Nagyvilág
Commuters stand on a crowded platform of the Gare de Lyon railway station on April 3, 2018 in Paris, on the first day of a two days strike.
Staff at state rail operator SNCF walked off the job from 7.00 pm (1700 GMT) on April 2, the first in a series of walkouts affecting everything from energy to garbage collection. The rolling rail strikes, set to last until June 28, are being seen as the biggest challenge yet to the President's sweeping plans to shake up France and make it more competitive. / AFP PHOTO / ludovic MARIN

Bepöccentek a francia vasutasok, káosz az országban

Vaskor Máté
Vaskor Máté

újságíró. 2018. 04. 03. 20:02

Folytatódik szerdán az utóbbi évek egyik legnagyobb vasutas sztrájkja Franciaországban, a belföldi gyorsvonatoknak csak mintegy ötöde fog közlekedni.
Korábban a témában:

A francia állami vasúttársaság (SNCF) előrejelzése szerint a sztrájk első napjához hasonló forgalomra kell szerdán is számítani.

A nemzetközi vonalakon a Thalys Belgium felé mentrendszerűen fog járni, az Eurostar London felé a vonatok háromnegyedét indítja el, Olaszország, Svájc és Spanyolország felé viszont nem lesz vasúti közlekedés, Németország irányában pedig minden harmadik vonat közlekedik.Edouard Philippe miniszterelnök kedd délután a nemzetgyűlésben azt mondta, hogy ugyanannyira meghallja a sztrájkolókat, mint azokat, akik dolgozni szeretnének és üdvözölte az SNCF utasait, akik előtt nehéz napok állnak, miután a sztrájk úgy szerveződik, hogy maximális hatása legyen rájuk. A kormányfő cáfolta, hogy a vasúti reform célja a privatizáció, a kisebb vasútvonalak megszüntetése, vagy a vasutasok státuszának visszavonása.

Az SNCF reformjáról szóló törvénytervezetet április 17-én tárgyalja a nemzetgyűlés. Az egyeztetések folyamatosak a kormány és a szakszervezetek között, a héten mintegy tucatnyi megbeszélést terveznek.

Az SNCF vezetősége kedden azt közölte, hogy a dolgozók 33 százaléka vett részt kedden a munkabeszüntetésben, a legaktívabbak a mozdonyvezetők (77 százalék) és a jegykezelők (69 százalék).

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet azt tervezi, hogy a következő három hónapban minden öt napból két napon lesz sztrájk a kormányzat reformtervei ellen, vasárnap és jövő hétfőn is.A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

A kormány egyik fő célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, csak a jövőbeni vasutasokra.

A szakszervezetek azt követelik, hogy a kormány az átalakítások megindítása előtt rendezze az SNCF adósságát, a kormány azonban ezt az átalakításról szóló megállapodásokhoz köti.

Kiemelt kép: Europress/AFP/Ludovic Marin

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Mátyás király országa ez

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.