A YouTube kasszájában egy hónap alatt 85,6 millió forintot, míg a Facebooknál 588,5 milliót hagytak magyar nyelvű politikai reklámokra, ez összesen 674 millió forint, vagyis a magyar politika szereplői nagyjából napi 21 millió forintot áldoztak erre a célra – írja a Telex, amely a szeptember 13. és október 12. közötti időszakot vizsgálta (ebben benne van az előválasztás első fordulója előtti hét, a teljes első forduló, a két forduló közötti időszak, illetve a második forduló eleje).
A Youtube-on:
- a Fidesz költötte a legtöbbet, 29,5 millió forintot
- míg Karácsony Gergely-féle 99 mozgalom 17 milliót,
- a kormánypárti megmondóembereket futtató Megafon 12,4 milliót,
- az Oraculum 2020 (az Ezalényeg nevű baloldali propagandaoldal-hálózat kiadója) 6,8 milliót – ők is a főpolgármestert népszerűsítették,
- a Jobbik 5,
- a Partizán 4,2,
- a Momentum 3,5,
- az LMP 3,3,
- a Párbeszéd 1,7 milliót,
- Márki-Zay Péter pedig mindössze 800 ezer forintot.
Érdekes módon a Demokratikus Koalíció nincs a top 10-ben.
A kormányoldal és az ellenzék nagyjából egyenlően áll YouTube-költésben, nem úgy a Facebookon, ahol jelentős kormánypárti propagandafölényt talált a Telex.
- A Fidesz maga 89,2 millió forintot költött,
- Karácsony Gergely 61,2 milliót
- Deák Dániel kormánypárti politológus futtatására 33,7,
- egy másik fideszes beszélő fej, Rákay Philip népszerűsítésére 32,4 millió forintot költött a Megafon Központ,
- majd csak utánuk következik Dobrev Klára, a DK miniszterelnök-jelöltje 31,4 millióval,
- aztán az Aktuális nevű jobboldali propagandaoldal, amelynek kiadóját ugyancsak egy megafonos influenszer, Filep Dávid („A kopasz oszt”) vezeti (23,4 millió),
- Déri Stefi, a Hír Tv műsorvezetője, akinek megjelenítésébe ugyancsak a Megafon pumpája a pénzt (21,1 millió)
- kilencedikként pedig a Karácsony-közeli Ezalényeg.hu 14,9 millióval.
A kép azonban még így sem teljes, hiszen a Fidesz mellett szereplő összeg csak a párt központi Facebook-oldalának hirdetéseit takarja, pedig a politikusok oldaláról is dőlnek a fizetett posztok. Ezeket is összesítve a Telex arra jutott, hogy összesen 369 millió forintot fordított a kormányoldal és 262 milliót az ellenzék az előválasztási kampány alatt a hirdetésekre.
Az ellenzéki szereplők közül
- az első forduló után visszalépő főpolgármester népszerűsítésére 151,
- Dobrevére 57,
- Fekete-Győr Andráséra 24,
- Jakab Péterére 17,
- míg Márki-Zay Péterére csak 3,7 millió forintot költöttek,
a hódmezővásárhelyi polgármester tehát nagyon kevés pénzből csinálta végig a kampányt.