Digital Music News cikkére reagálnak, melynek címe Most találtam 27 fehér felsőbbrendűség gyűlöletbandát a Spotify-on, és amely olyan zenekarokat listáz, amelynek dalszövegei egyebek mellett etnikai tisztogatásra és népirtásra buzdítanak. A Spotify a listázott zenekarok egy részét máris letiltotta, illetve komoly ellenőrzésbe kezdett a témában, így alighanem lesz még folytatása az ügynek.
A dolog, nem meglepő módon a charlottesville-i események hatására pattant ki. A Vulture úgy fogalmaz, a halálos kimenetelű ámokfutás óta
a vállalati világ újrakalibrálása zajlik, sok vezető úgy döntött, hogy nem lehetnek többé kapcsolatba hozhatóak Trump elnökkel. Nem feltétlenül lelkiismereti okokból. Még azoknak a vállalatoknak, amelyeket pusztán a profitszerzés is vezérel, egyre egyértelműbb, hogy a 45. elnökhöz fűződő kapcsolatok rosszat tesznek az üzletnek minden olyan cég számára, akiknek fogyasztói között színesbőrű és egyéb, a nyíltan nácikat elítélő emberek vannak.
A Vulture nem a levegőbe beszél: Trump vezetési és kommunikációs ámokfutásának egyre több kézzelfogható eredménye van, például tucatszám hátrálnak ki mögüle a cégvezérek. A Spotify-ügy csak hab a tortán. Ettől még, persze, a neonáci zene ugyanúgy el fog készülni, és minden bizonnyal csatornát is talál magának, ám kétségkívül nehezebben terjed majd, ha a legnagyobb zenei streaming-szolgáltatónál nem lesznek elérhetők. Ugyanakkor a szólásszabadság betartása okán az ügy korántsem olyan egyszerű, hogy csak úgy lendületből letilthatók legyenek ezek a zenekarok: csak a nyílt gyűlöletbeszédet lehet könnyen kiszűrni és kitiltani, a kódolt, virágnyelven előadott, kétértelmű szövegeket már jóval bonyolultabb, így a Spotify nagy fába vágta a fejszéjét, ha tényleg komolyan veszik a gyűlöletbeszéd elleni fellépést, és nem csak PR-akcióról van szó.