Élő Nagyvilág

Mégsem az eltűnt repülő roncsait találták meg

Az EgyptAir közölte, hogy a szerda éjjel Párizsból Kairóba tartó repülőgépe eltűnt a radarról. Az MS804 jelzésű gép körülbelül 16 kilométerrel azután “homályosodott” el a radaron, hogy belépett az egyiptomi légtérbe.

A géppel kairói idő szerint hajnali 2:45-kor vesztették el a kapcsolatot. A gép több mint 10 ezer méteren repült. Egy Airbus A320-232-ről van szó, 56 utas és 10 fős személyzet volt rajta.

11:09-kor indult szerda éjjel Párizsból, az út három óra negyvenöt percig tartott volna. Nem érkezett meg Kairóba.

 

Holnap folytatjuk

Reggel ismét jelentkezünk a legfrissebbekkel. Fejlemény biztosan lesz, mert továbbra is csak annyi biztos, hogy a repülő eltűnt. Aludjanak jól, köszönjük a kitartó figyelmet.

Tényleg nem a repülő roncsaira leltek rá

Az EgyptAir elnézést kért az eltűnt repülőn utazók családjaitól, amiért félreinformálták őket. A légi társaság közleményben erősítette meg, hogy a korábbi hírekkel ellentétben valóban nem a gép roncsait találták meg a tengeren. Mint írták, mindent megtesznek, hogy mielőbb megoldják a rejtélyt és kivizsgálják az esetet.

 

Görög hatóságok: nem az eltűnt repülő roncsait találták meg

Ellentétben az EgyptAir és az egyiptomi hatóságok bejelentésével, a légi közlekedés biztonságáért felelős görög bizottság állítása szerint nem a csütörtök hajnalban eltűnt repülő maradványait találták meg a tengerben.

Athanassios Binos szakértő este a görög ERT televíziócsatornának adott interjújában elmondta, a megtalált roncsok nem egy repülőié, és ezzel egyiptomi kollégáikkal is egyetértenek.

A lehetséges okok

  • Katasztrofális mechanikai hiba
  • Zavar a pilótafülkében
  • Bombarobbanás

Egy amerikai szakértő véleménye szerint a tény, hogy a pilóta nem adott le vészjelzést, miközben éles kanyarokat tett a géppel, arra utal, hogy valami szörnyű dolog történt, így például robbanószerkezet lépett működésbe a légtérben. Megjegyezte, a mechanikai problémát sem lehet teljesen kizárni, de ennek most nagyon kevés az esélye.

Amennyiben tényleg bomba volt a repülőn, azt vagy Párizsban, felszállás előtt vihették fel, vagy a repülő aznapi állomásainak egyikén, Kairóban, Tuniszben vagy Aszmarában.

 

15-16 éves volt a repülőgép

Az Airbus A320 relatíve újnak számított a piacon, más gépek ugyanis még 20-25 évesen is forgalomban vannak – tájékoztatott Ahmed Adel, az EgyptAir alelnöke. Hozzátette, a repülőt nemrégiben átvizsgálták, egészséges, jó állapotban volt.

 

Átnevezik az útvonalat

Egy repüléssel foglalkozó szaklap információi szerint a légi katasztrófa miatt a Párizs-Kairó útvonalat MS803/804-ről MS 801/802-re nevezik át.

A hírt egyelőre senki nem erősítette meg, de korábban volt már hasonlóra példa. A malajziai gép katasztrófája után a Kuala Lumpur-Peking útvonalat MH370-ről MH360-ra keresztelték át.

"Mindenki elpusztult a repülőn"

Ahmed Adel, az EgyptAir alelnöke a CNN-nek úgy fogalmazott, tovább keresnek, de nem túlélők után.

A legfontosabb most az, hogy figyeljünk mindazok családjára és barátaira, akik elpusztultak a gépen. Most felkeressük mindenkinek a legközelebbi rokonát. Ha ezzel megvagyunk, közzétesszük az utaslistát

– mondta.

 

Mi a következő lépés?

A CNN által megszólaltatott szakértő szerint további kérdések merülnek fel a roncsok megtalálásával. Mind a víz felszínén volt? Vagy van a víz alatt is?

Ha vannak maradványok a víz alatt is, a baleset okának kinyomozásához azokra is szükség lesz. Csakhogy a tengerből nem olyan egyszerű kihalászni a roncsokat. Nem rutinmunka, pláne nem, ha megnézzük a víz mélységét, ami körülbelül négyezer méter

– fogalmazott a szakember.

“Now the task at hand will be to use those bits of wreckage in hand that are floating to backtrack the hours to the impact time, trying to better understand or narrow down an underwater search — which is not an easy thing to do,” he said.

“It’s not routine, especially water of this depth. It’s about 4,000 meters, so that will be a difficult task ahead.”

"Minden olyan hirtelen történt"

A repülőgép ilyen hirtelen eltűnése arra utal, hogy vagy felrobbant a levegőben, vagy becsapódott a tengerbe. Mindegy, mi okozta, nem volt előjele. Minden olyan hirtelen történt

– nyilatkozott Serafeim Petrou, a Görög Légiforgalmi Irányítók Szövetségének elnöke.

Hivatalos: az eltűnt gép roncsait találták meg

Megtaláltuk a roncsokat

– mondta Ahmed Adel, az EgyptAir alelnöke a CNN újságírójának adott exkluzív interjújában.

Hozzáfűzte, rengeteg oka lehet, amiért egy repülőgép lezuhan az égből. Egyelőre nincsenek magyarázataik, további vizsgálatokra van szükség.

Egyre több ország ország segít

Görögország, az Egyesült Államok, Franciaország, Anglia, Ciprus és Olaszország is az eltűnt repülőgép nyomában, adta hírül Facebook-oldalán az egyiptomi hadsereg.

Törölte turisztikai programjának elindítását Párizs

Jean-Marc Ayrault francia külügyminiszter, Valérie Pécresse, a Republikánus regionális elnöke és Anne Hidalgo, Párizs polgármestere elhalasztja a péntek reggelre tervezett ceremóniáját, ami az Eiffel-toronynál lett volna esedékes.

A programmal a fővárost, mint turisztikai desztinációt szerették volna nemzetközi szinten promótálni. Céljuk az volt, hogy meggyőzzék az embereket, érdemes Párizsba látogatni a januári és tavaly novemberi merényletek után is.

A légi társaság sem tud biztosat

Az EgyptAir hivatalos Twitter-oldalán közölte, megkeresésükre az érintett hatóságok nem tudták megerősíteni, hogy a lezuhant repülő maradványait találták meg.

Bomba robbanhatott a lezuhant gépen

Az Egyesült Államok kormánytisztviselői szakértőkkel egyeztetve arra a következtetésre jutottak, hogy az MS804 jelzésű gépet bombarobbanás vihette földre – írja a CNN.

Az amerikaiak felajánlották segítségüket a gép utáni keresésben. Amellett, hogy szakmai egyeztetések folytatnak az egyiptomiakkal, délután Szicíliában állomásozó felderítő katonai repülőgépüket is Kairóba küldték.

Korábban egyébként Alekszandr Bortnyikov, az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) igazgatója a repülőgép-katasztrófával kapcsolatban azt állította, hogy a gép eltűnését “minden valószínűséggel” terrorista cselekmény okozta, de nem indokolta meg kijelentését.

Megszaporodtak az egyiptomi légi katasztrófák

Az utóbbi évtizedekben az alábbi repülőgép-szerencsétlenségek és légi közlekedéssel kapcsolatos incidensek köthetők Egyiptomhoz:

  • 2016. március 29.: Szeif Edin Musztafa egyiptomi állampolgár egy robbanóöv-utánzattal eltérítette az EgyptAir 181-es számú, Alexandriából Kairóba tartó járatát 81 emberrel a fedélzetén. Az utasszállító a ciprusi Lárnaka repülőterén szállt le. Ezt követően hatórás túszdráma vette kezdetét, amely végül vérontás nélkül, a gépeltérítő őrizetbe vételével végződött.
  • 2015. október 31.: A Sínai-félszigeten lezuhant a Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) orosz légitársaság Sarm-es-Sejkből Szentpétervárra tartó repülőgépe, a fedélzetén tartózkodó 224 ember életét vesztette. A vizsgálat szerint a tragédiát az Iszlám Állam dzsihadista szervezet által elkövetett terrorcselekmény okozta.
  • 2002. május 7.: az EgyptAir 843-as számú, Kairóból Tuniszba tartó Boeing 737-es utasszállítója Karthágó közelében lezuhant. A szerencsétlenségben a fedélzeten utazó 62 ember közül 18-an életüket vesztették.
  • 2000. február 23.: az EgyptAir Johannesburgból Kairóba tartó, Boeing 767-es repülőgépe kényszerleszállást hajtott végre a zimbabwei Harare repülőterén, ahol a menetrend szerint rövid ideig tartózkodott volna. Az utasszállító 76 utasa túlélte a gép kisebb becsapódásával járó landolást.
  • 1999. október 31.: az EgyptAir 990-es számú járata az Atlanti-óceánba zuhant az Egyesült Államok partjai közelében, Nantucket szigetétől mintegy 90 kilométerre délkeletre. A fedélzeten tartózkodó 217 ember életét vesztette. Az amerikai hatóságok vizsgálata arra a következtetésre jutott, hogy a másodpilóta irányította az óceán felé a Boeing 767-es utasszállítót, egyiptomi tisztségviselők azonban kizárták az öngyilkosság lehetőségét.
  • 1986. június 10.: az Air Sinai egyiptomi magán-légitársaság Kairóból Sarm-es-Sejkbe tartó járata 25 emberrel a fedélzetén lezuhant. A szerencsétlenségben 22-en vesztették életüket.
  • 1985. november 23.: a palesztin Abu Nidal terrorcsoport három fegyverese eltérítette az EgyptAir Athénból Kairóba tartó járatát. Az egyiptomi biztonsági erők egyik, a repülőgépen utazó tagja tüzet nyitott, lövöldözés vette kezdetét, amelyben többen megsebesültek. A megrongálódott Boeing 717-es repülőgép száz utassal a fedélzetén kényszerleszállást hajtott végre Máltán. Az egyiptomi erők ezután megrohanták az utasszállítót. Az incidensben 58-an életüket vesztették. (MTI)

Műanyag elemeket és köteleket találtak

A görög védelmi miniszter bejelentése szerint műanyag elemeket és köteleket láttak a kutató repülőgépekről ötven tengeri mérföldre onnan, ahol eltűnt az MS804 jelű járat.

A C130-as görög repülő arany színű tárgyakról számolt be a tenger felszínén, míg a C295-ös egyiptomi felderítő mentőmellényekről tudósított. Az említett két repülő reggel óta köröz a tenger felett.

Az internetet terjed egy videó is a roncsokról, de eddig senki nem erősítette meg, hogy azok valóban az Airbus A320-asról származnak-e.

Trump levonta a következtetéseket

Bár egyelőre még közel sem biztos, hogy terrorcselekmény miatt zuhant le a gép, az Egyesült Államok elnökaspiránsa a terroristákra fogta az egészet helyi idő szerint csütörtök reggeli bejegyzésében.

Újabb terrortámadásnak látszik. Az eltűnt repülő Párizsból indult. Mikor leszünk végre kemények, okosak és éberek?

Olvasói sztorik