Nagyvilág

Titkolózó pilóta okozhatta a Kolumbiában lezuhant gép katasztrófáját

Nem merte megmondani a légi irányításnak, hogy nincs elég üzemanyag.

Eltitkolta a légi irányítás elől a Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mert attól tarthatott, hogy ő és a légitársaság is bajba kerülhet emiatt – közölte a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője, Alfredo Bocanegra.

A kolumbiai média közzétette a pilóta és a légi irányítás között zajló beszélgetés hangfelvételét, melyben az hallható, hogy a gépet vezető Miguel Quiroga csak néhány perccel azután jelezte, hogy kifogyott az üzemanyag és leállt az áramellátó rendszer, miután engedélyt kért egy elsőbbségi leszállás megkezdésére.

Mivel gyakran másodpercek állnak rendelkezésre, a légi közlekedés szaknyelvében nagyon pontos kifejezéseket használnak. Egy elsőbbségi leszállásra vonatkozó kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet jelentenek, és ha a pilóta azonnal közölte volna, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légiirányító azonnal felszabadította volna számára a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót

– jelentette ki Bocanegra.

Az időnként zavaros beszélgetésben a pilóta először csak üzemanyag-problémákat említett, de nem jelentett vészhelyzetet. A légiirányító válaszul közölte: éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerült gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, így utasította a később szerencsétlenül járt gép pilótáját, hogy tegyen hétperces kitérőt.

Quiroga ezután egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be, míg a légiirányító is érezte a helyzet súlyosságát és felszabadította a leszállópályát, de ekkor már késő volt, a gép hegyoldalnak ütközött. A gépen utazó 77 ember között voltak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai is, a katasztrófát mindössze hatan élték túl.

A sajtóban felmerülő magyarázatok közt említik, hogy a pilóta, aki részvényese is volt a bolíviai Lamia légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a vállalatra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől. A szabályok szerint ugyanis a gépet 30-45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kellett volna feltölteni. (MTI)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik