Nagyvilág

Musk akár pénzt is kereshet az antiszemitizmus terjesztésével

JOEL SAGET / AFP
JOEL SAGET / AFP
Az utóbbi hónapokban, főleg az izraeli-palesztin konfliktus kirobbanása óta ismét riasztó mennyiségben terjed a rasszista gyűlöletbeszéd az online térben, amiben nagy szerepe van Elon Musknak is. A szélsőséges tartalmak miatt menekülnek a hirdetők a X-ről, és csökken a felhasználók száma is, ugyanakkor demokrata képviselők szerint az ilyen posztok miatt bevételhez is jut a platform, a milliárdosnak ezért elég csak hangzatos szólamokat puffogtatnia.

Elon Musk ismét valóságosnak ítélt egy összeesküvés-elméletet, de most úgy tűnik, ő és cége, az X sokkal jobban megszenvedheti a következményeket. Hozzászólása erősíti az utóbbi hónapokban az Egyesült Államokban amúgy is dübörgő antiszemitizmust, miközben elüldözi a hirdetőket az oldalról. Egy jelentés szerint Musk anyagilag még jól is jár az antiszemita tartalmak terjesztésével.

Musk az egyik legveszélyesebb antiszemita összeesküvés-elméletre bólintott rá

A Tesla-vezér november 15-én csak két szót fűzött egy bejegyzéshez, de hatalmas botrány kerekedett belőle. Musk a „The Artist Formerly Known as Eric” nevű felhasználó posztja alá kommentelt:

Az eredeti bejegyzésben azt az összeesküvés-elméletet hangoztatják, amely szerint a zsidó közösségek okmányok nélküli embereket akarnak betelepíteni különböző nyugati országokba, hogy így csökkentsék a fehér emberek számát.

Musk azt írta a poszt alá, hogy

Igazat írtál!

Musk ezzel egy seregnyi gigacéget haragított magára, és amerikai kormányzati körökből is megszólaltak a témában.

A botrány kirobbanása után a Fehér Ház is elítélte Musk megjegyzéseit, Andrew Bates szóvivő emlékeztetett, hogy ez a hamis teória állt az Egyesült Államok eddigi legnagyobb antiszemita támadása mögött. 2018-ban egy férfi 11 embert ölt meg egy pittsburghi zsinagógában, a támadót később a tárgyalásán úgy jellemezték, mint aki „tele volt gyűlölettel a zsidók iránt”.

A Musk által is hirdetett teóriát az amerikai történelem egyik legveszélyesebb antiszemita konspirációs elméletének tekintik.

A Media Matters civil szervezet egy nappal később, november 16-án tette közzé a jelentését, amely szerint az utóbbi időszakban több, nácikat vagy Adolf Hitlert népszerűsítő poszt alatt jelentek már meg nagyvállalatok hirdetései.

Ez már sok volt az IBM-nek, a vállalat jelezte, nem kívánja olyan felületen promotálni magát, amely teret ad az antiszemitizmusnak, majd sorra következtek a többiek,

  • az Apple,
  • a Disney,
  • a Warner Brothers Discovery,
  • a Paramount,
  • az NBCUniversal,
  • a Comcast
  • vagy a Lionsgate.

Ami azért sem túl előnyös a vállalat számára, mert eleve a felére csökkentek a Twitter hirdetési bevételei, mióta Musk átvette a céget.

A hozzászólás és a jelentés nemcsak a tengerentúlon vert hullámokat, az Európai Bizottság szintén felfüggesztette a politikai hirdetéseket az oldalon. Ezzel párhuzamosan számos nagy – akár több tízmillió követővel rendelkező – felhasználói fiók ideiglenesen felhagy a posztolással, ezzel is jelezve, hogy nem ért egyet a platformon történtekkel.

Nincs meghátrálás, csak pereskedés

Musk ezek után beperelte a Media Matterst: az X szerint a cég manipulálta az oldalt, mert olyan fiókokkal végezték a kutatást, amelyek szélsőséges nézeteket vagy nagy hirdetőcégeket követnek.

A cég szerint folyamatosan frissítettek egy adott oldalt, amíg a számukra megfelelő eredmény ki nem jött; Muskék úgy vélik, a Media Matters ártott a vállalatnak. Nem kellett sokat várni, a civil szervezet is reagált.

A Media Matters vezetője, Angelo Carusone komolytalannak nevezte a vádakat, szerinte az X lépésének célja, hogy megfélemlítsék és elhallgattassák őket. Carusone emlékeztetett: Muskék korábban azt ígérték, hogy biztonsági intézkedéseket vezetnek be, hogy a szélsőséges tartalmak mellett ne jelenhessenek meg hirdetések, ám a szervezet jelentése példa arra, hogy ezt az irányelvet nem igazán tartja be az X.

Ha valaki fehér nacionalista tartalmakra keres rá, virágzó reklámkínálattal fog találkozni

– mondta. Az X erre közölte: egyetlen olyan felhasználóról tudnak, amely szélsőséges tartalmat posztolt és nagy cég reklámozott nála, az pedig a Media Matters. „A manipulációt legyőzik a számok” – érvelt Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója.

Az biztos, hogy Musknak nehéz megszabadulnia a vádaktól úgy, hogy közben folyamatosan tesz a tűzre. Egy felhasználó megpróbált kapcsolatot vonni a Media Matters és a Pizzagate nevű összeesküvés-elmélet között, Musk pedig nem tagadott, csak annyit írt, hogy

Furcsa!

– mintegy elismerve a teóriát.

Emlékeztetőül: a Pizzagate egy Hillary Clinton-ellenes összeesküvés-elmélet, amely a 4chan-on, a Redditen, a Twitteren és más platformokon pörgött fel a 2016-os amerikai elnökválasztás előtti utolsó napokban. Az elmélet szerint demokrata politikusok pedofilhálózatot irányítanak egy washingtoni pizzériából.

Musk pénzt kap az antiszemita tartalmakért?

Musk néha próbálja enyhíteni a mondatait, tagadja, hogy antiszemita lenne, azzal érvel, hogy csak „bizonyos zsidó közösségekkel”, és az olyan szervezetekkel van baja, mint az Anti-Defamation League (ADL). Az X vezére egy a napokban napvilágot látott kutatás miatt is nekiment az ADL-nek. A techmágus szerint a szervezet jelentése támadja a nyugatot, és támogatja a zsidókat és Izraelt.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az ADL november 13-án közzétett jelentése szerint, amióta a Hamász október 7-én megtámadta Izraelt, 316 százalékkal emelkedett az antiszemita indíttatású incidensek száma az Egyesült Államokban 2022 azonos időszakához képest. A CNN azt mutatta meg, hogy a támadások növekedésével párhuzamosan hogyan állítják szélsőségesek a Hamász szolgálatába a mesterséges intelligenciát és a deepfake-technológiát. Főként a zsidók és Izrael ellen hergelnek, így vélhetően kapcsolat van az online támadások és a növekvő antiszemitizmus között. A félrevezető információk, képek, videók főleg a Musk által is követett 4chan oldalon jelentek meg, ahol még útmutatást is adtak a felhasználóknak, hogyan kell hamis felvételeket készíteni.

Mindezek tudatában különösen rémisztő az a vád, miszerint az X és Musk profitálnak a Hamász propagandájából. Az amerikai képviselőház 30 demokrata képviselője kedden levelet írt a tulajdonosnak és a vezérigazgatónak, amiben kifejtették, hogy a milliárdos és oldala „jól járhatott” az izraeli-palesztin konfliktus kirobbanása óta.

Azzal is vádolják Muskot, hogy szembe megy a saját elveivel, miszerint szűrik az erőszakos, gyűlöletkeltő tartalmakat, amelyek akár terrorista szervezeteket is reklámozhatnak. A levelet megfogalmazók hivatkoztak egy jelentésre, amelyben egyes X-fiókok elemzése után azt állapították meg, hogy több, holttestek megszentségtelenítését bemutató videót is megosztottak, amik ráadásul terjedtek is, a háború általános hashtagjainek köszönhetően.

A demokraták azt állítják, hogy az X nemhogy gátolta volna ezeket a tartalmakat, de még pénzt is keresett velük. A levél szerint havi előfizetési díjat szedtek be egy propagandaterjesztőtől. A demokraták azt kérik, hogy Muskék december 1-jéig iktassák ki a Hamászhoz kapcsolódó tartalmakat vagy fiókokat, és szintén eddig várják a választ a kérdésre, hogy ezek a bejegyzések és fiókok mégis hogyan tudtak működni az oldalon.

Az X mindezekre válaszul bejelentette, hogy a gázai háborúval kapcsolatos reklámokból és előfizetésekből származó bevételt izraeli kórházaknak és gázai segélyszervezeteknek adományozza. Musk azt írta, nyomon követik majd az alapok elköltését, de szívesen várják az ötleteket is.

Közben a Forbes azt írta, hogy amióta Musk átvette a Twittert, 25 milliárd dollárral csökkent a cég értéke. A milliárdos 2022. októberében 44 milliárd dollárért vette meg a platformot, egy évvel később viszont már csak 19 milliárdra értékelték. A Reuters szerint a később X-re átnevezett platform minden hónapban veszített a hirdetési bevételeiből, 2022. október óta éves összehasonlításban 78 százalékkal estek vissza ezek, a felhasználók száma pedig csökken, szeptemberben például 15 százalékkal lett kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában.

És erre hogy reagált Musk? A milliárdos november 22-én egy, a témától teljesen független cikk, a „Három módszer, hogy a munkahelyünk igazságosabb legyen” című, alapvetően a sokszínűséget hirdető írás alá annyit kommentelt, hogy

Ez egy elég rasszista cikk a Forbes-tól

Ajánlott videó

Olvasói sztorik