Eddig több mint nyolcvanmilliárd forintnyi összeget különítettek el a biztosítók a múlt heti légikatasztrófa kapcsán felmerülő költségekre, ennek legnagyobb részét az áldozatok családjainak járó kártérítés teszi ki. A pénzt viszont nem egyenlően osztják szét a százötven utas hozzátartozói között, nagyon sok tényező esik latba a kártérítések megállapításánál – írja a brit Telegraph.
Első hallásra nagyon durván hangozhat, de egy amerikai áldozat családja akár harmincszor több pénzt is kaphat, mint amennyit például egy, a gépen utazó német diák hozzátartozói. Ez azért fordulhat elő, mert a kártérítéseknél nem a baleset helyszíne, hanem az áldozat állampolgársága számít. Justin Green ügyvéd a lapnak elmondta: minden ország jogrendszere más és más választ ad arra a kegyetlen kérdésre, hogy „mennyit ér” egy élet.
Az Egyesült Államokban minden esetet egyedileg kezelnek, teljes egészében a bíró és az esküdtszék dönt a kártérítés mértékéről, Európában viszont mások a jogi keretek. A német áldozatok családjainak járhat a legkisebb kártérítés, családonként 30 millió forint alatti összeg, a brit áldozatok után viszont ennek tízszeresét is kifizethetik. A kártérítések kiszámításánál latba esik az is, hogy mekkora jövedelme volt az elhunytnak és hány eltartottat hagyott maga után.
Fotó: Europress/Pascal Guyot
Az ügyvéd szerint ez a különbségtétel nagyon kegyetlennek hangozhat, de a törvények megalkotásakor gazdasági, nem pedig morális kérdésekre koncentráltak. Utóbbira nehéz is lenne, mert az emberéletért pénzzel nem lehet kárpótolni a családokat és nem is ez a törvények dolga, hanem az, hogy gazdasági értelemben kompenzálják a gyászolókat. Vagyis ha egy család például elveszíti egy katasztrófában a családfenntartót, a kártérítés célja, hogy az ő kieső jövedelmét pótolják.
Az 1999-es montreali egyezmény egyébként mintegy 45 millió forintban rögzíti a kártérítések felső határát abban az esetben, ha előre nem látható okból következett be a katasztrófa. Ha kimondható a légitársaság felelőssége, a határ a csillagos ég. Szakértők szerint az roppantul valószínűtlen, hogy a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa bizonyítani tudná az eljárásban, hogy nem felelős a franciaországi légikatasztrófáért.