Nagyvilág

A NASA egykori tudósa szerint már a 70-es években életet találtak a Marson

Gilbert V. Levin, a NASA egykori kutatója azt állítja, hogy már 40 évvel ezelőtt a biológiai értelemben vett élet nyomaira bukkantak a Marson — írja a CNN. Levin vezető munkatársként vett részt egy 1976-os kísérletben, az úgynevezett Viking-programban. A NASA keringő egységekről tanulmányozta a Mars felszínét. Levin múlt hét csütörtökön  publikált egy cikket a Scientific American nevű folyóiratban, amelyben azt állítja, hogy a kísérlet pozitív eredménnyel zárult és bizonyították, hogy van élet a vörös bolygón.

A Viking-program említett kutatásában (Rebeled Release, LR) a marsi talaj szervesanyag-tartalmát vizsgálták. Levin cikkében úgy fogalmaz:

Úgy tűnt, hogy megválaszoltuk ezt a végső kérdést.

A kísérlet során tápanyagokat helyeztek el a Mars talajmintáiban. A kísérlet alapvetése az volt, hogy ha a talajban élet, tehát szerves anyag van, az élelemként fogyasztja el a mintákba helyezett tápanyagokat, az anyagcsere pedig olyan gáznemű nyomokat hagy, amelyeket a radioaktív monitorok észlelnek. Levin szerint éppen ez történt, de hogy biztosan igazolják a  biológiai reakciót, a tesztet megismételték a talaj „főzése” után, ez ugyanis halálos az ismert élet számára. Ha az első mintában mérhető reakció zajlik, de a másodikban nem, akkor az biológiai erőkre utal, Levin szerint pedig éppen ez történt.

Más kísérletekben azonban nem sikerült szerves anyagot kimutatni a mintákban. A NASA nem tudta lemásolni az eredményeket laboratóriumi körülmények között, így azokat úgynevezett hamis pozitív eredményként, valamilyen ismeretlen kémiai reakcióként, de nem földi élet bizonyítékaként könyvelték el.

A NASA arra a következtetésre jutott, hogy az LR egy olyan anyagot talált, amely utánozza az életet, de valójában nem él

– magyarázza Levin a cikkében, hozzátéve: a Viking óta eltelt 43 évben a NASA későbbi Mars-projektjeinek egyikében sem volt olyan eszköz, amely ezt az izgalmas tudományos jelenséget követni, vizsgálni tudta volna.

Évtizedekkel később, a NASA Curiosity szondájának adatainak vizsgálata után hatalmas, sós tó nyomaira bukkantak, éppen a múlt héten.

Hatalmas sós tó nyomaira bukkantak a Marson
A marsi tavak és folyók vize 3,5 milliárd éve párolgott el - állapította meg egy friss amerikai tanulmány.

Levin szerint épp az a legmegdöbbentőbb, hogy jelenleg semmi sem bizonyítja, hogy nincsen élet a Marson. A lap megjegyzi, hogy a kutató évtizedek óta ragaszkodik azon nézetéhez, hogy valószínűbb, hogy életet fedeztek fel a Marson, mint hogy nem. Most azonban ő, és az LR-ben szintén résztvevő kutatótársa, Patricia Ann Staat további vizsgálatokat kérnek. Levin cikke szerint ugyanis kiderült, hogy a NASA új Mars-expedíciójánál nem lesz az életet detektálni képes eszköz.

A jól megalapozott tudományos protokollnak megfelelően úgy vélem, hogy erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy az életérzékelési kísérletek a következő Mars-misszió részei legyenek