Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy 2022-től minden új autóba be kell építeni valamilyen intelligens sebességszabályozó asszisztenst (ISA). Ám hogy ez pontosan mivel jár majd a hétköznapokban, azt annak ellenére is nehéz ma még megmondani, hogy a szabályokon évek óta dolgoznak – írja a G7.
Az újdonságot nem a technológia jelenti, hiszen az ISA egyes változatai már jó pár éve több új autóban is megtalálhatók, hanem annak kötelezővé tétele.
Több megoldás is létezik a gyorshajtás jelzésére, írj a G7. Az egyik, hogy az autó a műszerfalon vagy egy hangjelzéssel – esetleg mindkettővel – üzen a sofőrnek, a drasztikusabb verziókban azonban a gázpedált is manipulálják. A fékekhez ugyan nem nyúl a rendszer, de gyorshajtáskor hirtelen elveszi a motorerőt, és a sofőr hiába nyomja a gázpedált, nem tud gyorsítani. Egy másik verzióban pedig vibrálni kezd a pedál a sofőr talpa alatt.
Jelenlegi formájában az ISA viszonylag könnyen kikapcsolható, van egy olyan változata is, amikor erőteljes padlógázra a motorerő visszanyerhető. Erre azért van szükség, mert a motorerő elvétele akár veszélybe is sodorhatja az autó utasait, ha például előzés közben lépik át a sebességhatárt.
A portál emlékeztet, hogy az ISA kötelezővé tételével kapcsolatban óriási viták folytak az elmúlt időszakban, és azt még most sem tudni, hogy milyen változatokban lesz kötelező alkalmazni.
Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu