Kultúra

Családdal terhelt és magasról tesz a princípiumra

Jennifer Lawrence új mozija nem is jöhetne jobbkor a magyar mozikba. Tanmese arról, hogy miért is hagyjuk már a berögződéseinket családról, nőről, életről.

Aggódtam a Joy miatt. A trailerek zavarosak voltak, a sztori sem tűnt lehengerlőnek, ráadásul én speciel eddig egyik olyan filmtől sem voltam elragadtatva, amely a Jennifer LawrenceBradley Cooper párost akarta az ügyeletes tökéletes párossá emelni, David O. Russellel közös nagyágyújuk, a Lawrence-t süldő ifjúságában máris Oscar-díjassá emelt Napos oldalt meg egyenesen a közelmúlt egyik legérthetetlenebbül körülrajongott mozijának tartom. Így aztán mérsékelt lelkesedéssel ültem be a vetítésre, ami aztán nem is lephetett volna meg jobban: vannak ugyan szépséghibái, és az Oscar-esélyesként emlegetése is enyhe túlzás, de azért nagyon okos, nagyon fontos, mégis zseniálisan szórakoztató film.

Joy-jenniferlawrence_bradleycooper

Joy, szegény, erősen családdal terhelt. Értve ez alatt, hogy az általában szokásosnál is problémásabb családtagokkal verte meg a sors. Ez az alaphelyzet már önmagában is finoman megfricskázza azt a bicskanyitogató közhelyet, miszerint a családnál nincs jobb és fontosabb dolog. Mert például ha a család azt jelenti, mint Joy esetében, hogy anyád agorafóbiás, nem bírja elviselni, ha idegen lép a szobájába, továbbá kényszeresen ráfüggött a világ legirritálóbb szappanoperájára, apád csak addig kíváncsi rád, míg A) nincs csaja, akinél lakhat, B) megcsinálod a céges könyvelését, akkor anélkül azért meg lehet lenni. Mint ahogy anélkül is, hogy az ex-férjed, kihasználva jófejséged, szintén nálad csövel, hogy a testvéred kötelező bajtársiasságába finom szurkálódás és versengés vegyül, továbbá gyerekeid és öreg, beteg nagyanyád szeretetén kívül senkire sem számíthatsz. Joy meg csak áll és néz, hogy a benne egykor nagy terveket dédelgető feltaláló lelkű gyermek hogy veszhetett el két etetés meg vízszerelés között – míg egy szép napon támad egy ötlete.

A történetet az említett nagyanya narrációja ismerteti, és ezzel a rendező egyből behúzza első hibáját, ez a keret ugyanis a néző és a hős közé ékelődik, így ez a nagyon is átélhető, ismerős küzdelem távol kerül tőlem, valaki másé lesz, valakié, akiről egy harmadik ember mesél. Jennifer Lawrence becsületére legyen mondva, mindennek ellenére képes magával vinni a nézőt – pedig nagyon kell küzdenie a forgatókönyvvel, ami megérdemelt volna még néhány fejlesztési kört, mert jelenlegi formájában a cselekmény még erősen csapongó, és a dramaturgiai ív is ingadozik. Szegény Joy nekifut, esik-kel, viszi a terheket, magasról téve arra, hogy ez a princípiuma-e neki, vagy az élete, majd újra elesik és kezdi elölről, és ezt a küszködést éli meg a néző is, de nem feltétlenül úgy, ahogy azt kellene: néha a nézéssel küszködünk, nem az érzelmeinkkel.

joy_baba_jenniferlawrence

Persze, nem lehetett egyszerű megküzdeni azzal az elkerülhetetlenül bizarr ténnyel, hogy egy felmosónak ekkora drámai súlya van – de közben meg ilyen történetek valóban megesnek, és lássuk be, ha a négyszögletes, öntapadós papírcetlikből egy világméretű nagyvállalat épülhet, akkor az önkicsavarós felmosó is lehet tündérmese alapja. Tudna is működni a történet, és amikor néha képes elérni az üzemi hőmérsékletét, akkor működik is, kár, hogy aztán rendre belefutunk egy felesleges mellékvágányba vagy üresjáratozunk kicsit, David O. Russell sajnos nem találta a fókuszt, bele-belegabalyodott a történet szálaiba, így a hangsúlyok maszatosak, és sokszor úgy tűnik, a gegek szerepe gondolkodási időt biztosítani a rendezőnek. Az alakítások jobbak, mint a film általában, bár az idősebb generáció tagjai, élen Robert De Niróval olyan szégyentelenül ripacskodnak, hogy azért néha nyílik a zsebben a szívlapát. Ettől függetlenül a film a végére szépen összeáll, közben nevetgélünk sokat, még ha sokszor kínunkban is: csak a család tud ennyit adni és elvenni egyszerre.

Joy – színes, amerikai életrajzi film, 120 perc – 7/10

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik