Közélet

A lakók tiltakoztak a teherkikötő ellen, de valami nagyon hasonló épül Balatongyöröknél

Egy kőrakodó kikötőhöz nagyon hasonló építmény munkálataiba kezdtek bele Balatongyöröknél, a Vízügy szerint azonban csak egy beállóhelyről van szó — írta meg a Balatontipp.

A Balatontipp tavaly októberben számolt be róla, hogy a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVIZIG) és a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) közösen ipari kikötőt építene Balatongyörök határában, Györök és a Vonyarcvashegyhez tartozó Szent Mihály-domb közötti területen. Az első elképzelések szerint a „fekete flottát” befogadó kikötő egyben kőberakó hely is lenne, ahonnan az egész Balatont a vízen keresztül el lehetne látni a partvédműhöz és más építkezésekhez szükséges kővel.

Ipari kikötő épülhet Balatongyörök és Vonyarcvashegy között
A helyiek megdöbbentek, a támogatók szerint muszáj, hogy megépüljön.

A hatalmas tiltakozás után a kőrakodó kikerült a tervből, a hivatalos megnevezés is szolgálati kikötőre változott. A lap szerint a tiltakozók demonstrációján, majd a Vízügy által meghirdetett fórumokon egyértelművé vált, hogy a helyiek alapvetően mindenféle kikötőt elutasítanak, még kisebb méretről sem akartak tárgyalni. Az előttük kikotort zagy lerakását el tudják fogadni a jelenlegi lerakóban, de azt már nem, hogy a lerakóhoz vezető utat felújítsák, megszélesítsék, mert attól tartanak, hogy akkor végül mégis kőrakodó lesz a Szent Mihály-kápolna közelében. Dr. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője a balatongyöröki fórumon azt javasolta, hogy még két fórumon, a később meg is tartott vonyarcvashegyin és egy újabb györökin folytassák az egyeztetést. Az utóbbiból nem lett semmi, a Balatontipp szerint ebben szerepe lehetett annak is, hogy a vonyarci fórumon nem közeledtek az álláspontok.

Ilyen előzmények után robbant be a júliusi algaügy, amire a Vízügy azzal reagált, hogy a korábban legalább másfél évre számolt előkészítési idő helyett néhány nap alatt vízi munkagépeket vonultatott fel Balatongyörökön, és látványosan elkezdték kotorni a Balatont. A kotrás tervezett mérete 3,3 százaléka annak, amit az ezredfordulón tíz év alatt a szükségesnek tartott mennyiség egy részeként elvégeztek — teszi hozzá a lap. Mindez azért fontos, mert a lap szerint

a kotrás kapcsán kezdték el az egyszerű halandók által kikötőnek nézett objektum fű alatti megépítését is.

Az Országos Vízügyi főigazgatóság a Balatontippnek küldött válasza szerint azonban „kikötő építéséről szó sincs”.

Mint ismeretes, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) harmadfokú vízminőségi kárelhárítási készültséget rendelt el 2020 július 16-tól a Balaton nyugati medencéjére, mert a vízben a határértéket jelentősen meghaladó klorofill-A szinteket mértek. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a kárelhárítási tevékenységhez szükséges beavatkozásokat végzi, amihez egy fából ácsolt, ideiglenes stéget és beállóhelyet alakítottak ki a logisztika (a hajók üzemanyag-feltöltése, a személyzet beszállása) biztosítására

– írták.

Fotó: Győrffy Árpád/Balatontipp

A Vízügy szerint tájékoztatták az érintett önkormányzatokat, a lap azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a Balatongyöröki Hírlevél közelmúltban megjelent számában csak arról írnak, hogy megkezdődött az iszap lepel- és mélységi kotrás, illetve a zagytározók megerősítése, kitisztítása. Beállóhely építéséről egy szó sem esik.

A Balatontipp szerint a beállóhely kisebb-nagyobb bővítésével akár a tervezett kikötő is megvalósulhat, ha továbbra is az ígért közvetlen lakossági kontroll lehetősége nélkül végzik a munkát.

Kiemelt kép: Győrffy Árpád/Balatontipp

Ajánlott videó

Olvasói sztorik