Nagyvilág
Putyin(960x640).jpg (Array)

Nyugati szerzők neve alatt adnak ki Putyint fényező kamukönyveket

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

újságíró. 2015. 08. 11. 21:36

Brit és amerikai újságírók cikkeiből ollózzák össze. Az orosz kiadó vezetője azt mondta: majd aláírnak valami szerződést és adnak valamennyi pénzt, aztán minden rendben lesz.

Neves nyugati elemzők és újságírók neve alatt jelentetett meg egy moszkvai kiadó Putyint dicsőítő könyveket, csakhogy az állítólagos szerzők semmiféle kapcsolatban nem álltak a kiadóval és nincs közük a megjelent kötetekhez. „Hogyan veszett el a Nyugat Putyinnal szemben”, „Putyin és az Egyesült Államok”, „Senki más, csak Putyin” – ilyen címmel jöttek ki a könyvek.

Edward Lucas újságíró azt mondta: nem adott semmiféle engedélyt a kiadónak, hogy felhasználják a nevét. Húsz hasonló kamukönyv készült, mindegyik Putyinról szól. Donald Jensen amerikai Oroszország-szakértő azt mondta: úgy tűnik számára, hogy a könyv a Voice of America rádióban elhangzott kommentárjainak önkényesen kiválogatott összefoglalója. A Luke Harding neve alatt megjelent kötetet pedig a brit újságíró Guardianben megjelent cikkeiből ollózták össze.

A nyilvánvaló lopást nagyon lazán kezeli az orosz kiadó igazgatója. Azt mondta: ha megkeresik az újságírók, akkor megállapodnak és kapnak valamennyi pénzt.

Harding saját kiadója viszont pert fontolgat a moszkvai kiadó ellen. „Csak pár hete hallottam először egy orosz barátomtól, hogy megjelent ez a könyv, egy moszkvai könyvesboltban látta meg. Normális esetben a kiadók megveszik a jogokat és egyeztetnek a fordításról” – jelentette ki az újságíró.

Egy orosz politikakutatónak, Andrej Pjontkovszkijnak szintén jelentek meg kötetei a sorozatban, azt mondta: ő erre adott is engedélyt. Szerinte „ez egy nagyon jó sorozat”, a kiadó pedig „jó könyveket ad ki”. Egy Moszkvában élő amerikai újságíró, Michael Bohm szerint viszont az ő cikkeiből is készült egy engedély nélküli kiadvány, ami ráadásul tele van félrefordításokkal. Kereste a kiadót, de azok nem reagáltak. Egy rádióinterjúban a kiadóvezető azt üzente neki, hogy „majd aláírunk valami szerződést és minden rendben lesz”.

Az Algoritm kiadó egyébként úgy hirdeti magát, mint vezető orosz könyvkiadó politikai és társadalomtudományi témákban. Több korábbi vezető politikus, sőt, a nacionalista Vlagyimir Zsirinovszkij írásait is kiadták már.

 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.