A légi balesetek kivizsgálását végző brit hatóság négyoldalas, előzetes vizsgálati összefoglalója szerint semmi nem utal arra, hogy a glasgow-i pubra zuhant helikopter két hajtóműve és a hajtóműveket a rotorokkal összekapcsoló erőátviteli mechanizmus hibás lett volna.
A skót rendőrség Eurocopter EC-135 típusú helikoptere november 29-én éjjel zuhant a nyugat-skóciai nagyváros The Clutha nevű pubjára. A helikopter a zsúfolási telt kocsma lapos tetejének közepébe csapódott és átütötte a tetőszerkezetet, de nem robbant fel, és tűz sem keletkezett.
A balesetben a végleges adatok szerint kilencen életüket vesztették – köztük a pilóta és a gépen utazó két rendőrtiszt, valamint a pubban tartózkodók közül hatan -, 32-en megsérültek.
Kizárták az üzemanyaghiányt is
Mégis, az eddigi vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy a becsapódás pillanatában sem a fő-, sem a hátsó rotor nem forgott, és a zuhanás előtt a helikopter vízszintes irányú haladási sebessége “alacsony vagy elhanyagolható”, a zuhanás sebessége viszont nagy volt – áll a jelentésben.
Az AAIB jegyzőkönyve kizárja azokat a baleset után elterjedt találgatásokat, hogy a helikopternek elfogyhatott az üzemanyaga. A hatóság szerint a szerencsétlenség pillanatában 95 liter üzemanyag volt a tartályban.
A helikopter pilótája, az 51 éves David Traill rendkívül tapasztalt volt, korábban két évtizedig a brit királyi légierő (RAF) kötelékében repült Chinook helikoptereken, frontszolgálatot teljesített mindkét Öböl-háborúban és Afganisztánban, emellett Boszniában, a Falkland-szigeteken és Észak-Írországban is szolgált.