Koszticsák Szilárd / MTI
Nagyvilág

Egyetlen EU-s vezető került fel a sajtószabadság ragadozóinak listájára: Orbán Viktor

A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró jogvédő szervezet 37 olyan állam- vagy kormányfőt mutatott be, akik erőteljesen fellépnek a sajtószabadság ellen.A „sajtószabadság ragadozóinak” feketelistájára egyetlen uniós vezető került fel: Orbán Viktor magyar miniszterelnök. A magyar kormányfő Jair Bolsonaro brazil elnökkel egyetemben új belépő a listán.

Orbán portréjánál úgy fogalmaznak:

Az «illiberális demokrácia» önjelölt bajnoka, Orbán Viktor 2010-es visszatérése óta nem állt meg a média pluralizmusának és függetlenségének támadásában.

Mint írják: a közszolgálati műsorszolgáltatás propagandaszervezetté vált, a magánkézben lévő médiumokat pedig vagy leigázták vagy elhallgattatták. „A módszerek lehetnek finomak vagy pimaszok, de mindig hatékonyak. A politikai-gazdasági manővereknek és a kormánypárthoz közeli oligarchák által megvett médiacégeknek köszönhetően a Fidesz ma már az ország médiaterületének 80 százalékát ellenőrzi” – fogalmaznak, hozzátéve: a csúcson a Kesma nevű alapítvány áll, amelyben hozzávetőlegesen 500 kormánypárti médium található.

A fennmaradó független médiumokat diszkriminálják a kormányzati hirdetések és a hivatalos információkhoz való hozzáférés területén. Újságíróikat szisztematikusan becsmérlik a kormánypárti médiában, amely „álhírek” közvetítőinek nevezi őket.

Felidézik, hogy az álhírek terjesztését a koronavírus-válság idején bűncselekménnyé minősítette a kormány, az RSF szerint pedig „az öncenzúra hatással volt az újságírókra és forrásaikra. Ezek a változatos ragadozó technikák annyira hatékonynak bizonyultak, hogy megihlették Orbán lengyel és szlovén szövetségeseit.”

Miután a Népszabadság nevű napilapot bezárták és az oligarchák átvették az irányítást az Origo.hu és az Index.hu felett, a kormány célpontja az RTL tévécsatorna, a Népszava nevű napilap és a HVG, a Magyar Hang, a Magyar Narancs nevű hetilapok és a 24. hu lett. A legújabb lépés pedig az állítólagosan független rádió-televízió szabályozó ügynökség politikai döntése, amely megfosztotta a Klubrádiót frekvenciájától.

A listára Orbán Viktor mellett olyan vezetők kerültek fel, mint Vlagyimir Putyin orosz elnök, Kim Dzsongun észak-koreai diktátor, Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök vagy Bassár el-Aszad szíriai elnök.

Kapcsolódó
Tovább romlott a magyar sajtószabadság helyzete a Riporterek Határok Nélkül szerint
A jelentés szerint Orbán Viktor ürügyként használta a járványt, hogy még jobban kiterjessze uralmát a magyar média felett.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.