Ignasius Jonan miniszter egy parlamenti meghallgatáson, illetve egy későbbi sajtótájékoztatón azt mondta, hogy az AirAsia légitársaság Airbus A320-200 típusú gépe közvetlenül lezuhanása előtt “hirtelen emelkedni kezdett, jóval nagyobb sebességgel annál a normális határértéknél, amelyet képes lett volna elviselni, ezután pedig átesett”.
Erős légáramlat okozhatta a katasztrófát
A miniszter szerint a radarok által mért adatok azt mutatják, hogy a baleset előtti percekben a gép egy ponton percenkénti 6-8 ezer lábas (1,8-2,4 kilométer) emelkedést mutatott. “Még egy vadászgép számára is ritka, hogy képes legyen 6 ezer lábas percenkénti emelkedésre. Egy utasszállító gépnél talán már az egy-két ezer láb is rendkívülinek nevezhető, mivel ezek nem arra vannak tervezve, hogy ilyen gyorsan emelkedjenek” – mondta Ignasius Jonan.
Szakértők már korábban is felvetették, hogy átesés történhetett, azaz a sebesség vagy a gép túl meredek emelkedése miatt megszűnhetett a gép repüléséhez szükséges felhajtóerő. Az AirAsia egy névtelenül nyilatkozó pilótája azt mondta, az Airbus A320-asokkal általában percenként 1000-1200 lábat emelkednek, de az 1500 lábat soha nem haladják meg. Ezért felmerül, hogy a gépet egy erős légáramlat sodorta magával.
Az indonéz meteorológiai szolgálat elemzése szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő.
Elkerülhették volna?
A miniszter arról is beszámolt, hogy közvetlen a gép eltűnése előtt a pilóta engedélyt kért a légi irányítástól, hogy magasabbra emelkedjen a gép előtt álló vihar elkerülése érdekében, de az erős légi forgalom miatt nem kapott azonnali engedélyt erre.
A lezuhanással kapcsolatos nyomozást folytató szervek közölték, hogy a vizsgálat folyamán kiemelt figyelmet szentelnek az esetleges emberi és mechanikai hibák felderítésére, miután a terrorizmus lehetőségét a fekete dobozok hangfelvételei alapján kizárták.
Az AirAsia 8501-es járata december 28-án reggel indult el az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. A kutató-mentő alakulatok a múlt kedden találták meg a gép repülési adatait és a pilótáknak a kabinban folytatott beszélgetését rögzítő két fekete dobozt, amelyek jó állapotban kerültek elő.