Kultúra

A csehszlovák filmipar egyik, méltatlanul elfeledett abszurd csillaga, a Vámpír négy keréken

A horror, a krimi és Jiří Menzel találkozásából született film kilencven percnyi tömény szürrealizmus.

A csehszlovák filmipar remekeit – az időutazó, nácikkal küzdő főhőssel bíró Holnap felkelek, és leforrázom magam teával (1977) című klasszikust, vagy a két földönkívüli földi bolyongásait elmesélő Szívélyes üdvözlet a földről (1982) c. vígjátékot – kicsit közelebbről ismerve az ember már azt hiszi, hogy semmin sem lepődik meg, de az ország filmkészítői a hetvenes és nyolcvanas években is tövig nyomták a szürrealizmus pedálját.

Így tett 1981-ben az Upír z Feratu, azaz a Vámpír négy keréken rendezője, Juraj Herz is, hiszen filmjének középpontjában a valaha volt legkörnyezetkímélőbb, villámgyors és szuperolcsó autó áll – semmi sem lehet azonban fenékig tejfel, így ez is őrületes titkot rejt: benzin helyett vérrel működik.

ferat_vampire_poster_01

A film első perceiben azonnal a történet közepébe csöppenünk: megismerjük az autóversenyzői babérokra törő betegszállítót, Mimát (Dagmar Veškrnová, aki 1997-től 2011-ig a legendás cseh író, majd csehszlovák és cseh köztársasági elnök Václav Havel felesége volt), és az autóban dolgozó orvost, Dr. Marekot (Jiří Menzel), akik egy betegért indulva találkoznak az úton egy furcsa, villámgyors fekete versenyautóval, melynek tapasztalt női pilótája (Jana Břežková) fura véraláfutásról számol be a jobb talpán, hozzátéve, hogy úgy érzi, mintha képtelen lenne levenni a lábát a gázról.

2016-04-25 15_28_22

A betegszállítók útjukat folytatva találkoznak a felborult autóval, aminek pilótáját pedig a rejtélyes csapat orvosai viszik el a helyszínről, Marek doktor pedig azonnal gyanút fog. A férfi nemsokára találkozik egy pszichopata tudóssal, doktor Kaplannal, aki meg van győződve róla, hogy az autó a talpból leszívott vérrel működik. És rövidesen Mima lesz az új tesztpilóta, Marek pedig megpróbálja lebeszélni arról, hogy elinduljon a versenyen…

upir_z_feratu2
Mima rendületlenül készül a versenyre…

A film persze kicsit többet is elbírt volna a Menzelre jellemző szatírából, és kicsit kevesebbet abból, ahogyan megpróbálja bebizonyítani az autó vérivását, hiszen a néző már a tizenötödik percben tökéletesen tisztában van ezzel. Ettől eltekintve persze a film egy igazán abszurd és vállalható próbálkozás (a Cronenberg Videodrome-jának ikonikus, fegyveres jelenetére emlékeztető motortérben túrás pedig maradandó élmény a beteg filmrajongó elméjének), egy megnézést mindenképp megérdemel – főleg, hogy teljes egészében elérhető a YouTube-on:

A vámpírautó egyébként korántsem a film kedvéért készült, hanem tíz évvel korábban, 1971-ben a Skoda 110R alapjaira. A fehér, Skoda Super Sport 1100 névre keresztelt, mindössze 1,1 méter magas, kétüléses,autót a következő évben mutatták be a brüsszeli Autószalonon, majd évekre eldugták egy raktár mélyére.

Galéria

A 110R-ből örökölt négyhengeres, 1,1 literes erőforrás hetvenöt lóerejével, 898 kilójával és 15,3 másodperces százas sprintjeivel nem égette ugyan fel az utakat, de az üvegszálas műanyagkarosszériával rendlkező, vérbeli versenyautóként nyíló autó a csehszlovák gyártó akkori tudásának tökéletes kirakatautója lett.

skoda_110_ferat_super_sport_2

A film kedvéért aztán Theodor Pištěk tervei szerint kissé átalakíották, majd feketére fújták, azóta pedig a Škoda gyár Mladé Boleslavban található múzeumának dísze:

Fotó: Cesky rá detem, autosite, Terry-posters, Skoda News

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik