Az első feltevések szerint az irányítótorony és a pilóták közötti kommunikációs zavar okozta az előző napi katmandui légiszerencsétlenséget, amiben legalább 50 ember vesztette életét és 21 sérült meg – jelentették kedden a hírügynökségek a légiforgalom-figyelő Liveatc.net által közölt hanganyag alapján.
A katasztrófa a dakkai US-Bangla Airlines légitársaság Bombardier Dash Q-400 típusú gépével történt, ami Dakkából szállított utasokat Katmanduba. A gép fedélzetén 67 utas és négyfős legénység tartózkodott. Az egyik pilóta, Abíd Szultán kapitány helyi idő szerint kedd reggel belehalt sérüléseibe – közölte a légitársaság.
A reptér szerint a légitársaság a hibás, a társaság szerint a reptér
Az AP amerikai hírügynökség azt jelentette, hogy a Liveatc.net által közölt felvétel szerint a légiirányító és a pilóta folyamatosan bizonytalankodott amiatt, hogy északról vagy délről közelítse-e meg a leszállópályát. Közben katmandui tisztviselők és a dakkai központú légitársaság egymást hibáztatják a baleset miatt.
A katmandui repülőtér vezérigazgatója hétfőn azt mondta a riportereknek, hogy a pilóta nem követte az irányítótorony utasításait, és rossz irányból közelítette meg a leszállópályát. Ám Imrán Aszif, a US-Bangla Airlines vezetője azt mondta, hogy szerintük a katmandui irányítótorony félrevezette pilótáikat. A nepáli polgári légiközlekedési hatóság később alaptalannak nevezte a légitársaság e feltevését.
Szomorú előjelek
A magashegyi Nepálban, benne a katmandui repülőtéren az elmúlt években több légi katasztrófa történt, az elemzők szerint többségük a pilóták tapasztalatlansága, a gépek rossz karbantartása és a légiforgalom szakszerűtlen irányítása miatt.
A katmandui repülőtéren zuhant le 2012-ben a Sita Air légitársaság turbólégcsavaros gépe is, ami túrázókat szállított a Mount Everestre. A gépbe beleütközött egy madár, ami miatt röviddel a felszállás után lezuhant. A balesetben 19-en haltak meg. (MTI)
(Kiemelt kép: AFP PHOTO / Prakash MATHEMA)