Nagyvilág

Már a verseny se szent Angliában, olyan súlyos az ellátási helyzet a boltokban és a benzinkutaknál

Frank Augstein / MTI / AP
Frank Augstein / MTI / AP

Átmenetileg mentesíti a brit kormány a versenyszabályok alól az üzemanyag-forgalmazó vállalatokat az egyre feszültebbé váló ellátási helyzet miatt, amelyet az országossá vált pánikszerű felvásárlások is súlyosbítanak, írja az MTI.

Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere vasárnap éjjel bejelentette, hogy az üzemanyag-forgalmazó szektor egy időre mentesül az 1998-ban kelt versenyügyi törvény előírásai alól. Kwarteng szerint így az ágazat vállalatai – a termelők, a közúti üzemanyag-szállító cégek és a kiskereskedelmi forgalmazók – egymással együttműködve, egymás közti információcserével azonosíthatják a legszűkösebben ellátott térségeket, és ezekre az országrészekre összpontosíthatják a szállításokat. A miniszter hangsúlyozta, hogy a termelővállalatoknál bőséges üzemanyagkészletek vannak, de a kormány észleli, hogy az ellátási hálózatokban bizonyos problémák támadtak.

A kormánynak régóta kidolgozott készenléti tervei vannak az ellátás biztosítására akár súlyos fennakadás esetére is.

Pánik

Az intézkedés előzménye az, hogy a szakképzett teherautósofőrök hiánya az utóbbi időszakban egyre komolyabb ellátási gondokat okoz a nagy-britanniai üzemanyag-forgalmazásban, és ugyanez a probléma most már az élelmiszer-ellátásban is érezteti hatását.

A hétvégére országszerte számos helyen hosszú autósorok alakultak ki a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó kénytelen volt töltőállomásokat bezárni, mert a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) vasárnap közölte: az általa képviselt 5500 töltőállomás-üzemeltető vállalkozás kétharmada arról számolt be, hogy teljesen kifogyott az üzemanyagból, és a többi tagvállalat kútjainál is fogytán vannak a készletek.

Brian Madderson, a PRA elnöke a BBC rádiónak nyilatkozva kijelentette, hogy a hiány egyedüli oka a pánikszerű felvásárlás.

Ezt megerősítette a nagy hálózatokat üzemeltető energiaipari konglomerátumok – köztük a Shell és az ExxonMobile – vasárnap esti közös nyilatkozata is, amely szerint nincs országos üzemanyaghiány Nagy-Britanniában, az ellátási problémákat a fogyasztói kereslet átmeneti megugrása okozza.

Brexit

Előzőleg a brit kormány bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett. Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszer-szállító teherautók vezetésére.

A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfi-feldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét. A toborzás októberben kezdődhet, a munkavállalási feltételeket enyhítő intézkedés hatálya december 24-ig tart.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezetei azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik