ételesen cáfolja a brit kormány az ENSZ Biztonsági Tanácsának írt, vasárnap Londonban nyilvánosságra hozott levelében azokat az indokokat, amelyekre hivatkozva Irán a minap lefoglalt egy brit tartályhajót a Hormuzi-szorosban.
A Stena Impero nevű, a Stena Bulk svéd cég által üzemeltetett, de brit lobogó alatt közlekedő tartályhajót az iráni Forradalmi Gárda haditengerészeti egységei pénteken kerítették hatalmukba. A hajó, amelyen 23 fős legénység tartózkodik, jelenleg iráni vizeken horgonyoz. Jonathan Allen, a brit ENSZ-képviselet ügyvivője a Biztonsági Tanács elnöki tisztségét jelenleg betöltő Peru ENSZ-képviselőjének, Gustavo Meza-Cuadra Velásqueznek küldött vasárnapi levelében leszögezi, hogy a Stena Impero ománi területi vizeken haladt a nyugat felé tartó hajóforgalmi sávban, amikor négy iráni naszád és egy helikopter megközelítette, majd az irániak a fedélzetére léptek.
A brit ENSZ-diplomata levele szerint így nem felel meg a valóságnak az az iráni állítás, hogy a Stena Impero a kijárati sávban próbált belépni a Hormuzi-szorosba, és az iráni állításokkal ellentétben az sem igaz, hogy a hajó nem válaszolt a figyelmeztető üzenetekre, miközben automata azonosító rendszere ki volt kapcsolva.
A brit tájékoztatás szerint a hajó automata azonosító rendszere a nyilvánosan hozzáférhető és ellenőrizhető adatok alapján be volt kapcsolva az incidens idején, és az üzemeltetők megerősítették, hogy a Stena Impero minden hajózási és egyéb nemzetközi előírásnak maradéktalanul eleget tett.
A Biztonsági Tanács perui elnökének küldött brit levél felidézi, hogy Allahmorad Afifipur, az iráni Hormuzgán tartomány kikötői és tengeri hatóságának vezetője szerint a Stena Impero összeütközött egy iráni halászhajóval és kárt tett benne.
A brit ENSZ-képviselő szerint erre nincs bizonyíték, de az a tény, hogy a brit hajó ománi területi vizeken haladt, azt jelenti, hogy Iránnak akkor sem lett volna joga beavatkozni, ha történt volna ilyen baleset.
A levél szerint Nagy-Britannia nem törekszik konfrontációra Iránnal, de a nemzetközileg elismert tranzitfolyosókon legálisan közlekedő hajók fenyegetése elfogadhatatlan, az áthaladási jog érvényesítésének akadályozása és a Stena Impero lefoglalása ellentétes a nemzetközi joggal.
Jeremy Hunt brit külügyminiszter hétfőn tájékoztatja a londoni alsóház képviselőit a Stena Impero iráni lefoglalásának fejleményeiről. Tobias Ellwood, a brit védelmi minisztérium államtitkára vasárnap kijelentette, hogy a brit kormány által mérlegelt válaszlépési lehetőségek között szerepel szankciók bevezetése is Irán ellen.
Irán londoni nagykövete, Hamid Baeidinezsád vasárnapi Twitter-bejegyzésében arra szólította fel a brit kormányt, hogy “tartsa féken azokat a hazai politikai erőket”, amelyek a már meglévő kétoldalú feszültség további, a hajózás kérdésén jóval túlmutató eszkalációjára törekszenek. A nagykövet szerint ez meglehetősen veszélyes és nem túl bölcs törekvés a jelenlegi érzékeny időszakban.
Hamid Baeidinezsád részletek nélkül úgy fogalmazott Twitter-bejegyzésében, hogy Irán “készen áll egyéb forgatókönyvekre” is. Jeremy Hunt mindazonáltal hangsúlyozta hétvégi nyilatkozataiban, hogy London a feszültség enyhítésében érdekelt, és ugyanezt a brit ENSZ-képviselő vasárnap ismertetett tájékoztatója is hangsúlyozza, leszögezve, hogy Nagy-Britannia a helyzet diplomáciai megoldásán dolgozik.
Az incidens óta háromszor is ülésezett a brit kormány különleges helyzetekben összehívott tanácskozó testülete (COBRA), és az értekezletek után a brit külügyminiszter is kijelentette, hogy London elképzelései között nem szerepelnek “katonai opciók”, a brit kormány diplomáciai megoldásban gondolkodik.
Kiemelt kép: Photo by – / TASNIM NEWS / AFP