Jövedelmének eltitkolása miatt a tokiói ügyészség hétfőn hivatalosan is vádat emelt Carlos Ghosn, a Nissan Motor volt elnöke ellen. Az ügyészség pénzügyi szabálytalanságok miatt vádat emelt Greg Kelly megbízott igazgató, valamint a Nissan japán autógyártó vállalat ellen is. Ghosn és Kelly letartóztatását három hete jelentették be a hatóságok.
Carlos Ghosn, a Nissan Motor Co., a Renault SA és a Mitsubishi Motors Corp. részvételével létrehozott autóipari szövetség mindenható vezére november 19-én érkezett magángépével Tokióba, ahol azonnal őrizetbe is vették és előzetes letartóztatásba helyezték azzal a váddal, hogy 2010 és 2015 között a tényleges 10 milliárd jen (78 millió euró) jövedelmének csak mintegy a fele szerepelt az Nissan tőzsdei jelentéseiben.
Ghosn előzetes letartóztatása most hétfőn veszítette hatályát, vádemelés nélkül szabadon kellett volna bocsátani. Mindazonáltal a cégvezért a vádemelés mellett új vádakkal ismét le is tartóztatták.
Az ügyészség hétfőn vádat emelt a Nissan autógyár ellen is, mivel a cselekmény megakadályozásának elmulasztása miatt felelősnek tekinthető az értékpapír-piaci felügyeletnek benyújtott valótlan jelentésekért.
A Nissan álláspontja szerint a szabálytalanságok értelmi szerzője Greg Kelly megbízott igazgató volt. Carlos Ghosn és Greg Kelly védőik útján még nem nyilatkoztak az ügyben, japán médiajelentések szerint azonban tagadják a vétkességet az ellenük felhozott vádakban.
A Nissan nyilvános nyilatkozatban fejezte ki „legmélyebb sajnálatát” a valótlan adatokkal benyújtott tőzsdei beszámolók miatt, elismerve, hogy „a valótlan adatokkal benyújtott tőzsdei jelentések súlyosan rontják a vállalat közleményeinek hitelességét”. Közölte: a pontos adatokkal utólag módosítja benyújtott beszámolóit.
Japán médiaértesülések szerint Greg Kellyvel együtt egy tokiói börtönben tartják fogva, ahol nem részesülnek megkülönböztetett elbánásban. Olyannyira nem, hogy a tokiói kerületi ügyészség helyettes vezetője sajtókonferencián cáfolta, hogy a többi fogvatartottal megegyező rideg bánásmóddal vallomástételre próbálnák őket rávenni.
Tudomásom szerint megfelelő bánásmódban részesülnek.
Carlos Ghosn 1999 júniusában a Renault delegáltjaként ügyvezető igazgatóként kezdte pályafutását a Nissannál és nevéhez fűződik a cég megmentése a csődtől. 2000-ben a Nissan elnökévé, majd 2001-ben vezérigazgatójává lépett elő, mely utóbbi posztot 2017-ig tartotta meg.
Japán médiaértesülések szerint a Nissan felső vezetői szintjein már hosszabb ideje elégedetlenség volt tapasztalható amiatt, hogy a Renault túlzott mértékben bele tud szólni a Nissan életébe annak ellenére is, hogy eladásai eltörpülnek a japán autógyár forgalma mellett.
A Renault 43,4 százalék szavazatra jogosító részvénytulajdont tart a Nissanban, a Nissan pedig 15 százalék nem szavazó részesedést a Renault autógyárban. A Nissan kilenctagú felügyelőbizottságában a Nissan öt igazgatója mellett a Renault két delegáltja, valamint függetlenként egy korábbi kormányhivatalnok és egy autóversenyző ül.
A Mitsubishi tavaly került be harmadikként a Renault-Nissan együttműködésbe azt követően, hogy a Nissan kimentette szorult pénzügyi helyzetéből. A Nissan jelenleg 34 százalékos Mitsubishi részesedéssel rendelkezik.
A Renault-Nissan-Mitsubishi autóipari együttműködés két japán tagja a letartóztatását követően napokon belül minden feladatából felmentette az egykori cégvezért.
A Renault SA felügyelő bizottsága nem váltotta le posztjáról Carlos Ghosnt, hanem „akadályoztatása idejére” Thierry Bollore ügyvezető igazgatót bízta meg feladatai ellátásával.
Ghosn úr átmenetileg akadályoztatva van feladatai ellátásában, de továbbra is a cég elnök-vezérigazgatói tisztét tölti be,
szögezte le a Renault felügyelő bizottságának közleménye. A francia kormány a vezérigazgató letartóztatását követően azonnal átvizsgáltatta Carlos Ghosn franciaországi adózási adatait és nem talált köztük semmi rendellenességet.
(MTI)
Kiemelt kép: Europress/Kazuhiro NOGI/AFP