Közélet
Slovenia - Koper - Port (Photomerge 2 picture) - Slovenia 2016

Kijárat az Adriára: kiderült, mit kérnek a magyarok Szlovéniától

Szegő Iván Miklós
Szegő Iván Miklós

2018. 01. 15. 14:02

A szállítási bizniszből, a projektcégből, illetve a vasúti pálya hasznosításából és építéséből is részt kérne Magyarország a koperi kikötőbe vezető második vágány megvalósulásakor – derült ki az eddig titkos tárgyalásokról. Szlovéniában egyre erősödnek a hangok, hogy Ljubljana a magyar követelések foglyává vált, miután az EU-pénzek lehívásával is összefüggnek a kétoldalú tárgyalások.

A koperi kikötőbe vezető második vágány (Drugi tir) megépítésére létrehozott 2TDK nevű projektcég 49 százalékát akarja megszerezni Magyarország – írja a szlovéniai parlamenti bizottsági vitákról a Delo című lap. Ezzel a tulajdonrésszel döntési jogok és a bevételekből való részesedés is járna.

Több vágányon fut az ügy

A hivatalosan eddig meg nem erősített hírek szerint a koperi kikötőben ingatlanokat, s talán szállítmányozási létesítményeket is szeretne hosszú távon bérbe venni Budapest. Azt is szeretné elérni, hogy magyar cégek is részt vehessenek az építési munkálatokban, továbbá a GYSEV vasúttársaságnak biztosítani akarja, hogy a Koper és Magyarország közötti teherforgalomban részt vehessen. Minderről a szlovén állami tévé híradója, a Dnevnik számolt be néhány napja.

Az elmúlt napokban magyar hírektől volt hangos a szlovén sajtó. Egyrészt kiderült, hogy magyar szálai is lehetnek egy ottani pártfinanszírozási botránynak. A botrány a legnagyobb ellenzéki pártot, az SDS-t érinti, amelynek első számú vezetője, Janez Jansa kifejezetten jó kapcsolatban van Orbán Viktorral és a Fidesszel. Mindeközben a magyar kormánynak azzal a szlovén kormánnyal kell tárgyalnia a vasútépítésről, amelyet nagyrészt az SDS politikai ellenfelei alkotnak.

Valletta, 2017. március 30.
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke (j) és Janez Jansa korábbi szlovén miniszterelnök, a Szlovén Demokrata Párt elnöke az Európai Néppárt máltai kongresszusa szünetében Vallettában 2017. március 30-án.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs
Magyar szálak egy szlovén pártfinanszírozási botrányban
Orbán Viktor szövetségese írta alá azt a szerződést, amelynek révén egy rejtélyes boszniai nő 450 ezer eurós kölcsönt ad a legnagyobb ellenzéki pártnak. Csakhogy Janez Jansa nyilatkozata alapján magyar szál is lehet az ügyben.

A második vágány a Divača-Koper szakaszon mindössze 28 kilométeres lenne, de rendkívüli természeti akadályokat kell legyőzni, ezért a projekt finanszírozására európai uniós és magyar pénzeket is be akart vonni a szlovén kormány.

A beruházás összesen körülbelül 650 millió euróba kerülne, és az már korábban is közismert volt, hogy a magyar részvétel a költségeknek az egyharmadát sem érné el, mintegy 200 millió eurót tenne ki. Ennek fényében a magyar követelések – magyar szemmel nézve – nem is számítanának túlzottnak, hiszen a magyar rész ugyanúgy 200 millió euró lenne, mint a szlovén saját befektetés. A többit az EU fedezné, 250 millióval.

Ennek ellenére a Delo már a cikkcímében feltett kérdéssel is befolyásolja az olvasót: „Túlzottan károsítani fogja-e Szlovéniát a második vágány?” – miután a magyarok a teljes koncessziós időtartamra, 45 évre biztosítanának maguknak részesedést a bevételekből.

Az is egyértelmű volt, hogy cserében a magyarok területeket, ingatlanokat vennének bérbe Koper kikötőjében, a legnagyobb szlovén tengeri logisztikai bázison. Ez elsősorban a jelenleg is az ottani kikötővállalatnál, a Luka Kopernél dolgozó munkásokat aggasztotta, ők egy demonstráción már tiltakoztak is a magyar kvázi-tulajdonszerzés ellen.

Az akkori hírek szerint 99 évi lízingről volt állítólag szó, ennyi időre kerültek volna magyar kézbe ingatlanok a kikötő környékén. A Luka Koper munkásai viszont attól tartanak, hogy a kikötővállalat tartalékterületeinek magyar kézbe kerülése korlátozná az ő cégük jövőbeni terjeszkedését.

Eddig főleg a radikális baloldali Levica nevű párt állt ki a munkások mellett, illetve a projekt ellen, és követelte, hogy a magyar források helyett saját, azaz szlovén, erőből építsék meg a második vágányt. Különösen hangosan követelte ezt Matej T. Vatovec, a baloldali párt parlamenti képviselője, aki a szlovén állami tévében is megszólalt. Szerinte a magyar részvétel nemcsak károsítja Szlovéniát, hanem felesleges is. A Levica saját honlapján követeli azt is, hogy a szlovén kormány dolgozzon ki egy B-tervet, azaz készüljön fel arra, hogy nem vesznek majd részt magyarok a projekt lebonyolításában. A szlovén parlament szakbizottságában folytatott vitában is felvetették, hogy le kéne állítani a tárgyalásokat a magyarokkal addig, amíg erre nem kap felhatalmazást a szlovén kormány a ljubljanai parlamenttől.

Ám a magyarok kizárása a projektből nagyon nehéz helyzetbe hozná Szlovéniát. Nemcsak arról van szó, hogy további 200 millió eurót saját erőből kéne előteremteniük a projekthez, hanem veszélybe kerülne a már lehívott 109 millió euró, amit a 2TDK nevű projektcég kapott az EU-tól hét alagút fúrására a nyomvonalon. Ezt az összeget a magyarok kiválásakor vissza kéne fizetni – erről a 2TDK vezérigazgatója, Metod Dragonja beszélt a szlovén parlamenti bizottsági meghallgatásán.

Kiemelt kép: Lars Halbauer / DPA

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Budapest, 2017. június 22.
Egy férfi ásványvizet iszik Budapesten 2017. június 22-én. Másodfokú hõségriasztást adott ki Szentes Tamás, az országos tisztifõorvosi feladatokért felelõs helyettes államtitkár június 22-én 0 órától június 26-án 24 óráig.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Abnormálisan meleg lesz 2022-ig

Kommentek

HAMBURG, GERMANY - JULY 7:   (RUSSIA OUT)  German Chancellor Angela Merkel (R) and Russian President Vladimir Putin (L) arrive to the plenary session at the G20 Summit on July 7, 2017 in Hamburg, Germany. (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.