Külföld

A gyilkos kampánygépezet megsemmisítő támadása

Ignácz Péter
Ignácz Péter

főleg kül. 2012. 02. 01. 15:49

Politikai sárdobálássá vált a republikánusok floridai előválasztási kampánya, amit Mitt Romney azzal nyert meg, hogy egészpályás letámadást indított legerősebb ellenfele, Newt Gingrich lejáratására. Az eredmények azt mutatják, hogy bármennyire is nem szeretik a választók – és saját bevallásuk szerint a jelöltek sem - a negatív kampányokat, azok működnek. Még akkor is, és talán főleg akkor, ha csúsztatásokkal és féligazságokkal vannak teli.

Korábban a témában:

Mitt Romney nem szereti a negatív kampányt. Legalábbis ezt állította a Republikánus Párt elnökjelöltségéért küzdő politikus, amikor újságíróknak nyilatkozva védelmébe vette kampányának erősen negatív hangvételét floridai kampányközpontjában. A volt massachusettsi kormányzó az óvodás „ő kezdte” érv politikai megfelelőjével indokolta, hogy Gingrich lejáratását helyezték floridai kampányuk középpontjába. Elmondása szerint Gingrich kezdte a sárdobálást az előző, dél-karolinai előválasztás alatt, ő csak felvette a kesztyűt, és nem tudott más tenni, mint kemény visszacsapással válaszolni az őt ért támadásokra.

A válaszcsapás tényleg keményre sikerült, és a floridai versengést már szinte teljesen a negatív, a másikat támadó kampány dominálta. A Romney-kampány mindent elővett Gingrich politikai múltjából, amelyet torzításokkal és csúsztatásokkal tálalva fel lehetett használni lejáratására. Romney már közvetlenül dél-karolinai veresége után elkezdte Gingrichet támadni a kampányrendezvényein mondott beszédeiben, „szeszélyes” és „kiszámíthatatlan” személyiségként állítva be ellenfelét, akiben nincsen meg a komoly és átgondolt vezetésre való képesség.

Mindeközben a televíziókat elárasztották a kampányrendezvényeken elhangzottakat ismétlő lejárató reklámfilmek. A kedden tartott floridai előválasztást felvezető héten a televíziós kampányhirdetések 92 százaléka volt negatív, és az összes hirdetés 68 százaléka Gingrich személyét és múltját támadta. Sokat elmond Romney floridai stratégiájáról, hogy a reklámok kevesebb mint 0,1 százaléka foglalkozott azzal, hogy pozitív fényben tüntesse fel őt, és ezt a számot is egy, azaz egy darab, spanyol nyelvű reklámnak köszönhetik.

„Természetesen” a Gingrich lejáratását célzó reklámok – és Romney nyilatkozatai – csúsztatásokkal igyekeztek minél nagyobb hatást elérni. Gingrich lemondását a házelnöki pozícióból úgy állították be, mintha az egy két évvel korábbi etikai vizsgálat és megfedés miatt történt volna, „finoman utaltak” arra: lehetséges, hogy egészségügyi biztosítóknak lobbizva bűncselekményt követhetett el, valamint azt állították, hogy pénzzel támogatta Kína „brutális” egy gyerek politikáját, és amnesztiát adna az illegális bevándorlóknak. Ezen felül támadták a Freddie Mac állami jelzálogkölcsönzőnek végzett munkájáért, úgy állítva be, hogy Gingrich 1,6 millió dollárt kapott attól a cégtől, ami miatt floridai családok elveszítették otthonaikat a 2008-as válságban.

Ezen felül, hogy teljes legyen az egészpályás letámadás, Romneyt támogató politikusok és tanácsadók jelentek meg Gingrich kampányrendezvényein, hogy a választókkal, és leginkább a Gingrich kampányát követő újságírókkal beszélgessenek, és kizökkentsék nyugalmából Romney egyetlen igazi ellenfelét.

A nála jóval több pénzzel rendelkező kampánygépezettel Gingrich nem tudott versenyre kelni, és amint megindultak ellene a támadások azonnal csökkeni kezdett előnye. Míg közvetlenül a dél-karolinai előválasztás után Gingrich megelőzte Romneyt, a hétvégére már Romney számított a választás fő esélyesének.

Romneyék azonban nem bíztak semmit a véletlenre. Még az utolsó napokban sem fogták vissza a karaktertámadásokat, hiszen konzervatív republikánus bázist a több hónapja tartó kampány alatt feltüzelni képtelen Romneynak a dél-karolinai vereség után nagy szüksége volt arra, hogy Floridában megállítsa Gingrich lendületét, és ellenfele vereségével megerősítse „elkerülhetetlen” végső győzelmét.

Azonban, amikor már egyértelműen látni lehetett, hogy meg fogja nyerni Floridát, Romney újra Obamát helyezte a középpontba: kedd esti utolsó floridai kampányrendezvényén már egy szót sem szólt Gingrichről, és csak az elnök teljesítményével foglalkozott.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Cegléd, 2011. augusztus 14.
A ceglédi Toldy Ferenc Kórház-Rendelőintézet.
MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.