Nagyvilág

Szükségállapot Spanyolországban

A spanyol demokrácia történetében először került sor szükségállapot bevezetésére, miután a spanyol repülőterek légi irányítói előre be nem jelentett sztrájkba kezdtek péntek délután. A légi közlekedés egynapos leállása több mint félmillió utast érintett, és súlyos bevételkiesést jelent a légitársaságok és a turizmusból élők számára. A kormány lépése jól jelzi, Spanyolországban a társadalmi feszültségek egyre jobban kiéleződnek.

Több mint egyéves eredmény nélküli tárgyalássorozat és kölcsönös fenyegetőzés előzte meg a spanyol légi irányítók és szakszervezetük, az Unión Sindical de Controladores Aéreos (USCA) által péntek délután öt órakor kezdett vadsztrájkot. Elsőnek a madridi Barajas repülőtér irányítói hagyták el helyüket, majd a sztrájk futótűzként terjedt a nagyobb reptereken, így Barcelonában, Baszkföldön, a Baleár- és a Kanári-szigeteken. Az esemény és a légi közlekedés azonnali leállása tudatában José Blanco forrásügyi miniszter rögtön bocsánatot kért mintegy 300 ezer reptéren ragadt utastól és elítélte a légi irányítók lépését, mellyel sikerült „túszul ejteniük” az utasokat. Este tizenegy órára a spanyol légierő vette át az irányítást az addigra teljesen megbénult reptereken.

Szombat reggel a szocialista kormány rendkívüli ülést tartott, ahol José Zapatero miniszterelnök megismételte Alfredo Rubalcaba belügyminiszter és miniszterelnök-helyettes hajnali ígéretét: amennyiben nem javul a helyzet, és a légi irányítók nem veszik fel a munkát, a kormány szükségállapotot vezet be a spanyol reptereken. A spanyol Alkotmány és a szükségállapotról szóló 1981-es organikus törvény szerint szükségállapot idején a Katonai Büntetőtörvénykönyv lép életbe. A szükségállapot bevezetése, tehát azt jelenti, hogy kötelességük elmulasztása esetén a katonai bíróságok nyolc évig terjedő börtönbüntetést is kiszabhatnak a sztrájkoló légi irányítókra. A szükségállapot bevezetésére szombat délben került sor, és azt eredményezte, hogy a légi irányítók többsége újra munkába állt. Délután négy órakor újra megnyílt a spanyol légtér. Szombat este a gépek többsége már felszállhatott, a megszokott rend visszatértéig azonban még néhány napra szükség van. Blanco szerint keddre teljes mértékben helyreállítják a repterek működését.

Péntek késő délutántól szombat estig összesen 4309 járatot töröltek. A vadsztrájk így, becsült adatok szerint, mintegy 650 ezer utast érintett, sokuk csak átutazó volt Spanyolországban. A légitársaságok, így a spanyol Iberia vagy a fapados járatokat indító Wizz Air, összesen 60-80 millió eurós bevételkiesést könyvelhettek el, nem beszélve a spanyol gazdaság, főként a turizmusból élő szektor veszteségétől, amit még korai felmérni.

Az USCA, a legnagyobb spanyol reptereket működtető Aena és a kormány tíz hónapja képtelen a megállapodásra a légi irányítók munkakörülményeinek javításáról és a béremelésről. A sikertelen kollektív tárgyalások hatására a kormány ez év februárjában új törvényi szabályozást nyújtott be, melyben a korábbi éves 1200 munkaóra számát 1670 órára emelte, ezzel egy időben csökkentve a légi irányítók bérét. A szabályozás újabb konfliktushoz vezetett, a kormány pedig elveszítette az USCA jóindulatát. Júliusban a kormány újra megerősítette a korábbi szabályozást, mely augusztus elején egynapos, előre bejelentett, sztrájkhoz vezetett. 2010 második felében a felek igyekeztek közeledni egymáshoz, bár többször elhangzott a vád, hogy a légi irányítok szándékosan lassítják a munkát. A jelenlegi válsághoz végül az vezetett, hogy a kormány újabb tárgyalások után sem csökkentette a munkaórák számát, ráadásul meghirdette az eddig állami irányítás alatt működő Aena privatizációját.

A történtek hatására az ellenzéki Néppárt (PP) José Blanco lemondását követeli és a válságért a szocialista kormányt teszi felelőssé. Esteban González Pons, a PP kommunikációért felelős titkára ugyanakkor elismerte, hogy a légiirányítók lépése elfogadhatatlan, egyúttal felbecsülhetetlen károkat okozott. Pons ezúttal a PP vezetője, Mariano Rajoy helyett is nyilatkozott, aki, sokakkal együtt, a kanári-szigeteki Lanzarote repülőterén ragadt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik