Cikkünket folyamatosan bővítjük újabb információkkal.
- A Germanwings légitársaság Airbus A320-asa járt szerencsétlenül.
- A járat Barcelonából Düsseldorfba tartott.
- A Francia Alpokban zuhant le a gép, Barcelonette település közelében bukkantak roncsokra.
- 150-en voltak a fedélzeten, ebből hatfős a személyzet.
- A francia köztársasági elnök bejelentette: nincs túlélő.
- Az áldozatok között van két csecsemő, valamint egy német gimnáziumi osztály és két kísérőtanáruk is.
20:53
Közelebbi felvételek a roncsokról. Jól látszik, hogy szinte csak törmelék maradt a Germanwings repülőgépéből.
20:51
Egyre többen cserélik le profilképüket gyászszalagra a Facebookon.
Forrás: Facebook
20:27
Úgy tűnik, a repülőgéppel már korábban is voltak technikai problémák. Hétfőn órákra úgynevezett AOG-módba (Aircraft on Ground – repülőgép a földön) állították Düsseldorfban, akkor a „Nose Landing Door” nem volt rendben – írja a Spiegel Online. A Nose Landing Door egy nyílás a repülőgép törzsén, ezt nyitják, illetve zárják, mikor az gép orrkerekét kiengedik. „Ez a kérdés teljesen megoldódott, így a repülő tegnap reggel 10 óra óta a szokásos repülési rendben közlekedett” – mondta el a Lufthansa szóvivője.
A légitársaság szerint egyelőre nem lehet megerősíteni az áldozatok nemzetiségét, sok utas ugyanis nem közvetlenül a Germanwingsen keresztül foglalta le jegyét.
20:07
Egy francia újságíró új képet posztolt a helyszínről.
#crashA320 : une des photos prises par la sécurité civile sur place pic.twitter.com/dOJv6Bn5ij
— Eric Miguet (@EricMiguet) 2015. március 24.
19:59
A France Info berepülte a szerencsétlenség helyszínét.
15:47
Die Welt: épp diákcsereprogramról tartottak hazafelé azok német gyerekek, akik rajta voltak a gépen. 16-an voltak, 2 tanár kísérte őket. Meg nem erősített információk szerint egy halterni iskola tanulóiról van szó. A német városban válságstábot hívtak össze. Angela Merkel német kancellár egyébként épp Franciaországba tart.
15:40
Thomas Winkelmann Germanwings-vezér szerint az Airbus A320-as gép pilótájának 10 év szakmai tapasztalata volt. Több mint 6000 órát repült eddig.
15.32
A francia polgári légiközlekedési igazgatóság megerősítette: a repülő nem adott le vészjelzést. “A legénység nem adott Mayday jelzést. A légiirányító döntött úgy, hogy vészhelyzetben lévőnek nyilvánítja a repülőt, miután minden kapcsolatot elveszített a repülő legénységével”- közölte a forrás.
15:23
67 német utazott a gép fedélzetén a Germanwings szerint. Ők azt mondták, egymásnak ellentmondó információik vannak arról, hogy adott-e le a gép vészjelzést. Azt sem tudják, miért kezdtek hirtelen ereszkedésbe a pilóták. Legalább nyolc percig zuhant az A320-as.
15:13
Az A320-ason nemrég cseréltek fedélzeti számítógépet, a hiba oka a Lufthansa szerint ez is lehetett.
15:11
Thomas Winkelmann még mindig nem tudja, miért zuhant, vagy egyáltalán miért vesztett a magasságából a gép. Tegnap ellenőrizték utoljára, mindent rendben találtak. Most éppen azon dolgoznak, hogy kiderítsék, pontosan mi történt.
15:09
A gépen valóban volt egy iskoláscsoport, 16 tanulóval és két tanárral. Ezt megerősítették a hatóságok. Azt is, hogy két csecsemő utazott a fedélzeten. Most tart a sajtótájékoztató, ahol a Germanwings vezérigazgatója is megszólalt.
15:07
A korábbi hírekkel ellentétben nem adott le vészhívást a lezuhant gép. Ezt a francia hatóságok közölték.
15:01
Orbán Viktor részváttáviratot küldött a német kancellárnak és a spanyol kormányfőnek, közölte Havasi Bertalan. “Mély megrendüléssel értesültem a Franciaországban bekövetkezett tragikus repülőgép-szerencsétlenségről”, írta Orbán , aki részvétét és együttérzését fejezte ki.
14:34
A spanyol sajtó szerint a lezuhant gép utasai között 20 iskolás is volt, akik kiránduláson voltak Katalóniában. Ezt egyelőre nem erősítette meg senki.
14:33
A SkyNews élőképet sugároz a helyszínről.
14:18
Egy közeli kemping tulaja azt mondta az al-Jazeerának, hogy akkoraa hangzavart hallott, hogy azt hitte, megint vadászgépek gyakorlatoznak a környéken. Ilyen ugyanis viszonylag gyakran előfordul. A kemping 2 kilométerre van a katasztrófa helyétől
14:13
Repülés közben a gép kapcsolatban volt a Marseilles-i irányítótoronnyal, írja a Guardian. Vészjelet adtak le. Azt hallhatták a rádión keresztül, hogy “mayday, mayday, mayday”. Ezért a környéken kiürítették a légteret, de a gép nem kezdett vészereszkedésbe. Ekkor ugyanis 5000 lábnyit ereszkedett volna percenként, de a Germanwings járata csak 3375 lábnyit ereszkedett. Gerard Feltzer, egy légügyi szakértő azt mondta a német BFM TV-nek, hogy a gép eleve nagyon alacsonyan repült, és a pilóták a vészhívás előtt megpróbálhatták uralni a gépet. A vészhíváskor már valószínűleg elvesztették felette az uralmat.
14:11
Angela Merkel német kancellárt mélyen megrázta a katasztrófa. A német kormány hivatalos Facebook-oldalán azt közölték, hogy Merkel lemondta a mai programjait és délután sajtótájékoztatót tart. Merkel a baleset óta telefonált Francois Hollande francia államfővel és Mariano Rajoy spanyol kormányfővel, és folyamatosan tartja a kapcsolatot Frank-Walter Steinmeier külügyminiszterrel és Alexander Dobrindt közlekedési miniszterrel
Fotó: Europress/AFP/Tobias Schwarz
14.00
A francia belügyminiszter szóvivője közölte: az eddig rendelkezésre álló információk szerint ha vannak is túlélők, nagyon kevesen lehetnek, de addig nem tudnak biztosat mondani, amíg el nem érik gyalogosan is a helyszínt. Helikopterrel viszik oda a mentésben résztvevőket, máshogy nem lehet megközelíteni a területet.
Mentőalakulatok indulnak a helyszínre
Forrás: Facebook/ActuSecours
13.56
A Franciaországban hivatalos látogatáson tartózkodó Fülöp spanyol király megszakította hivatalos programját. Részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak és megköszönte a francia hatóságok erőfeszítéseit.
13.55
Úton van a helyszínre a német közlekedési miniszter. A német kormány légiközlekedési szakértőket is útnak indított.
13.53
A Euronews értesülése szerint a magyar külügy nem tud magyar áldozatokról, de tovább tájékozódnak.
13.49
Már meg is van a világ leggusztustalanabb reklámja: a jelek szerint egy utazásszervező úgy próbálja magára felhívni a figyelmet, hogy a 150 halálos áldozattal járó katasztrófa iránt érdeklődők arcába tolja hirdetését. Bővebben itt
13.47
Megszólalt egy szemtanú – egy digne-i szállodai alkalmazott a BBC-nek elmondta, hogy látta, ahogy a gép nagyon alacsonyan repült. Most folyamatosan érkeznek a helikopterek a környékre.
13.44
Ebből a fotóból is kitűnhet, hogy mennyire nehezen megközelíthető a tragédia helyszíne. A roncsok egyébként nagy területen, legalább két négyzetkilométeren szóródtak szét, de holttesteket még nem találtak.
BREAKING #GermanWings Here is a photo from helicopter of the crash area /France2 journalists http://t.co/wFg8KTSve2 pic.twitter.com/RnC5gT5w40
— AirLive.net (@airlivenet) March 24, 2015
13.42
A Germanwings pontosított: 144 utas és hatfős személyzet utazott a gépen. A spanyol közszolgálati tévé értesülése szerint 45 spanyol állampolgár volt a fedélzeten, a többi utas mind német volt. Két csecsemő is volt az utasok között.
