Időben megérkeztek Grönlandra – a jégcsákányok és hegymászó felszerelések társaságában – a speciális szánkóban utazó szárított, hőkezelt expedíciós készételek. A Magyar Transzgrönlandi Expedíció 450 kilogrammnyi felszerelése június 25-én este, a DHL repülőgépével indult Budapestről és másnap reggel Koppenhágában már túl volt a vámkezelésen. Némi kocsikázás és hatnapos hajóutat követően azután a szállítmány befutott Grönland keleti partjának egyik, a magyar fővárostól csaknem 3 ezer kilométerre lévő kikötőjébe. A szokványosnak éppen nem mondható fuvarért a DHL mint az expedíció szponzora egy fillért sem számlázott. Igaz, piaci pozícióját az “ingyenmunka” biztosan nem ingatta meg.
ELSŐK PIACA. A magyarországi gyorsposta-szolgáltatásokban látszólag valahol minden szereplő piacvezető. A futárszolgálatok vezetői, cégük méreteitől függetlenül, mindig tudnak olyan területet mutatni, ahol hálózatuk megelőzi versenytársait. Amiben esetleg elmaradnak a konkurenciától, arról azt mondják, nem tartozik szorosan klasszikus tevékenységeik közé. Mindehhez hozzátartozik azonban az is, hogy az egymástól eltérő szolgáltatásaikat, más-más ügyfélkör számára kínáló cégek illetékeseinek magáról a piacról sem azonos a víziója.
A szakértők abban azért egyetértenek, hogy a piac a mainál lényegesen nagyobb is lehetne. Szemkeő Gábor, a magát technológiában és minőségben vezető helyre soroló General Parcel Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint az európai országok postai piacainak teljesítményei alapján a magyarországi gyorsposta-szolgáltatások volumene a következő években gyorsan növekszik majd. Úgy számol: két éve a hazánkban elszállított csomagok száma nem haladta meg a napi 100 ezret. Ezzel szemben jelenleg naponta mintegy 200 ezer belföldi küldemény van úton az országban. Ennek felét maguk az árutulajdonosok, felét a szakcégek továbbítják. Az utóbbiból mintegy 40 ezer küldeményt a Magyar Posta juttat el rendeltetési helyére. Szemkeő Gábor várakozásai szerint három év múlva, hazánk EU-csatlakozása után, a belföldi és nemzetközi küldemények együttes száma akár a 800 ezret is elérheti majd. Fontos azonban, hogy ekkor a forgalom döntő hányada már a csomagok, küldemények továbbítására szakosodott vállalkozások kezén megy majd keresztül.
Futárszolgáltatások típusai KURIER (FUTÁR)
Bármikor hívható, a kézbe adott küldeményt a felvevő futár a legrövidebb úton elviszi a címzetthez. Nemzetközi szinten légi úton.
EXPRESS
Bármikor hívható, a kiszállításra időkorlátot vállal (overnight – másnap reggel 8-ra, 9-re stb. -, délelőtt, szombati, éjszakai). Belföldön jellemzően nagyobb járművekkel.
PARCEL
Rendszeresen, előre meghatározott időpontban, lehetőleg nagy volumenben, vagy előrendelésre. Csomagszortírozó rendszere van, távolsági menetrendszerű járatokkal dolgozik, nappal kézbesít.
A különféle várakozásoktól függetlenül annyi mindenesetre bizonyosnak látszik, hogy az árbevétel alapján a magyar piac meghatározó része ma a nagy multinacionális gyorsposták képviselőinek kezében van. A négy integrátor – TNT, DHL, UPS és a FedExet képviselő Royal Express – együttes árbevétele 2000-ben mintegy 9 milliárd forint volt. Ehhez az optimista becslések szerint is legfeljebb 3-4 milliárd forinttal járulnak hozzá a kisebb futárszolgálatok.
Az elemzők az árbevételek alapján a TNT Express Worldwide Hungary Kft.-t tartják a magyar gyorsposta piac első számú menőjének. A cég 2000-ben 4,2 milliárd forintos árbevételt produkált (lásd táblázatunkat). Járosi Márton vezérigazgató szerint a magyar piac növekedési üteme a jelenleginél lényegesen nagyobb is lehetne, ha az import szállítások vámkezelési eljárása egyszerűbbé válna. A ma működő rendszer ugyanis meglehetősen időigényes. Megoldást jelenthetne az Európában elfogadott elektronikus vámkezelés szélesebb körű bevezetése. Ez lehetővé tenné, hogy a küldemények okmányai elektronikus úton már akkor megérkezzenek a magyar vámszervekhez, amikor az áru még el sem indult Magyarország felé. Így a vámkezelés adminisztratív része akár a küldemények megérkezése előtt befejeződhetne.
Erdész Anita, a DHL Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a nemzetközi légi expressz szállítás piacán 42 százalékos részesedésével a DHL hazánkban piacvezető. A társaság árbevétele tavaly az 1999. évinél 15 százalékkal több volt. A 2001-es üzleti tervük pedig már 4 milliárd forintos árbevétellel számol. A magyarországi piac növekedésének ütemét jellemzi, hogy a DHL által szállított, hazánkba érkező import áruküldemények száma évente 30 százalékkal emelkedik.
HATALMAS ÁRRÉSSEL? A rangsorolások nélkül is el tudja helyezni magát a piacon a Royal Express. Kőműves András igazgatóhelyettes szerint helyzetüket alapvetően meghatározza, hogy miközben a másik három multinacionális gyorsposta saját cégeivel van jelen Magyarországon, addig a Royal Express önálló vállalkozás. A 3 millió forintos alaptőkéjű társaság csupán képviselője a FedExnek. Azaz, miközben versenytársai a nemzetközi piacon mérve is jelentős tulajdonosaiktól valószínűleg minden támogatást megkapnak, a Royal Expressnek a FedEx pénzügyi segítsége nélkül, magának kell megállnia a lábán. Úgy véli, eddigi eredményeik alapján nincs okuk szégyenkezésre.
Az igazgatóhelyettes a magyarországi gyorsposta piac növekedésének elősegítésére mozgósítható tartalékokat a nem mindig reális szolgáltatási árakban látja. Azt, hogy ilyen tartalékok még bőven vannak, véleménye szerint egyértelművé teszik a piacvezető cégek esetenként 50-60 százalékos árengedményei is. Rámutat továbbá: a belföldön és a nemzetközi színtéren is jelen lévő Royal Express minden hasonló kaliberű versenytársánál kedvezőbb díjai is mutatják, hogy futárszolgálatok tarifáiból még le lehetne faragni valamennyit.
Az árbevétel alapján betöltött piaci szerep nem minden. A nemzetközi szolgáltatások területén már-már behozhatatlan előnnyel rendelkező, kemény tempót diktáló cégeket belföldön számos honi vállalkozás megelőzi. A legkellemetlenebb vetélytársak egyike a stabil piaci helyzetben lévő Magyar Posta, amelynek viszont nem a legnagyobb problémája a saját gyorspostájának ügye, igen kevés figyelmet fordít például a marketingre. Mégis – mondják a konkurens társaságok vezetői – az 1996 óta működő, az országos postai hálózatra támaszkodó, a vállalat berkein belül működő EMS gyorsposta az anyavállalat több évtizedes tapasztalatainak köszönhetően kitűnő szakmai háttérrel rendelkezik. A postánál általános alacsony bérszínvonal miatt azonban a társaságot amolyan futárképző intézménynek tekintik, ahonnan érdemes elcsábítani a már gyakorlattal rendelkező munkatársakat.
A külföldi multinacionális cégek segítségével működő nagy társaságok gyakorta élet-halál harcot vívnak egymással a gyorsposta piac minden egyes százalékáért. Janurik Andrea, az EMS marketingvezetője szerint az agresszív piacszerzési háborúban a kultúraváltás korát élő Magyar Posta pozíciójánál fogva is egyértelműen hosszú távra tervez. Célja nem a hirtelen piaclefölözés, hanem részesedésének fokozatos növelése, a szolgáltatások minőségének folyamatos javítása, az EMS termékek és az egyéb garantált idejű szolgáltatások fejlesztése. Egyik legkiemelkedőbb eredményének az EMS azt tartja, hogy a feladást követő nap délelőtti, úgynevezett overnight kézbesítések terén vezető szerepet vívtak ki. Ezen a területen a Magyar posta gyorsszolgálata piacvezető a maga mintegy 55 százalékos részesedésével. Amit annak is köszönhet, hogy a másnap délelőtt 9 óráig való kézbesítést a Posta garantált alapszolgáltatásként biztosítja. A postának betudható másik előny, hogy termékpalettájával az EMS szinte valamennyi gyorsszolgálati termék, illetve az időgarantált termékek piacán is jelen lehet.
KISHALAK. A belföldi szolgáltatók érdeklődése a 24 órás, illetve az úgynevezett overnight piac elkülönülésén túl területileg is igen változatos képet mutat. Míg vidéken egyértelműen a tőkeerős, komoly technikai háttérrel és humán erőforrással rendelkező cégek között folyik a vetélkedés, addig a nagyvárosok, köztük Budapest, valamint a fővárosi agglomeráció regionális futárpiacán a hosszabb-rövidebb életű kiscégek osztoznak.
Kürti Gábor, a magát a piacvezető fővárosi kerékpáros futárszolgálatként számon tartó Hajtás Pajtás ügyvezető igazgatója az eredményes működés alapfeltételének a rugalmasságot tartja. Kerékpáros futáraik bármit elszállítanak, amit egy biciklis elbír. Napi küldeményforgalmuk 80 százaléka levél, 15 százaléka film. A fennmaradó küldemények között a floppy lemezek éppen úgy megtalálhatók, mint a görögdinnye, vagy a kismacska.
A Hajtás Pajtás naponta dolgozó hozzávetőleg 80-90 futárával és 8 diszpécserével 2000-ben 120 millió forintos árbevételt produkált. Legnagyobb ellenfeleiknek a motoros futárszolgálatokat tartják. A fővárosban dolgozó közel 250 motoros futár ugyanis a peremkerületekbe, agglomerációs településekre gyorsabban kézbesíti a küldeményeket, mint a belvárosi utcákon verhetetlen kerékpárosok. Az erőviszonyok javítása érdekében valószínű, hogy a Hajtás Pajtás is elindítja első motorosait. Emellett próbálnak terjeszkedni vidéken is. A székesfehérvári, győri, szegedi és pécsi kerekpáros futárszolgálatokkal már megállapodtak az együttműködésről. Már csak arra kell megbízható megoldást találniuk, hogy a nagyvárosok között kivel szállíttassák el a gondjaikra bízott küldeményeket.