Kultúra

Kitörne az ideológiai gettóból a Hír TV

Bodnár Judit Lola
Bodnár Judit Lola

hypevadász. 2015. 09. 22. 19:12

  • Februárban a Simicska-Orbán szakítás után a Hír TV mögül kihátráltak a kormánypénzek.
  • A csatorna az utóbbi fél évben önmaga újragondolásán dolgozott.
  • Egy rakás új műsor jön, nagy MTVA-s tévéseket igazolt a csatorna.
  • Valami nagyon hetihetes-szerű is érkezik.
  • Nyugodjon le mindenki, még mindig jobboldali-konzervatív a csatorna.
  • Azért a kormány propagandistái helyében aggódnék kicsit.
A g*cigate és Simicska után új utakat keres a csatorna. Fiatalítás, régi-új arcok, ismerős formulák az arculatváltott Hír TV-n. Bajban a kormány ideológia-gépezete.

Tegnap elindult a Hír TV-n belül csak G-napként emlegetett Simicska-Orbán szakítás óta újragondolt Hír TV új műsorstruktúrája. A csatorna új műsortípusokkal és szakemberekkel tervezi „lebontani azt a gettót, amit az előző vezetés épített a tévé köré”, bár a célcsoport továbbra is a jobboldali konzervatívok, ám azt ígérik, ezentúl szóba állnak olyanokkal is, akikkel eddig nem álltak vagy állhattak szóba. Magyarán, ha hihetünk az ígéreteknek, valami egészen bizarr tünemény készül megjelenni a médiapiacon: egy konzervatív, de a kormánykritikától meg nem riadó országos tévécsatorna.

Ennek bizonyítékaként a sajtótájékoztatón mindjárt bele is nézhettünk Veiszer Alinda késő esti beszélgetős műsorának ma képernyőre kerülő adásába: a rövid részletben Nemes János gyermekkardiológus épp megjegyzi, hogy nem volt éppen professzionális, hogy a menekültválságban az érdemi humanitárius segítségnyújtást lelkes önkéntesek szervezték meg zéró állami támogatással.

A Hír TV láthatóan beleállt az Orbán-Simicska szakítás jelentette kihívásba: a februári „ismert események” óta a csatorna azon dolgozott, hogy túlélje, hogy „testületileg kirúgták őket a Nemzeti Együttműködés Rendszeréből”. Pauwlik László vezérigazgató elmondása szerint a tévé helyzetének stabilizálása után – melybe az állami pénzek elapadása, a távozó szakemberek és a kormánypárti bojkott, avagy, ahogy többször említették, az őket ért „ellehetetlenítési kísérletek” kapcsán kerültek – az átalakulás és a megújulás lett a fő fókusz. Fél évvel később a csatorna vezetése bizakodó: a menekültválság kitörése óta a tartalmi átalakulásért felelős Tarr Péter vezérigazgató-helyettes állítása szerint többször megelőzték nézettségben a köztévé híradóját, a héten indult megújult műsorkínálattól pedig új nézőbázis bevonását várják.

kokó (Array)
Berecz Valter

Ami már eddig is tudható volt, az az új nevek: a Hír TV-hez igazolt Veiszer Alinda mellett néhány további volt „ős”-közmédiás: Reisz András, aki az időjóslás mellett más szerepekben is feltűnik majd, a tíz évvel ezelőtt a Hír TV-t elhagyó Szöllősi Györgyi a Duna TV-től jött vissza, egyből nagyjából a csatorna arcának szerepébe. Az új reggeli magazinműsor szerkesztőségének vezetését szintén egy volt MTVA-s, Farkas Krisztina kapta. Merthogy most már ez is lesz: ahogy Tarr fogalmazott, azzal, hogy reggeli magazinműsort indítanak, a Hír TV régi hiányosságát pótolja. A Reggeli járat 5:50-es kezdettel indul majd reggelente, hírekkel kezdődik, és a magazinos-beszélgetős elemeket a műsor teljes hosszában is félóránkénti híradások tagolják majd, emellett az egybenyitott stúdiónak köszönhetően brékinghírek esetén bármikor át tudják adni a szót a híradósoknak.

A főműsoridő is teljes renoválást kapott, és hogy ezt kellően hangsúlyozni lehessen, elkezdik már kicsit korábban, este hatkor: ekkor kezdődik az eddig is létező, ám szintén megújult Magyarország élőben. A műsor kétműsorvezetős lett, Bodacz Balázs és Szöllősi Györgyi vezetik, struktúrában viszont maradnak a közéleti témájú beszélgetések a szokásos élő bejelentkezésekkel.

Este héttől szokásosan Híradó érkezik, 20:05-től pedig minden hétköznap más beszélgetős műsor fut majd: hétfőnként Főszerkesztők klubja címmel a magyar médiapiac meghatározó figurái beszélgetnek majd – a csatorna ígérete szerint szintén nem csak a politikai paletta egyik oldalán. Keddenként Kovács István Kokó is vezeti majd a csatorna új sportmagazinját, a Középkezdést, szerdánként pedig gyakorlatilag a Heti Hetes hírtévés verziója érkezik: a Szabadfogásban hét kellően nagy és szabad szájú közszereplő mond majd – remélhetőleg – okosakat. Csütörtökön marad az eddig is létező Csörte Bella Levente vezetésével, a legérdekesebb darabot viszont péntekre tartogatta a csatorna: a Mi lett vele? című műsor rendszerváltó politikusok portréit ígéri. Csak legyen elég egy szezonra.

A késő esti sávban a négy éve méltatlanul parkoltatott szintén egykori köztévés Veiszer Alinda műsora fut majd, a 22:30-kor kezdődő Alinda gyakorlatilag nettó az egykori Záróra formátuma, csak rövidebb, a nyitás mindenesetre elég hangosra sikerült. A Hír TV a megújulás mellett továbbra is a hírműsorokra fókuszálja fő energiáit, a este 9-es Híradó 21 megújult arculattal folytatódik – minden más marad a régiben, annyi kivétellel, hogy, mint a sajtótájékoztató több megszólalója is hangsúlyozta, szabadabban, bátrabban kérdezhetnek majd, mint a Simicska-érában. A csatorna a fentiek mellett megtartotta a BBC-s együttműködést, valamint ígérnek még „forgatósabb, filmművészeti igényességű” portréműsorokat, emellett életmódmagazinnal, és egy lélektannal foglalkozó műsorral is erősítenek majd – ezekről egyelőre nem tudni többet.

A csatorna láthatóan új lendületet vett, a tartalmi újítások mellett a borongós, fáradt arculat helyett megfiatalított külsőt is kapott, az önmeghatározással azonban még láthatóan küzdenek. Egyfelől azt ígérik, a Hír TV lesz „a szabad, független újságírás kis szigete”, a megszólalókból látványosan sütött a Simicska utáni új időszámítás felszabadultsága, többször elhangzik a szabad kérdezés lehetősége, az „azt csinálni, amit szeretnék és úgy, ahogy jónak érzem” öröme. Másfelől viszont – meglévő közönségüket féltve – a megújulást kommunikáló imidzsfilmekben ismerten jobboldali-konzervatív közszereplők megszólaltatásával azért aláhúzták a politikai preferenciákat, miközben nem győzték hangsúlyozni, hogy a Hír TV nem szélsőséges, hanem objektív, nem kormányellenes, csak kritikus.

Azzal tehát, hogy nemhogy nem sikerült kivéreztetni a Hír TV-t, de láthatóan komoly lendülettel megy tovább a csatorna, várható némi izgalom a – magamfajta szakbarbárnak egyébként is egyre szórakoztatóbb képet mutató – magyar médiapiacon. Jelen helyzetben országos, „nagy” tévécsatornák frontján egyik oldalon adott a köztévé mint leplezetlen kormánypropaganda-szócső a belepumpált pénzek ellenére is nevetséges nézettségi adataival. A TV2 szerepe per pillanat ebből a szempontból sokadlagos, bár ha Andy Vajna megszerzi a csatornát, az a kormányoldalt erősíti majd – viszont az RTL-lel versenyezni gyakorlatilag képtelen örök másodikkal még mindig nincs sokkal beljebb a kormánypárt. Pláne, hogy a túloldalon a jó ideje bátran kritizáló, nézettségében egyre erősödő, piacvezető RTL Klub mellé ringbe lép a Hír TV új, szintén kritikus hangvétellel – akárhogy is, nem áll jól a kormány ideológiai programja.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.