13.39
Volt vészjelzés vagy sem? Ellentmondásos értesülések érkeztek – a France24 tudósítójának a légiirányítás illetékesei azt mondták, konkrét vészjelzés nem volt, de arra utaló jelzés érkezett, hogy a pilótafülkével megszakadt a kapcsolat. Az ellentmondás feloldása az lehet, hogy ahogy korábban írtuk: egy szakújságíró szerint nem szabályos vészjelzést küldött a személyzet, hanem azt mondták be utolsó üzenetként, hogy “vészhelyzet, vészhelyzet”.
13.35
A Le Monde azt írja: ez a legsúlyosabb légikatasztrófa Franciaországban 1981 óta, akkor Ajacciónál 180-an vesztették életüket.
13.33
A tragédia helyszínét csak helikopterrel lehet megközelíteni – írja a Daily Mirror.
13.30
Az Airbus épp hétfőn ünnepelte kilencezredik átadott gépét. A toulouse-i székhelyű cég évente hatszáz járművet készít.
13.27
A Germanwingsnél is érdeklődtünk, hogy voltak-e magyar utasok a gépen, továbbra is várjuk a választ.
13.25
A Germanwings légitársaságot 2002-ben alapította a Lufthansa, a fapados légitársaság kizárólagos tulajdonosa. Székhelye Köln. Rövid távú járatokat üzemeltet, a mediterrán területekre tartó járataik különösen népszerűek a német turisták körében. A Lufthansa egyébként januárban jelentette be, hogy kivezeti a Germanwings márkanevet és az Eurowings-et vezeti be helyette.
13.21
Egyelőre nincsenek információk arról, hogy vannak-e magyar áldozatai a katasztrófának. Mindenesetre a hozzátartozók a +49 30 5000 3000 németországi telefonszámon érdeklődhetnek.
13.20
A Germanwings lecserélte színes logóját.
13.14
A Deutsche Welle arról tudósít, hogy a francia repülésirányítók szakszervezete bejelentette: szerdától felfüggesztik sztrájkjukat.
13.11
Hivatalos értesülés szerint 42 spanyol állampolgár tartózkodott a gépen. A spanyol király egyébként éppen hivatalos látogatáson van Párizsban.
13.10
A Germanwings 14 órakor tart majd sajtótájékoztatót Kölnben.
13.07
Itt egy korábbi fotó arról a területről, ahová a gép roncsai zuhantak. Látszik, hogy rendkívül nehéz dolguk lehet a mentőalakulatoknak.
PHOTO: Area where #4U9525 crashed—Prads-Haute-Bléone pic.twitter.com/lRiotnZECz
— John Galt (@JohnGGalt) March 24, 2015
13.06
A France24 tudósítója szerint a hatóságok nem zárták ki, hogy terrortámadás okozhatta a katasztrófát, de nem ez a feltevés áll a középpontban.
13.05
A német közlekedési miniszter is a helyszínre tart. Francois Hollande részvétet nyilvánított Angela Merkelnek.
12.57
A barcelonai repülőtéren ugyancsak külön teremben várakoznak a hozzátartozók és a sajtó. Spanyol állampolgárok is vannak az áldozatok között, még nem tudni, hányan. A gépnek egyébként 9.35-kor kellett volna felszállnia, de 9.55-kor indult, a késés okát nem tudni – mondta a barcelonai reptér üzemeltetőjének szóvivője.
12.55
A düsseldorfi repülőtéren külön váróterembe terelték a hozzátartozókat. Lelkészek is érkeztek hozzájuk.
12.51
Az Airbus A320 a világ második legtöbbet használt utasszállító gépe. Legutoljára tavaly december 28-án zuhant le egy A320-as. A mostani tragédia a 17. volt a típus történetében. Bővebben ebben a cikkünkben olvashat.
12.50
Szintén a Daily Mirror számolt be arról, hogy füst szállt fel a baleset helyszínéről. Nyolcvan tűzoltó és kétszáz rendőr van úton.
12.48
A Daily Mirror riportere Twitter-oldalán azt írja: Seyne-Les-Alpes településen egy tornateremben átmeneti halottasházat állítottak fe.
12.46
A francia belügyminiszter szóvivője közölte: a gép roncsai mintegy két kilométer magasan vannak a hegyekben. A helyiek szerint nehezen megközelíthető helyről van szó.
12.43
John Walton szakújságíró azt írja a Twitteren, hogy a gépről jövő utolsó rádióüzenet nem szokásos vészjelzés volt, a pilóták annyit üzentek: “vészhelyzet, vészhelyzet”.
1047 call: DGAC source says pilots called «urgence, urgence» (“emergency, emergency”), as opposed to a mayday call or 7700 squawk. #4U9525
— John Walton (@thatjohn) March 24, 2015
12.39
A szerencsétlenül járt gép gyártója, az Airbus azt írja: minden két és fél másodpercben fel- vagy leszáll egy A320-as. A gépeket Franciaországban, Németországban és Kínában gyártják, nagyon népszerűek a fapados légitársaságok körében.
A Germanwings anyacége, a Lufthansa Twitter-oldalán részvétet nyilvánított a gépen utazók hozzátartozóinak, ugyanakkor reménykednek, hogy találnak túlélőket.
12.37
A Le Figaro tudósítása szerint a térségben nyugodt volt az időjárás.
A Germanwings légitársaság weboldala időközben elérhetetlenné vált a felfokozott érdeklődés miatt.
12.35
Barcelonette település közelében bukkantak a gép roncsaira – írja a BBC.
12.33
Közép-európai idő szerint 5 perccel tíz óra előtt szállt fel a gép Barcelonában.
12.31
A Sky News adásában Alex Macheras repülési szakértő elmondta: a gép egy rövid vészjelzést adott le, amely az okokról semmilyen információt nem tartalmazott, majd megszűnt a kapcsolat.
12.27
Egyelőre nem tudni, van-e magyar áldozata a katasztrófának. Megkerestük a külügyminisztériumot, várunk a válaszra.
12.26
Francois Hollande köztársasági elnök bejelentette: a katasztrófának nincs túlélője.
12.25
Mike Vivian, a brit légügyi hatóság korábbi vezetője a Sky News-nak elmondta: a Germanwings jó nevű légitársaság, az Airbus A320 pedig egy megbízható repülőgép. Elmondta: meglepő számára, hogy a gép ilyen alacsonyan repült az Alpok felett, azok a gépek ereszkednek ilyen magasságba, amelyek Svájcban szállnak le.
12.16
A Germanwings a Lufthansa fapados leányvállalata. Az AirLive.net repülésfigyelő oldal közlése szerint 11,5 km magasból kezdett zuhanni a gép, 2 kilométer magasan volt, amikor az utolsó jelzést adta. A gép 24 éves volt, 1990. november 29-én repült először.
12.12
Manuel Valls francia miniszterelnök elmondta: a katasztrófa okairól egyelőre nincsenek információik. Ugyanakkor valószínűsítette, hogy a gép minden utasa életét veszthette. Bernard Cazeneuve belügyminiszter a helyszínre tart.
12.07
A Flightradar Twitter-oldalán közölte a repülőgép pontos útvonalát a barcelonai felszállástól a lezuhanásig.
Germanwings flight #4U9525 (registration D-AIPX) was lost from Flightradar24 at 6800 feet at 09.39 UTC time. pic.twitter.com/vZaQMUlLaZ
— Flightradar24 (@flightradar24) March 24, 2015
Korábban írtuk:
A Germanwings légitársaság Twitter-oldalán azt írta, hogy nincsenek pontos információi arról, hogy mi történt, először a sajtóban olvasták, hogy szerencsétlenül járhatott egy gépük. Egyelőre az Airbus sem tudta megerősíteni a hírt.
A francia belügyminiszter ugyanakkor megerősítette, hogy roncsokra bukkantak.
A Guardian azt írta: a gép 10 óra 47 perckor adott le vészjelzést, a radarról pedig 11 óra 20 perckor tűnt el.
A France24 hírtelevízió élő közvetítését itt nézheti: