Közélet

Tarlós: Felújítjuk a metrót, ha a fene fenét eszik is

A főpolgármester reális feltételezésnek tartja, hogy az alagútban, illetve az északi szakasz állomásain szeptemberben elkezdődjön a munka.

Egy célom van, öt éve az egyik legfontosabb, hogy ha a fene fenét eszik, ezt a metrót akkor is felújítjuk

– mondta Tarlós István csütörtök délelőtti rendkívüli sajtótájékoztatóján, amire annak apropóján került sor, hogy kiderült: a kormánnyal kötött támogatási szerződésben foglalt 137,5 milliárd forint forrás kevés lehet a beruházásra.

Budapest főpolgármestere kijelentette: a szerdai kormányülésen született egy megegyezés, ami „az optimálisnál rosszabb, a rosszindulatúak által vártnál jobb”. Elárulta, hogy a megegyezésben nincs szó plusz pénzről, ehelyett arra ésszerű számítani, hogy már szeptemberben elkezdődhet a teljes alagút, illetve az északi szakaszon az állomások felújítása. A középső és a déli szakaszon pedig várhatóan új tender lesz.

Tarlós ironikusan úgy fogalmazott: ebben az esetben

lehet beküldeni akár száz százalékosan túlárazott ajánlatokat is másfél évig, mert az időbe belefér, legfeljebb az is érvénytelen lesz.

Emellett kitért arra, hogy a kormány részéről nem kell rosszindulatra számítani, a támogatási szerződés felmondására nincs igény sem a kabinet részéről, és a közgyűlésnek sincs ilyen szándéka, de ha lenne, azt a főpolgármester azonnal megvétózná. A szerződés értelmében, ha a metrófelújítás uniós forrása mégsem állna rendelkezésre, a pénzt a kormánynak kellene kifizetnie.

A városvezető elmondta azt is, hogy a fővárosnak van egy komoly, több tízmilliárd forintos pénzmaradványa, amit más célra akartak fordítani, de ebben a helyzetben a 3-as metró esetleges többletköltségeire tartalékolják. A főváros és a kormány küldöttséget küld Brüsszelbe, hogy tisztázzák: ha indokoltan többe kerül a metró, akkor ezt a tartalékot biztosan felhasználhatják-e az uniós támogatás pótlására.

Presztízsépítkezéseken spórolhatnák ki a 3-as metró felújítását
A Liget Projektnek csak egy részét kéne lecsippenteni, és máris lenne pénz a lerohadt metróvonal renoválására.

Kifejtette azt is, hogy azokat a „mérnökárakat”, amelyek alapján a 3-as metró felújítása bekerült az integrált közlekedésfejlesztési operatív programba, 2014 végén helytállóan számolták. Akkor viszont még nem voltak meg a kiviteli tervek, és más körülmények is megváltoztak. Tarlós hangsúlyozta: az állomásépítések nagy arányban igényelnek olyan szakiparosokat, akik külföldön nagyon kelendők, az ezen a téren fellépő munkaerőhiány pedig jelentősen megnövelte egyes szakipari munkák költségét. Az építőipar általános fellendülése a megmaradt kapacitásokat is nagy mértékben leköti, emellett a munkabéreket törvény által is növelni kellett.

A főpolgármester azt mondta, megvárná a brüsszeli egyeztetés tanulságait, de megismételte:

életszerű feltételezésnek tartja, hogy az állomások egy szakaszán és az alagútban szeptember végéig megkezdjék a munkát.

Lehetséges buktató szerinte, hogy valaki a tendereket dühből, bosszúból, lobbiból vagy más okból megtámadja, de Tarlós szerint ezt politikailag is nehéz lenne megérvelni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik