Nagyvilág

TGV-gyorsvasutat épít Csehország

A francia szabvány átvétele évekkel rövidíti le az előkészítést.

Csehország 2025-ben kezdi el a nagysebességű vasúti hálózatának kiépítését a francia TGV társaság szabályai és normái szerint – jelentette be Vladimír Kremlík közlekedési miniszter, miután látogatást tett a cseh vasútvonalak kezelőségének (SZDC) prágai központjában.

Prága és Párizs április közepén emlékeztetőt írtak alá az együttműködésről. Az SZDC és francia partnere, a SNCF tavaly szeptember óta tárgyaltak a francia szabályok átadásáról. A csehek ezért 11 millió koronát (143 millió forint) fognak kifizetni a franciáknak.

„A tárgyalásokat a következő órákban kezdjük el. A francia normák átvétele gyakorlatilag öt évvel lerövidíti a cseh nagy sebességű vasutak kiépítése előkészítésének a folyamatát” – nyilatkozta Jirí Svoboda, a cseh vasútvonalak kezelőségének igazgatója újságíróknak.

Az első szakaszban három próbaútvonal létrehozását tervezik, mégpedig Prága, Brünn és Ostrava mellett. A Prága-Drezda gyorsvasút kiépítése Svoboda szerint a vártnál jobban elhúzódik, mert a főváros mellett nagyon lassan halad a szükséges telkek felvásárlása.

Vladimir Kremlík kijelentette, hogy a nagy sebességű vasutak építését kiemelt feladatának tekinti, s mindent megtesz a munkálatok felgyorsításáért. „A gyorsvasutak a jövő közlekedését jelentik Csehországban” – szögezte le.

Az állami tulajdonban lévő SZDC mintegy 17 ezer embert foglalkoztat, s 2016 óta az ő illetékességébe tartoznak a pályaudvarok épületei is.

A francia szabályok szerint épültek a marokkói és részben a spanyolországi nagy sebességű vasútvonalak is.

Egy csehországi szakmai konferencián áprilisban elhangzott, hogy a nagy sebességű vasúti hálózat kiépítése mintegy 20-25 évig is eltarthat, s a várható költségek elérhetik a 600 milliárd koronát. Alena Schillerová pénzügyminiszter kijelentette, hogy a kormány elképzelései szerint a projektet több forrásból fogják finanszírozni. (MTI, illusztráció: Europress – ERIC PIERMONT / AFP)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik