Németország legnagyobb magánvállalata, Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen azt tervezi, hogy tíz németországi gyárából legalább hármat bezár, és 120 ezer jelenlegi alkalmazottjából elbocsát több tízezer embert (nem csak az érintett üzemek alkalmazottait). A megmaradt VW-munkavállalók bére is jelentősen, tíz százalékos mértékben csökkenhet, 2025–2026-ra befagyasztanák azokat, ami, reálértékén, összesen 18 százalékos csökkenést is jelenthet – jelentették be hétfőn a munkavállalók képviselői.
„Egyik gyár sincs biztonságban” – mondta Daniela Cavallo, a VW üzemi tanácsának vezetője a cég központjánál, a legnagyobb, wolfsburgi gyárnál, ahol az alkalmazottak mintegy fele dolgozik. Arról nem beszélt, melyek az érintett gyárak és hogy pontosan mennyi munkaerőt érint a leépítés.
A Volkswagen nem kommentálta az üzemi tanács állításait, de megismételte, szerkezetátalakításra van szükség ahhoz, hogy meghatározóak maradhassanak a világpiacon. Múlt szerdán tartották a bértárgyalások második fordulóját, és a harmadik negyedéves eredményeket is nyilvánosságra hozták. Eszerint az előző év azonos időszakához képest a VW üzemi eredménye 42 százalékkal csökkent,
A megbeszélésen a munkaadói oldal kifejtette, hogy ragaszkodnak a 10 százalékos bércsökkentéshez, a prémiumok megnyirbálásához és a képzési helyek számának csökkentéséhez, jelezték ugyanakkor, hogy a gyárbezárásokról és az elbocsátásokról készek tárgyalni.
Kínai problémák
A pite kisebb lett, és több vendég ül az asztalnál
– mondta Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója a Bildnek a múlt hónapban. A VW-csoport szeptemberben drasztikus megszorítási terveket jelentett be, hogy reagáljon a kereslet visszaesésére és a növekvő versenyre. A 10 milliárd eurót megcélzó, költségcsökkentő intézkedések részeként nem zárta ki, hogy üzemeket zárnak be, és felmondott több kollektív szerződést is, köztük azt az 1994-es, munkaerővédelmi ígéretet, amely 2029-ig megakadályozta volna az elbocsátásokat.
Blume akkor arról is nyilatkozott, hogy „határozott fellépés” szükséges, mert új versenytársak léptek az európai piacokra és Németországnak romlott a pozíciója, gyártási helyszínként.
Mercedes és a Porsche is, ami miatt költségcsökkentések várhatók náluk is.
Kína a Volkswagen legnagyobb piaca, de az eladásai visszaestek itt, mert a helyi gyártók fejlett és megfizethető alternatívákat kínálnak. Kedvezőtlen hírekről számolt be a kínai piacról a