Az elkezdett folyamaton a PISA-felmérés lényegében nem fog változtatni, ugyanakkor több dolgot át kell tekinteni, nyilatkozta Palkovics László oktatási államtitkár a Magyar Időknek.
Palkovics László a lap szombati számában publikált interjúban elmondta, hogy zajlik az eredmények értelmezése, és készül egy jelentés, amely januárban kerül majd a kormány elé. Meg kell nézni, más országokhoz képest hogy állunk, valamint, hogy miért változtak az eredmények.
Közölte, megnézik mi változott az elmúlt időszakban, mi történt az iskolákban, hogyan nézett ki a tanítás módszertana, vagy például azt, hogy a teszt újfajta, teljes egészében számítógépen történő kitöltése okozott-e problémát.
Palkovics László megjegyezte, hogy nagyon sok országnak romlottak a PISA-eredményei.
Nem ért minket sokk a PISA miatt, és azon a folyamaton, amit elkezdtünk, a PISA lényegében nem fog változtatni.
Arra a kérdésre, hogy ki vagy mi felelős leginkább a rosszabb teljesítményért, Palkovics László azt válaszolta, hogy ez összetett, hiszen van a tananyag, a tanterv, a módszertan, amelyeket át kell tekinteni. A tanárnak és a szülőknek is van szerepük – mondta, megjegyezve azt is, hogy a gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek.
Az oktatási államtitkár szerint a módszertant mindenképpen át kell gondolni. Mint elmondta, fontos lenne például, hogy a jövőben bizonyos órákon kisebb csoportban történjen a foglalkozás, így akinek nehezebben megy az anyag, annak többet segítsenek a tanárok.
Továbbá lényeges az iskolák megfelelő eszközellátottsága is: például most a nyolcadik osztályig kevés iskolában tanulnak olyan modellezési szimulációs eljárásokat, amelyeket a PISA számon kér.
Klik: menedzserszemlélet kell
Fontos, hogy menedzserszemléletű legyen a Klebelsberg Intézménytartó Központ, és támogassa a tankerületeknél ezt az egységes gondolkodásmódot, mondta el a Klik elnöke a Magyar Hírlap szombati számában.
Pölöskei Gáborné közölte: a tankerületi vezetők a nyár folyamán négy, többnapos képzésen vettek részt, hogy felkészüljenek például arra, hogyan kell a költségvetést a feladatellátás biztonságát szem előtt tartva megtervezni és egyeztetni az iskolaigazgatókkal. Továbbá, hogy a tantárgyfelosztás ne egyoldalú legyen, hanem szintén partneri beszélgetés folyamán alakuljon ki.
Az informatikai képzést különösen fontosnak nevezte, mert – mint mondta – a hatékonyság biztosítéka, hogy az információk gyorsan áramoljanak.
Pölöskei Gáborné elmondta azt is, hogy nyolc önkormányzattal nem jött létre az átadás-átvételről szóló megállapodás.