Nagyvilág
North Korean leader Kim Jong Un gets out of his car for a ceremony upon his departure from Russia, outside the railway station in the far-eastern Russian port of Vladivostok on April 26, 2019. (Photo by Yuri KADOBNOV / AFP)

Kim Dzsong Un páncélautója miatt magyarázkodik a Daimler

Azt állítják, fogalmuk sincs, hogy kerültek a luxusmercik Észak-Koreába.
Korábban a témában:

Fogalma sincs a Daimlernek, hogyan jutott hozzá az általa gyártott páncélozott luxusautókhoz Kim Dzsong Un észak-koreai vezető, a német autógyár szerint semmilyen üzleti kapcsolata nincs a nemzetközi szankciókkal sújtott Észak-Koreával.

Kim többször használt a Daimler által gyártott limuzinokat közelmúltbeli csúcstalálkozói alkalmával, ilyen luxusautóban utazott csütörtöki vlagyivosztoki tárgyalásainál is, amelyeket Vlagyimir Putyin orosz elnökkel folytatott, illetve ilyet használt régebben a Donald Trump amerikai elnökkel folytatott megbeszéléseikor.

Ez sokakban kérdéseket vetett fel, tekintettel arra, hogy a többi között a luxuscikkek, így a luxusjárművek eladását is tiltják az Észak-Korea ellen kivetett ENSZ-szankciók, amelyekkel a világszervezet azt akarja kikényszeríteni, hogy Phenjan vessen véget atomprogramjának. Kimre azonban két limuzin várt a vlagyivosztoki vasúti pályaudvaron: egy Mercedes Maybach S600 Pullman Guard és egy Mercedes Maybach S62-es. Kim feltehetően az előbbi gépkocsit használta akkor is, amikor tavaly júniusban Szingapúrban, majd az idén februárban Hanoiban tárgyalt Trumppal.

„Egyáltalán fogalmunk sincs arról, hogy ezek a gépkocsik hogyan kerültek Észak-Koreába” – tudatta közleményében Silke Mockert, a német autógyár szóvivője az AP hírügynökség érdeklődésére. Hangsúlyozta, hogy a Daimler számára a felelős vállalkozói tevékenységében alapvető elv, hogy az export lebonyolításakor betartsák a törvényeket.

A stuttgarti székhelyű német autógyár a világ egyik legnagyobb és legtekintélyesebb járműipari vállalata, a magasabb árfekvésű személygépkocsik és hat tonna feletti teherautók egyik legnagyobb gyártója, és páncélozott személygépkocsikat is gyárt. A cég honlapján az szerepel, hogy a világ szinte minden országában ad el és szervizel járműveket, Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában és Afrikában is vannak gyártósorai. Észak-Korea azonban nem tartozik az üzleti partnerei közé.

„A vállalatunknak több mint 15 éve nincsenek üzleti kapcsolatai Észak-Koreával, és a cég szigorúan betartja az uniós és amerikai embargót” – írta a szóvivő. A Daimler átfogó exportellenőrzési eljárást léptetett életbe, hogy megakadályozza a szállításokat Észak-Koreába vagy Phenjan bármelyik külföldi nagykövetségének, de ez nem vonatkozik olyan – kiváltképpen használt – gépkocsikra, amelyek viszonteladókon keresztül jutnak el hozzájuk.

Az AP megjegyzi: az, hogy Kim hozzá tud jutni ilyen limuzinokhoz, jól mutatja, hogy mennyire hézagos a szankciós rendszer.

A Kim által használt limuzinokat feltehetően felszerelték minden távközlési és szórakoztató berendezéssel, amelyek révén – mint a cég írja kínálatában – a vásárló kapcsolatban tud maradni a világgal, miközben élvezi a luxust és a kényelmet.

Ide tartozik, hogy amikor Kim tavaly októberben Phenjanban fogadta Mike Pompeo amerikai külügyminisztert, a CNN hírtelevízió híradásában elhangzott, hogy az észak-koreai vezető egy fekete, új Rolls-Royce-szal érkezett a találkozóra. (MTI, fotó: Europress – Yuri KADOBNOV / AFP)

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Hooded computer hacker hacking network. Male with black hoodie using computer for identity theft or other criminal online activity.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.