Vallomást tett a Santiago de Compostela közelében július 24-én kisiklott vonat mozdonyvezetője, de csak azt mondta, nem érti, miért nem tudott időben fékezni, hogy megakadályozza a 79 emberéletet követelő katasztrófát – derül ki az El Pais által megszerezett kihallgatási jegyzőkönyvből.
„Őszintén mondom, nem tudom, nem vagyok annyira őrült, hogy ne fékezzek” – mondta az 52 éves Francisco José Garzón Amo vasárnapi kihallgatásán.
Fotó: AFP / Rafa Rivas
Ezután Luis Aláez bíró megkérdezte a mozdonyvezetőt, hogy aktiválta-e a fékezési mechanizmusokat bármikor is.
„Csak akkor, amikor már elkerülhetetlen volt” – válaszolt Garzón. “Mielőtt a vonat kisiklott, mindent aktiváltam, és láttam, hogy nem, egyszerűen nem fog működni.”
„Semmire sem volt időm, még mindig nem értem” – tette hozzá, miután a bíró megkérdezte tőle, hogy miért nem fékezett korábban.
A feketedobozokból származó első információk szerint a vonat a baleset pillanatában a 80 kilométer/órás korlátozást figyelmen kívül hagyva óránként 153 kilométerrel haladt, de a tragédia helyszínétől néhány kilométerre még 192 kilométer/óra volt a sebessége.
Amint megírtuk, a hangfelvételek tanúsága szerint a mozdonyvezető éppen a spanyol államvasutak (Renfe) egyik alkalmazottjával egyeztette az útvonalat a baleset pillanatában. A papírzörejhez hasonlító háttérzajból arra lehet következtetni, hogy Garzón eközben egy térképpel, vagy egy hasonló tárggyal matatott.
A tapasztalt mozdonyvezető ellen “óvatlanságból elkövetett 79 rendbeli emberölés” miatt vasárnap vádat emeltek. A kihallgatás után feltételesen szabadlábra helyezték, miután a bíróság úgy ítélte meg, hogy nem áll fenn a menekülés veszélye.