Olvasónk, Gergely február végén fordult a BKV-hoz. Arra panaszkodott, hogy a 244-es vonalon közlekedő ősrégi buszok a végállomáson járó motorral várakoznak, az utasok pedig szívhatják az utasteret elárasztó kipufogógázt. A közlekedési vállalatnak írt levelét mi is megjelentettük, ebben Gergely a következőt írta:
Az elmúlt időszakban többször utaztam a 244-es busz vonalán olyan járművel, amelynek a kipufogógáza megjelenik az utastérben. Amikor a busz a végállomáson várakozik, a nyitott ajtókon keresztül jut be, ezért rossz gyakorlatnak tartom, hogy a busz járó motorral várakozik a megállóban. Ez a szomszédos megállóban várakozók egészségét, és a már buszon tartózkodók egészségét egyaránt súlyosan veszélyezteti.
Olvasónk megadta a busz rendszámát is, amelyről kiderült, hogy több mint 30 éves és a BKV néhány éve egyszer már kivonta a forgalomból, tavaly azonban ismét állományba vette.
A szokásos 30 napos válaszadási idő leteltével Gergely a napokban választ kapott a BKV-tól, amely – dacára annak, hogy a panaszok kivizsgálása és az azokra adott válaszok terén az elmúlt években tapasztalható a fejlődés – még a közlekedési vállalat mércéjével nézve is szokatlanul semmitmondó. Íme:
A motorjáratással kapcsolatban megkérdezték a járművezetőt, aki elmondta, hogy ok nélkül nem járatja a motort, elindulás előtt azonban indokolt lehet az autóbuszok beindítása annak érdekében, hogy a levegőrendszer előírt nyomása biztosítva legyen.
A szolgáltató belső szabályzata tartalmazza mindazokat a szabályokat, amelyek a forgalmi feladatok elvégzéséhez szükségesek, tartalmazza többek között például a motorjáratás szabályait is, ismerete és betartása a járművezetők részére kötelező, melyet rendszeresen és fokozottan ellenőriz a BKV Zrt.
A társaság tehát egyáltalán nem foglalkozott azzal, hogy a panaszban szereplő buszból ömlik a füst, amely mind a megállóban várakozók, mind a buszon utazók egészségét károsíthatja. Ehelyett a motorjáratás szabályait emlegeti, ami a téma szempontjából legalábbis másodlagos. Gergely nem is hagyta szó nélkül, újabb levelet írt a BKV-nak:
Értem a szabályozást, és örülök is neki. Mindazonáltal a kipufogógáz bejut az utastérbe és mindegy, mi ennek az oka, ez nem kellemetlenség, hanem az utasok egészségének veszélyeztetése.
Én sem fizetek a BKK-pénztárban olyan bankjeggyel a bérletért, amelynek hiányzik a fele, nem is fogadnák el, mégis tőlünk utasoktól elvárják, hogy a kipufogógázos járműveikben ücsörögjünk, hibátlan bankjegyekért vásárolt teljes értékű bérleteinkkel vagy jegyeinkkel.
Sajnálatos tehát, hogy ezt akkor önök nem tudják megoldani. És ebbe beleértendő az is, hogy az egész utazás során bejut a kipufogógáz, ami független a megállóban való motorjáratás állítólagos szükségességétől.
Nyilván nem tud kielégítő magyarázatot adni, mert nyilvánvalóan ismerik a problémát és nem tudják megoldani. De akkor azt is érteniük kell, hogy az utazóközönség egy része miért ellenséges önökkel, nyilvánvalóan jogosan.
Kiemelt kép: Wikipedia/Maximix90