Nagyvilág

A kormány egyedi kezességvállalásai – Szolid eladósodás

Budapest Sportcsarnok, Erzsébet téri "gödör": kezdik valóban kitölteni azokat a kereteket, amelyeket a kormány az év elején teremtett nagy összegű kezességvállalásaival.

Hitelszerződést írtak alá a napokban a Budapest Sportcsarnok (BS) helyén születő létesítmény beruházására. A hitelfelvevő a Rendezvénycsarnok Ingatlanfejlesztő és Kezelő Rt. – szűk 75 százalékban a Bouygues Batiment SA, a beruházást lebonyolító francia cég, 25 százalék plusz 1 szavazat erejéig az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM) vállalkozása -, s mint értesültünk, 72,5 millió euró és ezen felül 9 milliárd forint kölcsönhöz jut a Magyar Kereskedelmi Bank (MKB) Rt. és az OTP Bank Rt. vezette konzorciumtól. A hitelt fél évenként, egyenlő részletekben, 2014. december 15-ig kell törleszteni. A kamatfeltételekről kínosan hallgatnak az érintett felek.

A kormány egyedi kezességvállalásai – Szolid eladósodás 1Pedig a beruházáshoz állami kötelezettség kapcsolódik. Az új sportcsarnok felépítésére a kormány már egy március közepi határozatában készfizető kezességet vállalt, legföljebb 25 milliárd forint erejéig. Tényleges kötelezettségvállalás ilyen esetekben a hitelfelvevő és a Pénzügyminisztérium (PM) között létrejövő kezességvállalási szerződéssel keletkezik – ezt is tető alá hozták a múlt héten. Megerősítették, hogy az állam 25 milliárd forint és ennek járulékai visszafizetéséért áll jót. Ugyanakkor a hitelkeret ennél nagyobb: több mint 27 milliárdot tesz ki. “A 25 milliárdon felüli kölcsönre már nem vonatkozik az állami kezesség” – vélik a PM-ben.

KEZESI SZERZŐDÉSEK. Az utóbbi hetekben felgyorsult a szerződéskötés, amelynek eredményeként visszavonhatatlanná válnak az állami kezességvállalások. Információink szerint ugyancsak a napokban kötötték meg a szerződést a Budapesten teljes gőzzel – és hangerővel – megindult Erzsébet téri munkálatok legfeljebb 2,5 milliárdos hitelfelvételének állami garanciájáról, sőt a Hivatásos Labdarúgás Fejlesztési Kötvény két év alatt összesen 8,3 milliárdra tervezett kibocsátásáról is. Nem egy esetben valószínűsíthető, hogy a végelszámolásnál a költségvetés fizet; ilyenkor persze a kötelezettségvállalás nem más, mint burkolt eladósodás.

SportcsarnokA leégett Budapest Sportcsarnok helyén épülő létesítmény beruházási költségét korábban lapunknak 20-23 milliárd forintra taksálta Fürjes Balázs, az ISM miniszteri biztosa. Újabban azonban a projekt egy 1200 helyes, kétszintes parkoló tervével bővült, a korábbinál nagyobb területű emelt külső térrel gazdagítva, ami 1-2 milliárd forinttal többet emésztene föl. A hitelt felvevő Rendezvénycsarnok Rt.-t februárban alapították 20 millió forint alaptőkével, a francia Bouygues Batiment SA 14,99, valamint az ISM 5,01 milliós részesedésével. Utóbbi 25 százalék plusz 1 szavazatot biztosít a tárcának, a háromtagú igazgatóságból pedig egy tagot delegálhat. A múlt héten aláírt hitelszerződés szerint az MKB és az OTP Bank által vezetett konzorcium 72,45 millió euró, plusz 9 milliárd forint hitelkeretet bocsát a Rendezvénycsarnok Rt. rendelkezésére, a visszafizetés 2014. december 14-ig, félévenként egyenlő részletekben történik, az állam 25 milliárd forint garanciát vállal. A korábbi megállapodás szerint a költségvetés ezzel egy időben törleszti a Bouygues-nak a beruházások kapcsán felmerülő költségeket. A sportcsarnok 22 év múlva kerül az állam tulajdonába, addig a franciák üzemeltetik.

ERZSÉBET TÉR.

A Rockenbauer Zoltán kulturális miniszter és Demszky Gábor főpolgármester között született megállapodás szerint 2002. április 15-re kell elkészülnie az Erzsébet téri “gödör” helyén a földalatti kétszintes mélygarázsból és kulturális centrumból, valamint a földfelszíni parkból álló létesítménynek. Az építkezés két ütemből áll: az elsőben, december 31-ig, a földalatti épületnek szerkezetkész állapotban, valamint a parknak kell elkészülnie, ami a 2,5 milliárdos összköltségen belül 1,5 milliárd forintba kerül – tudtuk meg Szamkó Katalintól, a lebonyolításban közreműködő, 85 százalékban a NKÖM, 15 százalékban az I. kerületi önkormányzat tulajdonában álló Budai Várgondnokság Kht. ügyvezetőjétől. A gödöllői Architekton Rt. az első lépcső kivitelezési jogát nyerte el a kétfordulós pályázat során, hat ajánlattevő közül. Nem az Architekton volt a legolcsóbb, ám ez a cég ígérte a leggyorsabb befejezést. Ennek érdekében három alternatív ajánlat közül azt a variánst választották, amely lehetővé teszi a téli munkát azzal, hogy először a zárófödémet készítik el a “gödör” befedésére – mondta el Szamkó Katalin.

Mindenesetre a konkrét szerződésekkel lefedett kötelezettségvállalás néhány hét alatt 1,45-ről 35,8 milliárd forintra ugrott (a korábbi összeg a BS lebontásának elszámolásához kapcsolódott), vagyis javult a tényleges ügyletek aránya a deklarált, csak “papíron”, a közlönyben létező egyedi kormánykezességek között. Amíg ugyanis szerződés nincs, a kötelezettségvállalás visszavonható, ahogyan az a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. 60 milliárd forintra tervezett – ám mindeddig elmaradt – hazai hitelfelvétele kapcsán történt.

Varga Mihály pénzügyminiszter kérdésünkre leszögezte: az MFB-nek nincs szüksége újabb forrásbevonásra. “A bank nemrég végrehajtott, 450 millió eurós (110 milliárd forintos) külföldi kötvénykibocsátása elégséges forrást biztosít a gyorsforgalmi útépítéshez kapcsolódó, illetve egyéb más feladataihoz” – indokolta, hogy a kormány visszavonta a 60 milliárdos kezességvállalást. Szerinte tehát attól függetlenül is elálltak a további jótállástól, hogy az MFB-ről szóló új törvényben kimondatott: a kormány mindenképpen kezességet vállal a fejlesztési bank valamennyi forrásbevonásával kapcsolatos kötelezettségekre.

AZ ISKOLAPÉLDA. Most, hogy visszavonták az MFB-s garanciát, az idén vállalt egyedi kezességek mindössze 51,5 milliárd forintot tesznek ki, tehát bőven van még tér e keret 95,1 milliárd forintos maximumán belül. Ezt kihasználva, már döntöttek egy kötelezettségvállalásról – a tankönyvvásárlás kapcsán, legfeljebb 652 millió forint összegű hitel és járulékai visszafizetésének szavatolására. A határozat ezúttal akkurátusan leírja: a kezességgel biztosított hitel felvevői a tankönyvjegyzéken szereplő könyvet megjelentető, forgalmazó kiadók lehetnek, a kölcsön az előző évi áfa nélküli tankönyvforgalom 60 százalékáig terjedhet, a tankönyvvel kapcsolatos költségvetési támogatásban részesülő kiadó nem lehet kedvezményezett, a hitelnyújtó csak hazai bank lehet, a hitel díja nem lehet magasabb a jegybanki alapkamat 1 százalékponttal növelt mértékénél – és így tovább. Ám a döntés nem csak a szabatos fogalmazás miatt példaértékű: hanem azért is, mert tökéletesen megfelel az állami kezességvállalás, mondhatni, klasszikus konstellációjának. Magától értetődő, hogy a tankönyvellátást akadályozhatja a kiadók gyönge likviditási helyzete. Az állam, e gondon segítve, okkal bízhat abban is, hogy a kiadók vissza tudják fizetni a kölcsönt, azaz a legtöbb esetben nem kerül sor a garancia beváltására.

RENDHAGYÓ ESETEK. Távolról sem ilyen “klasszikus” a Budapest Sportcsarnok helyén épülő létesítmény, az Erzsébet téri mélygarázs és park, valamint a Honvédelmi Minisztérium (HM) hatéves laktanya-korszerűsítő és tisztilakás-programjának várható finanszírozása.

A kormány egyedi kezességvállalásai – Szolid eladósodás 2Az Erzsébet téri, 2,5 milliárdos költségvetésű munkálatokhoz az MKB készenléti hitelkeretet nyitott, a hitel felvevője a – Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának (NKÖM) 85, az I. kerületi önkormányzat 15 százalékos részvételével néhány éve alakult – Budai Várgondnokság Kht. Minden bizonnyal igénybe is veszik a hitelt, mivel a kivitelező, a kétfordulós pályáztatásból győztesen kikerült gödöllői Architekton Rt. nem hozott “saját finanszírozót” – magyarázta kérdésünkre Ács Tamás, a NKÖM helyettes államtitkára. A kht. és a mögötte álló kultusztárca akkor lesz fizetőképes, ha – mint a fővárossal kötött megállapodásban szerepel, legkésőbb 2002. április 15-ig – értékesítik az addigra felépülő föld alatti kulturális létesítményt és mélygarázst.

Készül a honvédelmi miniszteri rendelet a laktanya-rekonstrukciós és tisztilakás-program (Figyelő, 2001/13. szám) finanszírozására – tudtuk meg. A 2006-ig 98,4 milliárd forintra tervezett projekten belül 28 milliárdot a hazai bankoktól fölvett kölcsönből finanszíroznak, a hitel felvételére a tárca 100 százalékos tulajdonában lévő HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Rt.-t jelölték ki.

E két beruházást tehát – akár csak a sportcsarnok építését – szintén állam által garantált hitellel finanszírozzák. Igaz, a honvédségnél körvonalazódó 28 milliárdos ügylet formailag nem számít kezességvállalásnak, ám az erről szóló, 2058/2051-es kormányhatározat kitér arra, hogy “a hitel visszafizetésének garanciáját” a létesítményeket fenntartó HM EI Rt.-nek fizetendő lízingdíj, illetve megnövelt üzemeltetési díj jelenti. A kormány tehát ez esetben is biztosítja a leendő hitelezőt arról, hogy költségvetés kész áldozatot vállalni a törlesztés érdekében.

Könnyen megjósolható – és ez is közös vonás -, hogy az állam fizetni fog. Ez elüt a kezességek általános természetétől: az üzleti életben aki a garanciát adja, igyekszik kerülni, hogy fizetési ígéretét be is váltsák. A kormányt azonban láthatóan nem zavarja, hogy “bukni” fog, hiszen nem célja ezekben az esetekben, hogy ne fizessen. Fizetne örömmel, csak nem most. Itt tehát az eladósodás formális késleltetéséről van szó.

A kormány egyedi kezességvállalásai – Szolid eladósodás 3Ezt a sportcsarnoképítés esetében sem nehéz belátni: a létesítmény várható átadása (2002. augusztus) után a költségvetés 12 éven át, egyenlő részletekben törleszti a Bouygues-nak a beruházási költségeket – ebben már korábban megállapodtak. A mostani kölcsönszerződésben a hitelt ugyanerre a határidőre adják, vagyis a kezesség az állam saját biztos fizetésére vonatkozik. Ennek haszna persze, hogy kedvezőbb feltételekkel lehetett fölvenni a kölcsönt.

Mindezzel összefügg, hogy a felsorolt esetekben a kölcsönfelvevő, a kezességvállalás kedvezményezettje részben vagy 100 százalékban állami társaság, mégpedig annak a tárcának a cége, amely végül is felelős az adott beruházásért. Hitelt az ISM, a NKÖM vagy a HM nem vehet fel, ezt tiltja az államháztartási törvény. Ha mégis kell a pénz, “stróman” céget kell közbeiktatniuk. Ez a cég pedig kormánygaranciával a háta mögött, az állami tekintély teljes súlyával jelenhet meg a hitelpiacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik