Több mint 60 világmárka, köztük a Burberry és a Levi’s hirdetett bojkottot az üzbég gyapot ellen, mondván hogy a volt szovjet köztársaság sokat bírált kormánya gyerekeket kényszerít a termés leszedésére.
Csatlakozott a bojkotthoz a H&M svéd divatmárka, valamint az Adidas és a Puma sportszergyártó is. A divatmárkák a Responsible Sourcing Network keretében egyesítették erőfeszítéseiket. A projektet az amerikai As You Sow nevű aktivista csoport kezdeményezte, ez szervezi a bojkottot.
“Nagy gyapotfelvásárlók vagyunk, és mint sok más cég, mi is egyértelműen szembe helyezkedünk a gyermekmunkával, tekintet nélkül arra, melyik országról van szó” – idézte a The Daily Telegraph a svéd márka felelősét.
A több mint nyolcszáz társaságot tömörítő amerikai ruha- és cipőtársaság már korábban csatlakozott a kezdeményezéshez, a nagy világmárkák azonban most újabb lökést adtak a bojkottnak, amelyet Üzbegisztán külügyminisztériuma egyelőre nem kommentált.
Emberjogi szervezeteknek ez a második nagy győzelme az üzbég rezsim felett ebben a hónapban. Szeptember 9-én a New York-i divathét szervezői tiltakozások előtt meghajolva lefújták Iszlam Karimov üzbég elnök legidősebb lányának bemutatóját.
A 27,5 milliós Üzbegisztánban az arany és a gáz mellett a gyapot számít a legfontosabb kiviteli cikknek. Aktivistáknak és szervezeteknek sikerült dokumentálniuk, miként szedik iskolások a gyapotot, és parancsolja ki őket a kormány őket a tantermekből a földekre, hogy erőt próbáló munkával betakarítsák a termést.