Nagyvilág
Two men look at the Morandi motorway bridge one day after a section collapsed in Genoa on August 15, 2018.
Nearly 40 people died on August 14, 2018 when a giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy, with the death toll expected to mount further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI

A genovai tragédia után felfigyeltek az Adrián épülő horvát óriáshídra

Szegő Iván Miklós
Szegő Iván Miklós

2018. 08. 16. 20:32

Szakértők nem tartják relevánsnak a kérdést, hogy befolyásolhatja-e a genovai autópályahíd összeomlása a Horvátország déli részén, az Adriai-tengerbe benyúló Peljesac-félszigetre tervezett horvát átkelőhely megépítését. A technológia ugyanis teljesen más lesz, a horvát óriáshidat pedig kínaiak építik majd, és nem hatvanas évekbeli módszerekkel. A Peljesac-híd persze így is vitatott: a bosnyákok elég rossz szemmel nézik a projektet és a dalmáciai horvátok is megérték már az első csalódásokat.  

Kedden egy nem túl erős viharban összeomlott az A10-es olasz autópálya hídja Genovában. A katasztrófában legalább harmincan életüket vesztették. Egy szemtanú szerint a híd egyik fő pillére ingott meg először, azután szakadt le az átkelőhely jelentős része. (Az olasz híd más részei állva maradtak, de szakértők vizsgálják, hogy mennyire stabilak ezek a szerkezetek.)

A genovai híd esetleges konstrukciós hibáit az olasz hatóságok vizsgálják, egyelőre nem tudni pontosan, hogy mi okozhatta a brit Guardian szerint feszítettbeton-technológiával készült létesítmény összeomlását. A lap azt is megemlíti, hogy a kilencvenes években hagyományos acélelemekkel erősítették meg a hidat, így felvetődhet, hogy a technológiák esetleges keverése is hozzájárulhatott a mostani tragédiához.

Fotó:Luca Zennaro/EPA/MTI
This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Tündérmesének tartotta az olasz kormánypárt, hogy leomolhat a genovai híd
Újabb katasztrófák történhetnek, a második világháború óta épült létesítmények ugyanis kritikus korba érnek.

A Guardian szerint ugyanakkor már eleve szokatlan volt a genovai híd építési technológiája (az 1967-ben elkészült átkelőhelyet tervezőjéről nevezték Morandi-hídnak), és a CBS amerikai tévétársaságnak nyilatkozó szakértők is azt mondták, hogy a létesítmény eleve sérülékeny volt. Egy másik, de még tervezett adriai híd építése éppen a genovai katasztrófa hírére kezdte el foglalkoztatni a délszláv térség médiáit. Egy ljubljanai hídépítési szakértőt kedd este kérdezett meg a szlovén állami tévé arról, hogy a Horvátországban tervezett Peljesac-híd építése hasonlítható-e a Genovában alkalmazott technológiához. A szakértő azt mondta, más technológiával épül majd az Adrián létesülő horvát híd, így nem is vethető össze a két projekt.

A Peljesac-hidat évtizedek óta tervezi Horvátország. Ez az állam déli, dalmáciai részét – ahol Dubrovnik is fekszik – kötné össze szárazföldön is az ország nagyobbik részével. Horvátországot ugyanis Neum térségében Bosznia-Hercegovina vágja ketté, így a bosnyákoknak is van kijáratuk a tengerre. Ez amúgy heves vitákat okozott a két ország között, a horvátok – bár ezt nem szokták túlhangsúlyozni – éppen azért építik meg a hidat az Adriába benyúló Peljesac-félszigetre, hogy elkerüljék az átkelést Bosznia-Hercegovinán.

A bosznia-hercegovinai muzulmánok korábban ellenezték a projektet, szerintük szuverenitásukat sértette a hídépítés. Ám a Bosznia-Hercegovinát alkotó három közösség közül immár a bosnyákok politikai vezetője, Bakir Izetbegovic is egyetért a beruházással. Pontosabban Izetbegovic immár nem akar nemzetközi pert indítani emiatt Horvátország ellen, különösen azért nem, mert a másik két etnikai közösség közül a helyi horvátok nyilván nem ellenzik a hídépítést, ráadásul a helyi szerbek sem tartják lehetségesnek a nemzetközi pert. Izetbegovic annyit azért mindenképpen akar, hogy a horvátok írott dokumentumban garantálják Bosznia tengeri kijáratát, az ahhoz való zavartalan hozzáférését és a határokat.

SARAJEVO, BOSNIA AND HERZEGOVINA - AUGUST 07: Bosniak Member of the Presidency of Bosnia and Herzegovina Bakir Izetbegovic makes a speech during a ceremony to mark the 93rd birthday of first President of Bosnia and Herzegovina Alija Izetbegovic, who lost his life on 2003, in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina on August 07, 2018. Kemal Zorlak / Anadolu Agency
Bakir Izetbegovic
Fotó: Kemal Zorlak / Anadolu Agency / AFP

A januárban már eldöntött és július végén szerződésben is megerősített egyezség szerint a Peljesac-hidat így már elkezdhetik építeni a kínaiak. Az erre kiírt tendert ugyanis a China Road and Bridge Corporation nyerte meg. A versenytárgyalás eredményét azonban a vesztesek – köztük az osztrák Strabag – megtámadták. A horvát hatóságok az osztrák cég kifogásait elutasították, így most már elvileg épülhet a létesítmény, amely Dubrovnikot és Splitet immár horvát fennhatóságú területen köti majd össze.

A kétmilliárd horvát kunába kerülő építkezés három évig tart várhatóan, és nem csak hídépítést jelent. Először is bontást: korábban ugyanis már – kellő anyagi fedezet nélkül – elkezdték már a projektet, most ennek a  nyomait, a 2000-es években már megépült, de az új beruházáshoz nem szükséges elemeket kell eltávolítaniuk az építőknek. Másodszor pedig az utakat is ki kell majd építeni az új, 2,4 kilométer hosszú átkelőhelyhez. Az EU támogatja a beruházást, a szubvenció akár az összes költség 85 százalékát is elérheti.

A construction crane and an unfinished pylon pictured at the long-abandoned construction site of a bridge in Ston in the Peljesac peninsula in the south Adriatic in Croatia, 25 May 2017. The EU Commission approved in June 2017 357 million euros for the construction. Said funds will go to financing the construction of the 2.4-kilometer long bridge as well as the 20 kilometers of road leading to and from it. Photo: Thomas Brey/dpa
Egy  félbehagyott híd alapja Horvátországban Fotó: Thomas Brey/dpa / AFP

A kínaiak itt már okoztak két csalódást is a dalmáciai horvátoknak: egyrészt Kínából hoznak munkásokat a beruházás megépítésére, egyelőre tehát a helyiek nem kapnak sokkal több munkát, a helyi vállalkozások sem számítanak túl sok megbízásra. (Éppen a hídépítés modern technológiája miatt nem lesz erre sok lehetőségük.) Másrészt még csak nem is a horvát tengerparti szállásokat veszik igénybe a távol-keletről érkező munkások elhelyezéséhez, hanem lakóhajón fogják majd ellátni a dolgozókat – írja a Dubrovnik Times.

A horvát Vecernji List internetes oldala pedig azt fontolgatja, hogy mennyit profitálhatnak a horvátok a rendkívül drága hídprojektből. A lap szerint Zágrábnak engedményeket kellene kicsikarnia Pekingtől, hogy például horvát vasúti járműveket és villamosokat szállíthassanak Kínába a délszláv ország vállalatai. Szegő Iván Miklós

Kiemelt kép: Piero Cruciatti / AFP

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Lyon, 2016. június 22.
Dzsudzsák Balázs örül a második góljának a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság F csoportja harmadik fordulójában játszott Magyarország - Portugália mérkőzésen, Lyonban 2016. június 22-én.
MTI Fotó: Illyés Tibor
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.