Várhatóan a jövő év második felében fejeződik be az M3-as vonalon közlekedő metrószerelvények felújításnak becézett cseréje. A beszerzés keretében a vonatokat eredetileg is gyártó Metrovagonmas 37 hatkocsis szerelvényt, azaz összesen 222 darab felújítottnak mondott, de alapvetően új metrókocsit szállít Budapestre.
A BKV azonban nem küldi ki felújításra (cserére) a rendelkezésére álló összes régi orosz metrószerelvényt. BKV-s forrásból úgy tudjuk, csakúgy, mint az M2-es és az M4-es metrók esetében, takarékossági okokból a közlekedési vállalat az észak-déli vonalon is “kicentizi” az új metrószerelvények mennyiségét, ami egyszerre több jármű meghibásodása vagy sérülése esetén jelentheti akár azt is, hogy nem tudják tartani a menetrendet.
“Az M3 metróvonal jelenlegi állományából várhatóan 39 db Ev3 típusú motorkocsi nem kerül korszerűsítéssel egybekötött felújításra”
– közölte a BKV a megmaradó régi metrók sorsát firtató kérdésünkre. Ebből a 39 motorkocsiból hat és fél metrószerelvényt lehetne összeállítani, persze ilyen terv már nincs. A BKV tájékoztatása szerint a feleslegessé váló Ev3 típusú kocsikról a járműprojekt lezárását követően születik döntés.
Az M3-as vonalon feleslegessé váló metrószerelvények közül a BKV egyet sem tesz félre múzeumi célokra. Mint írták, az M2-as vonal járműcseréjekor egy első beszállítású, Ev típusú szerelvényt muzeális, illetve
“a későbbiekben esetlegesen indítandó nosztalgiajáratok céljára”
már félretettek, a többit leselejtezték.
Valószínűleg ez vár az M3-as vonal feleslegessé váló metróira is, a BKV valószínűleg eladja ezeket is – tudtuk meg. Ezek a kocsik metróként már nem használhatók, többségük vashulladékként végzi, esetleg akadhatnak olyan vevők, akik vendéglátós vagy más célra vehetnek régi metrókocsikat. Az M2-es metró egyik kocsija például Csákberényben kötött ki, hogy félig a földbe ágyazva Zsemlye Ildikó “A földből kitörő metrókocsi” című installációjaként kapjon új szerepet.
A BKV vegyesen küldi ki felújításra a korábban beszerzett Ev és a valamivel újabb 81-es sorozatú szerelvényeket. A rosszabb műszaki állapotúak mennek először, a jobbak később, de a felújítások miatt nem feltétlenül a később beszerzett, újabb kocsik a legjobb állapotúak. A Budapestre érkező szerelvények azonban egységesek, visszaérkezésükkor egy sorozatba tartozó pályaszámot kapnak.
Azt sajnos továbbra sem lehet tudni, hogy az oroszországi Mityiscsibe kiküldött metrószerelvényekből mennyi alkatrész jön vissza Budapestre felújítottként. Az első régi-új metrószerelvényen állítólag csak a vezetőfülke ajtaja maradt az eredeti, de a többi fehér metró eredeti alkatrészeire vonatkozó kérdésünkre a BKV ezúttal sem adott egyértelmű választ:
“A Metrovagonmas Nyrt. a Vállalkozási Szerződésben foglaltaknak megfelelően a kiszállított vonatokon minden esetben állapotfelmérést végez, mely során bebizonyosodik, hogy mely alkatrészek használhatóak fel a régi szerelvényekből. Ezen alkatrészek típusa vonatról vonatra változó, gyakoriság alapján nem adható meg jellemző felhasználásuk.”
Úgy tudjuk, a BKV nem is különösebben foglalkozik azzal, megmaradt-e bármi a régi metróból és az oroszokhoz kiküldött metrószerelvények műszaki állapotát tekintve nem is valószínű, hogy érdemben bármi megmaradna belőlük, vélhetően olcsóbb és egyszerűbb új alkatrészeket gyártani, mint a régieket pofozgatni.
Kiemelt kép: himzorama.tumblr.com